Cronica saniei de vara (alpine coaster) din Poiana Brasov
Aprilie 2014 - Conducerea primăriei isi propune ca Poiana Braşov să fie un punct de atracţie atât iarna, cât şi pe timpul verii, iar una dintre atracţii să fie o sanie de vară (alpine coaster). Ideea a fost lansată de viceprimarul Adrian Atomei, care s-a inspirat din statiunile de iarnă din Europa. „În Austria, pe timpul verii, aceste sănii pe şine sunt un punct de atracţie pe turişti, astfel că staţiunile de schi sunt vizitate şi pe timpul verii. Ar fi o soluţie şi pentru Poiana Braşov ca să vină mai mulţi turişti şi vara, fiindcă acum, nu prea au cum să-şi petreacă timpul liber în sezonul cald”, a explicat viceprimarul Adrian Atomei. El a spus că a discutat cu primarul George Scripcaru despre aceasta idee si au decis să facă un studiu de oportunitate cu privire la implementarea unui astfel de proiect. „Ne-am gândit că am putea obţine chiar şi o finanţare europeană pe componenta de turism în perioada 2014 – 2020 pentru a realiza investiţia. Vom vedea dacă proiectul este eligibil, iar în caz contrar poate vom căuta un partener privat care să realizeze investiţia”, a explicat Atomei.
Reprezentanţii Primăriei şi-au propus atunci să amenajeze traseul de sănii pe şine din vârful Postăvarul spre baza pârtiilor, iar traseul să meargă atât prin pădure, cât şi pe traseul instalaţiilor de transport pe cablu, aşa cum de altfel este în staţiunile din Austria. „Am putea amenaja un traseu de aproximativ 5 km, iar dacă staţia de plecare va fi în Postăvarul transportul pe cablu va fi folosit şi pe timp de vară la o capacitate mai mare”, a precizat viceprimarul.
17 mai 2017 - Ministerul Turismului organizează un workshop la Bucureşti pe tema pregătirii unui „Master plan de investiţii în turism”, document ce urma a fi elaborat pentru prima oară în România, cu scopul de a asigura o viziune de ansamblu privind bunele practici şi strategiile de investiţii în turism. La întâlnire au fost invitaţi şi reprezentanţii Primăriei Braşov, care au prezentat două propuneri de extindere a domeniului schiabil din Poiana Braşov spre Râşnov, dar şi dezvoltarea turismului pentru celelalte anotimpuri, motiv pentru care a fost prezentat şi proiectul privind „sania de vară”.
Traseul săniei de vară de tip alpine coaster urma să aibă lungimea de un kilometru, o diferenţă de nivel de 200 de metri, astfel că sania pe şine putea atinge şi viteza de 40 km/h. Valoarea investiţiei era estimată la un milion de euro. Ambele proiecte prezentate de administratorul public al Braşovului, Miklos Gantz, au fost considerate fezabile de organizatorii întâlnirii.
4 august 2017 - Guvernul a adoptat în şedinţa din 4 august HG nr. 558/2017 privind aprobarea Master Planului de turism al României, care cuprinde şi lista de investiţii declarate prioritare la nivel naţional şi care ar urma să beneficieze de finanţare de la bugetul de stat. În total, sunt 142 de proiecte, dintre care 18 au în vedere judeţul Braşov. Acestea prevăd investiţii în Poiana Braşov, Râşnov, Drăguş, Lisa, Zărneşti, Săcele, dar cele mai multe proiecte, respectiv 10, sunt ale Predealului. In lista aprobată se regăsesc si cele două proiecte pentru Poiana Brasov:
- Sanie de vară în Poiana Braşov, municipiul Braşov
- Extindere domeniul schiabil - etapa II, Poiana Braşov - Râşnov, municipiul Braşov
6 februarie 2020 - Primaria Brasov anuntă proiectele de investitii pentru Poiana Brasov. Pe lingă extinderea si modernizarea domeniului schiabil municipalitatea plănuieste si construirea unui traseu pentru sanie de vara. Datele proiectului diferă fată de cele din 2017, mai ales in ce priveste costul investitiei.
