23 ianuarie 1978 - Are loc prima editie a "Festivalul de Teatru Contemporan", devenit din anii '90 "Festivalul Dramaturgiei Contemporane"
Teatrul Dramatic Brasov in anii (19)70. |
"Festivalul de Teatru Contemporan" a debutat la 23 ianuarie 1978. Din anii ’90, pentru o mai realistă circumscriere a noţiunii, a devenit "Festivalul Dramaturgiei Contemporane". Evenimentul se desfăşoară pe parcurs de o săptămână, are caracter competitiv – cu atribuirea mai multor categorii de premii, decernate de un juriu, cu discuţii despre spectacolele vizionate şi cu un colocviu tematic, cu participarea oamenilor de teatru invitaţi la Festival.
Pentru prima ediţie, teatrul local şi‑a anunţat participarea cu piesa "Interviu" de Ecaterina Oproiu, opţiune inspirată, finalizată cu două premii de interpretare – Paula Ionescu (Reportera) şi Costache Babii (Stângaciu). Preşedintele juriului a fost numit actorul Mircea Albulescu, iar membrii, pe lângă reprezentanţii autorităţilor culturale centrale şi judeţene, au fost opt critici, doi dramaturgi, un regizor şi trei persoane din partea oamenilor muncii. Săli pline, prilej de desfătare spirituală şi entuziasm la multe spectacole. Au fost în total 12 spectacole, la această primă ediţie, şi peste 300 de invitaţi. Ceea ce e mai important şi a definit desfăşurarea altor manifestări de acest tip din ţară, e scoaterea din izolare a unei instituţii teatrale dincolo de perimetrul urbei, până la nivel naţional.
În timpul celei de‑a doua ediţii a Festivalului de Teatru Contemporan, s‑a inaugurat studioul prevăzut de Eugen Mercus la preluarea direcţiei, dar nu al „artistului amator“, cum se spunea, ci al profesioniştilor teatrului, sub denumirea „Studio 104“ sau „Studioul teatrului contemporan“.
Incepind cu stagiunea 1984-1985, apar semnele austerităţii financiare instituite în ţară, prin reducerea subvenţiilor la majoritatea instituţiilor de Stat, politică aspră de economii, reduceri bugetare şi limitări de credite. Instituţiile culturale, îndeosebi, sunt îndemnate şi nevoite să‑şi caute surse de autofinanţare, pentru a acoperi procentul scăzut prin hotărârea autorităţilor. Unele şi‑au oferit serviciile proprii pentru public, cum au fost teatrele care şi‑au pus la dispoziţie atelierele pentru diferite lucrări. Teatrul din Braşov anunţă în caietul‑program, şi desigur şi în presă, că „execută prin atelierele sale lucrări urgente de foto, reparaţii şi recondiţionări mobilă stil şi modernă, tapiţerii, zugrăveli interioare“. Totodată, consacră un număr de pagini al programului de sală unor jocuri distractive – enigmistică, rebus – şi reclame, cum e cel de faţă, cu reclame pentru serviciile filialei locale A.C.R. Din aceleaşi motive financiare s‑a redus la doi ani periodicitatea Festivalului de Teatru Contemporan, a cărui organizare şi desfăşurare presupunea considerabile cheltuieli.
Începând cu stagiunea 1992–1993, Direcţia Teatrului Dramatic Braşov a fost preluată de regizorul Alexa Visarion. "Am venit la Braşov fiind convins că aici, artiştii cu harul lor, împreună cu publicul, deschis şi receptiv, pot naşte un teatru de talie europeană. Agonia teatrului braşovean trebuie să ia sfârşit“, spunea Visarion la preluarea functiei. Unul dintre proiectele de anvergură ale lui Alexa Visarion a fost reeditarea tradiţionalului Festival de Teatru Contemporan, întrerupt după a VII‑a ediţie, în 1986, din motive financiare, dar mai ales politice. Alexa Visarion îi dă caracter internaţional şi anunţă cu mândrie prezenţa unor artişti de marcă şi a unor spectacole remarcabile din Brazilia, Hollywood, Franţa, Veneţia, Chişinău, Cluj‑Napoca (Teatrul Maghiar), din Malmö (Suedia) şi Braşov, cu două spectacole. „Opt ţări şi patru continente se întâlnesc la Braşov pentru a celebra arta teatrului într‑o confruntare valorică diversă şi echilibrată. Festivalul nostru încearcă să‑şi concentreze atenţia asupra înnobilării unei existenţe ameninţate cu degradarea“, anunta Alexa Visarion.
Odată cu lansarea celei de‑a IX‑a ediţii a Festivalului Internaţional de Teatru Contemporan, la 7 iunie 1994, se anunta si schimbarea denumirii institutiei in "Teatrul Sica Alexandrescu". Demersurile au fost iniţiate de văduva celebrului regizor, doamna Aurica Alexandrescu, la cele mai înalte foruri (Preşedinţie, Guvern, Prefectură) şi, cu aprobarea acestora, au fost finalizate prin acordul conducerii teatrului.
Incepind cu anii 2000, festivalul s-a desfasurat cu intreruperi.
Sursa info: Teatrul "Sica Alexandrescu", Brasov, monografie - Constantin Paraschivescu. Editie online, 2014
Editiile festivalului:
|
Comentarii
Trimiteți un comentariu