2–10 martie 1979 - Festivalul de teatru contemporan. Editia a II-a
Dumitru SOLOMON, Marin SORESCU, la a II-a editie a Festivalului de teatru contemporan |
Iniţial, Festivalul era programat tot în ianuarie, în ultima săptămână, dar, din cauza condiţiilor atmosferice nefavorabile, s‑a amânat pentru începutul lunii martie. Au figurat în program 11 spectacole de la 9 teatre, unul al studenţilor de la Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică Bucureşti, opt în concurs şi trei în afara concursului (spectacolul de închidere, cel studenţesc şi monodrama lui Darie Magheru, Tragicul domn Ion al cămilelor).
Criticul Valentin Silvestru, unul dintre iniţiatorii şi susţinătorii acestui festival, îi releva semnificaţiile: „Afirm despre Festivalul de Teatru Contemporan de la Braşov că este o iniţiativă valoroasă, întru totul oportună din unghiul politicii teatrale actuale. El constituie o foaie de temperatură a stării dramaturgiei româneşti şi străine moderne pe scenele noastre; contribuie la stimularea opţiunilor adecvate în această parcelă repertorială, decisivă în ce priveşte angajarea în prezent a fiecărui teatru; e un autoexamen lucid al mişcării teatrale, în punctul cel mai sensibil al îndatoririlor ei culturale“ (citat din foaia revistei Astra dedicată Festivalului).
Componenţa juriului a cuprins acelaşi număr de membri ca la prima ediţie – 17 –, avându‑l preşedinte pe actorul Ion Lucian. O mărturie impresionantă a lui Ion D. Sârbu: „Prima emoţie extraordinară este că, după câţiva ani de când nu am fost la asemenea manifestări, am întâlnit o serie întreagă de oameni, unii îmbătrâniţi, alţii foarte tineri, care în conştiinţa, în amintirea, în bucuriile mele reprezintă de fapt esenţa şi speranţa teatrului românesc.“
S‑au acordat următoarele premii:
- Cel mai bun spectacol – Generoasa fundaţie de Antonio Buerro Vallejo, regia Horea Popescu (Teatrul Naţional Bucureşti);
- Cea mai bună opţiune repertorială din domeniul dramaturgiei române contemporane – Noaptea pe asfalt de Theodor Mănescu (Teatrul Maghiar de Stat Sfântu Gheorghe);
- Cea mai bună opţiune repertorială din domeniul dramaturgiei contemporane străine – Generoasa fundaţie (T.N.B.);
- Regie – Alexa Visarion (Da sau nu de Aleksandr Ghelman, Teatrul „Giuleşti“);
- Scenografie – Paul Bortnovski (Generoasa fundaţie, T.N.B.);
- Rol masculin, ex‑aequo – Ovidiu Iuliu Moldovan (Tomas, Generoasa fundaţie, T.N.B.) şi Visky Arpad (Eugen, Noaptea pe asfalt);
- Rol feminin – Coca Bloos (Dufy, A cincea lebădă de Paul Everac, Teatrul Dramatic Braşov);
- Premiul special al juriului – Sebastian Comănici (Păun, Cer cuvântul de Dragomir Horomnea, Teatrul „Mihai Eminescu“ Botoşani);
- Rol episodic, ex‑aequo – Victor Ionescu (Profesorul Greavu) şi Ştefan Alexandrescu (Uică – ambii din A cincea lebădă), Sigrid Zacharias (Colega, Jocul de Ion Băieşu, Sibiu, Secţia germană);
- Debut – Florin Fătulescu (regie, Alegeţi‑i singuri de Ivan Bukovčan, Petroşani);
- Diploma revistei Teatrul – Eugen Mercus (regie, A cincea lebădă);
- Diploma revistei Vatra – Anca Ovanez Doroşenco (regie, Cer cuvântul);
- Diploma revistei Astra – Emil Bârlădeanu (Groza, Scaunul de Tudor Popescu, Constanţa);
- Diploma specială A.T.M. – Studioul I.A.T.C. (realizarea remarcabilă a spectacolului A treia ţeapă de Marin Sorescu în premieră absolută, regia asist. univ. Ion Caramitru);
- Menţiune – Judit Fekete Kotay (decoruri, Jocul, Sibiu, Secţia germană).
Costache Babii le‑a dedicat o epigramă studenţilor din "A treia ţeapă": „Institutul îi învaţă/ Pe cei ce vor fi actori/ Cum să stea o oră‑n ţeapă/ ca în teatru... uneori!“ (din foaia revistei Astra).
|
Comentarii
Trimiteți un comentariu