![]() |
Sursa: Primăria Brasov |
11 septembrie 2020 - Primul document oficial prin care se vizează transformarea Poienii Brașov dintr-o stațiune dedicată sporturilor de iarnă într-o locație care să ofere pe tot parcursul anului activități de agrement a fost aprobat de Consiliul Local Brașov in sedinta din 11 septembrie 2020. Planul Integrat de Dezvoltare a Activităților Turistice și de Agrement (PIDATA) din Poiana Brașov, propus de primarul Brașovului, George Scripcaru, conține toate obiectivele de investiții ale Municipalității în următorii trei ani, cu scopul de a crește numărul turiștilor care aleg Poiana Brașov pentru un sejur mai lung, nu doar pentru weekend, și pentru toate anotimpurile, nu doar iarna.
Pentru sezoanele primăvară-toamnă, PIDATA prevede:
- Amenajarea unui domeniu de ciclism, pentru mountain-bike
- ZipLine - un cablu de oțel suspendat, montant pe o pantă înclinată. Este conceput pentru a permite transportul uneia sau mai multor persoane folosind forța gravitațională. În general este cunoscut ca o tiroliană.
- Loc de joacă acvatic
- Traseu de aventură la înălțime
- Cart montan
- Pump track - Traseele de pump track presupun formarea unor sărituri din pământ pe care copii și tinerii pot exersa mersul pe bicicletă și săriturile.
- Spațiu de joacă în pădure
- Sanie de vară - Se propune construirea unei piste de sanie de vară, potrivită pentru operare de-a lungul întregului an (funcționare inclusiv iarna și indiferent de condițiile meteo), cu un sistem propriu de urcare de genul „Alpine Coaster”. Acest sistem ar permite o operare confortabilă și sigură în condiții de umiditate /ploaie sau ninsoare. Se recomandă amplasarea punctului de acces la pista de sanie de vară în apropierea stației inferioare a telecabinei Capra Neagră, pe platoul de lângă Centrul de Agrement al stațiunii, limitrof pârtiei Bradul. În această versiune de proiectare, lungimea pistei de coborâre ar fi de aproximativ 1.500 metri cu o diferență de nivel de 155 metri, iar lungimea traseului de urcare ar fi de aproximativ 680 m.
25 februarie 2021 - A fost data limită de depunere a ofertelor pentru întocmirea Studiului de fezabilitate în proiectul ,,Construire Sanie de vară în Poiana Brașov“. Investiția face parte din programul ,,Poiana Brașov – stațiunea celor 4 anotimpuri”, program prin care municipalitate își propune să creeze puncte de atracție în Poiana Brașov care să facă stațiunea atractivă și în afara sezonului de schi. O singură firmă de proiectare, Kat Concept Design SRL, din Constanța, a depus ofertă pentru realizarea studiului. Valoarea estimată pentru realizarea acestei documentații este de 129.339 lei + TVA.
În perioada următoare, oferta acestui proiectant a fost analizată, atât din punct de vedere tehnic, cât și economic. După semnarea contractului, proiectantul va avea la dispoziție 45 de zile pentru elaborarea documentației.
Detalii temă de proiectare
Se propune construirea unei piste de sanie de vară, potrivită pentru operare de-a lungul întregului an (funcţionare inclusiv iama şi indiferent de condiţiile meteo), cu un sistem propriu de urcare. Acest sistem ar permite o operare confortabilă şi sigură în condiţii de umiditate, ploaie sau ninsoare. În versiunea proiectată, lungimea pistei de coborâre va fi de aproximativ 1.500 metri, cu o diferenţă de nivel de 155 metri, iar lungimea traseului de urcare ar fi de aproximativ 680 m.
Amplasamentul punctului de acces la pista de sanie de vară este în apropierea staţiei inferioare a telecabinei Capra Neagră, pe platoul de lângă Centrul de Agrement al stagiunii, limitrof pârtiei Bradul.
Descrierea instalației de sanie de vară
Lungimea aproximativă a căii de rulare duble, pentru traseul de coborâre, va fi de aproximativ 1.500 m, format din segmente drepte, curbe, arcuri, salturi cu înălţimi diferite, poziţionată față de suprafața terenului astfel:
– aprox. 1000 de metri la 1 m înălţime,
– aprox. 200 de metri la 2 m înălţime,
– aprox. 150 de metri la 3 m înălţime,
– aprox. 150 de metri la 4 m înălţime,
Instalația va mai conține:
– aprox. 750 de metri plasă de protecţie pentru traseul de coborâre,
– 60 sănii cu două locuri,
– 120 frâne centrifugale la partea din spate,
– 60 pachete de siguranţă pentru sănii – scaun cu spătar înălţat, protecţie pentru faţă şi centură de siguranţă cu fixare in 3 puncte;
– un sistem inteligent de control al distanței compus din: aprox. 1.500 m profil protecție, 60 unități inteligente de control al distanței instalate în sănii, senzori magnetici, software specializat și unitate centrală de control, control magnetic în zona stațiilor;
– platforme de siguranță pentru 750 m la traseul de coborâre și 380 m la traseul de urcare.
Studiul de fezabilitate va cuprinde următoarele livrabile:
– Documentaţia tehnică pentru obţinerea avizelor şi acordurilor solicitate în Certificatul de Urbanism, depunerea şi susţinerea acestora la avizatori;
– Studiu topografic vizat de OCPI;
– Studiu geotehnic;
– Studiul peisagistic şi de amenajare urbană;
– Studiul privind soluția de alimentare cu energie electriă;
– Analiza cost-beneficiu;
– Studiul de fezabilitate propriu-zis şi devizul general.
29 iunie 2021 - După ce în luna februarie, fusese depusă o ofertă la licitaţia pentru întocmirea studiului de fezabilitate aferent amenajării unei sănii de vară în Poiana Braşov, la finalul lunii iunie s-a stabilit că întreaga procedură va trebui reluată, deoarece aceasta nu a fost conformă cerinţelor. Astfel, până în data de 12 iulie, reprezentanţii Primăriei Braşov aşteaptă noi oferte de la proiectanţi, astfel încât partea de proiectare preliminară să poată fi definitivată în acest an.
16 iunie 2022 - Reprezentantul firmei de proiectare SC Resort Planning SRL, cea care realizează proiectul saniei de vară din Poiana Brașov, a făcut, în fața reprezentanților primăriei și ai consiliului local, o primă prezentare a soluțiilor propuse în cadrul studiului de fezabilitate.
![]() |
Cele doua variante de traseu al saniei de vara. |
,,Sania de vară a ajuns în faza studiului de fezabilitate, astăzi am avut o întâlnire cu proiectantul pentru a discuta cele două propuneri de traseu, și avansăm cu acest proiect înspre finalizarea studiului de fezabilitate și aprobarea indicatorilor tehnico-economici pe care sper să o încheiem în lunile următoare. Poiana Brașov este perla stațiunilor montane din România și în curând vom avea un nou motiv de mândrie, inclusiv pentru sezonul de vară”, a declarat primarul Allen Coliban.
Cele două variante prezentate de proiectant prevăd același amplasament al saniei de vară, în partea stângă a pârtiei Bradul, cu punctul de acces la pistă în apropierea staţiei inferioare a telecabinei Capra Neagră, pe platoul de lângă Centrul de Agrement. Diferența dintre cele două este traseul pe care ,,săniile” coboară. Astfel, pentru a crește spectaculozitatea traseelor, unul este prevăzut a se desfășura și printre copaci, iar cel de al doilea are mai multe zone de întoarcere, care oferă o mai biună panoramă, dar fără a trece prin pădure.
,,Ne-am întâlnit astăzi cu echipa Primăriei Brașov; scopul era să discutăm despre două versiuni pentru sania de vară, în proiectare. O primă variantă ar fi cu intrarea printre copaci, care este foarte interesantă din punctul de vedere al spectaculozității, și a doua variantă ar fi pe marginea pârtiei Bradul, unde ar însemna adăugarea de niște spirale care ar fi foarte interesante din punctul de vedere al urmării peisajului din jur. În urma acestei prezentări vom aduce mai multe detalii, tehnice și economice, pentru cele două variante, ca să putem analiza în final soluția optimă”, a precizat Petruț Radu, reprezentantul Resort Planning SRL.
În zilele următoare proiectantul trebuia sa revină cu o evaluare a avantajelor și dezavantajelor pentru ficare traseu, o evaluare a costurilor și a timpului de amortizare, precum și un studiu comparativ cu celelalte sănii de vară construite sau amenajate din țara noastră. În paralel, el trebuia să obțină și avizele necesare realizării unei astfel de investiții. După obținerea tuturor avizelor, proiectantul avea la dispoziție maxim 30 de zile pentru a finaliza studiul de fezabilitate, document care urma a fi supus aprobării Consiliului Local.
Odată cu aprobarea indicatorilor tehnico-economici se va lansa procedura de achiziție pentru realizarea proiectului tehnic și execuția lucrărilor.
Luna mai 2023 - Primăria Braşov a depus la Agenţia pentru Protecţia Mediului Braşov dosarul necesar obţinerii acordului din partea acestei instituţii. Ulterior, pentru a putea începe lucrările, va fi nevoie de avize şi acorduri de la alte instituţii, dar şi de organizarea licitaţiei de lucrări.
20 noiembrie 2023 - Primăria Brașov a lansat procedura de achiziție având ca obiect realizarea lucrărilor de proiectare și execuție a saniei de vară.
„Astăzi am făcut un pas important pentru realizarea strategiei noastre de a transforma Poiana Brașov într-o stațiune pentru toate cele 4 anotimpuri odată cu lansarea licitației pentru construirea saniei de vară. Este un proiect de care Poiana are nevoie pentru a fi ofertantă și în afara sezonului de schi, mai ales că vizează zona agrementului pentru familie. Această investiție va completa traseele de mountain-bike și drumeție, astfel încât turiștii, dar și brașovenii, să se poată bucura de frumusețea zonei pe tot parcursul anului. Chiar dacă mai există astfel de facilități de agrement în țară, noi am gândit un proiect cu un traseu complex, cu mai multe spirale de întoarcere, zone supraînălțate, în cadrul natural oferit de Poiana Brașov, pentru a le putea oferi brașovenilor și turiștilor o experiență de neuitat. Primăria continuă investițiile pentru cea mai importantă stațiune montană a României, indiferent de anotimp”, a declarat primarul Allen Coliban.
![]() |
Proiectul din luna noiembrie 2023. |
Instalația va avea o lungime pe partea de urcare de 550 m și pe traseul de coborâre de 990 m și include 60 de sănii. Acestea vor fi echipate cu un sistem de monitorizare a distanței între două vehicule succesive, astfel încât, la detectarea saniei din față, senzorii montați pe sania din spate să acționeze frânele magnetice. Acești senzori sunt alimentați cu baterii, montate și ele pe sănii, care se vor încărca rapid în stația inferioară, între zone de debarcare și cea de îmbarcare.
Traseul de coborâre va avea 5 spirale cu diametrul de aproximativ 18-20 m, astfel:
• Spirala 1 - cu un unghi de înfășurare de 430 grade și o înălțime de aproximativ 8 m;
• Spirala 2 - cu un unghi de înfășurare de 320 grade și o înălțime de aproximativ 7 m;
• Spirala 3 - cu un unghi de înfășurare de 750 grade și o înălțime de aproximativ 13 m;
• Spirala 4 - cu un unghi de înfășurare de 400 grade și o înălțime de aproximativ 7 m;
• Spirala 5 - cu un unghi de înfășurare de 250 grade și o înălțime de aproximativ 7 m.
Pe parcursul traseului de coborâre, înălțimea de rulare va fi între 0,6 și 13 m. Lățimea traseului este de maxim 3 metri. Accesul pe tot traseul instalației va fi blocat de un sistem de protecție (gard sau similar).
Durata lucrărilor de proiectare și execuție este de maxim 14 luni, dintre care 5 luni proiectare, 9 luni realizarea lucrărilor. Durata cât mai scurtă de execuție este și un factor de evaluare în cadrul procedurii de achiziție, atât pentru partea de proiectare, cât și pentru partea de execuție. Valoarea estimată a lucrărilor este de peste 17 milioane de lei (17.250.475 lei) fără TVA, fondurile fiind asigurate de la bugetul local.
7 decembrie 2023 - S-a încheiat termenul pentru depunerea ofertelor în cadrul procedurii de achiziție având ca obiect realizarea lucrărilor de proiectare și execuție pentru construirea saniei de vară din Poiana Brașov. A fost depusă o singură ofertă, din partea asocierii de firme formată din RS Activ (Brașov - Ghimbav) – lider, împreună cu Josef Wiegand GmbH & Co KG (Germania) și Planimob CAD (Cluj – Florești). Potrivit Primariei Brasov, firma germană, Josef Wiegand, ar fi compania cu cea mai mare experiență din lume în construirea unor astfel de facilități, având proiecte inclusiv în România.
6 februarie 2024 - Primăria Brașov a finalizat procedura de achiziție publică pentru realizarea lucrărilor de proiectare și execuție pentru construirea saniei de vară din Poiana Brașov. A fost declarată câștigătoare oferta depusă de asocierea de firme formată din RS Activ (Brașov - Ghimbav) – lider, împreună cu Josef Wiegand GmbH & Co KG (Germania) și Planimob CAD (Cluj – Florești). Firma germană are cea mai mare experiență din lume în construirea unor astfel de facilități, având proiecte inclusiv în România. Germanii au construit peste 300 de instalații de alpine-coaster, în 40 de țări. Valoarea contractului de proiectare și execuție este de 17.152.498,21 lei fără TVA.
"Vrem să oferim brașovenilor și turiștilor o experiență de neuitat; de aceea, ne bucură că instalația va fi realizată de cea mai importantă companie din domeniu, Wiegand, iar traseul va fi unul deosebit, care va pune în valoare și frumsețea zonei, dar va crește și nivelul de adrenalină al celor care se vor da cu sania. Conform ofertei declarate câștigătoare, această asociere va realiza în două luni proiectul tehnic, iar în alte 5 luni va finaliza lucrările. Sperăm că, la începutul toamnei, deja să ne bucurăm de sania de vară din Poiana Brașov", a precizat primarul Allen Coliban.
Septembrie 2024 - Sperantele primarului nu au devenit realitate. La inceputul toamnei lucrările nici măcar nu au demarat. La acel moment, erau în curs de obținerea autorizației de construire și abia apoi muncitorii se puteau apuca de treabă.
De altfel, au apărut probleme și în ceea ce privește finanțarea. Astfel, în ședința ordinară a Consiliului Local din luna septembrie a fost propusă majorarea cheltuielilor de capital cu suma de 1.530.000 lei pentru finanțarea proiectului. Inițial, conducerea municipalității își propusese să finanțeze lucrările cu banii dintr-unul dintre împrumuturile contractate, însă a constatat că nu se pot finanța din fonduri rambursabile obiective de investiții generatoare de venituri.
19 martie 2025 - Dupa schimbarea administratiei si a primarului, la alegerile locale din toamana anului 2024, proiectul a fost reevaluat. La sedinta ordinara de Consiliu Local din luna martie primarul George Scripcaru a spus ca totul trebuie reluat de la zero.
„Este un proiect pe care îl cunosc foarte bine, pe care l-am pregătit în urmă cu mai mulţi ani. L-am lăsat în ordine (în anul 2020, n.r.). Recent, când am pregătit lista de investiţii am constat că proiectul nu poate fi autorizat, pentru că cineva a mutat proiectul în pădure. Noul traseu trecea într-o zonă forestieră, ceea ce ar fi însemnat că era nevoie de scoaterea din fondul forestier a terenului alocat investiţiei. De asemenea, unele porţiuni ale noului traseu erau pe proprietăţi ale Romsilva, nu ale Municipiului Braşov. Când am pregătit acest proiect am făcut astfel încât să fie evitate astfel de soluţii. Când am întrebat de ce a fost mutat traseul mi s-a spus că în zona staţiei de plecare (lângă Complexul de Agrement ) se preconiza să decoperteze Pârtia Bradul şi să facă un platou pentru o altă activitate, alta decât domeniul schiabil (cel mai probabil pentru Festivalul Massif, după cum reiese din declaraţiile date anul trecut de fosta administraţie Coliban – n.r.)”, a explicat George Scripcaru. El a menţionat că, acum, proiectul trebuie regândit, în sensul revenirii la soluţia iniţială.
Totodată, reprezentantul Primăriei Braşov a menţionat că fosta administraţie a vrut ca finanţarea investiţiei să fie făcută dintr-un-un credit bancar. „Nu se putea acest lucru, pentru că sania de vară este generatoare de venituri. Astfel de credite se acordă doar pentru investiţii care nu sunt «purtătoare de venituri»”, a precizat primarul.
Potrivit proiectului iniţial, sania de vară urma să fie realizată partea stângă a pârtiei Bradul. Lungimea traseului ar fi urmat să aibă o lungime de 990 de metri, iar valoarea contractului de proiectare şi execuţie este de peste 17 milioane lei, fără TVA. În bugetul local al municipiului Braşov pe anul 2025, pentru sania de vară a fost alocată suma de 450.000 de lei.
Comentarii
Trimiteți un comentariu