18 iulie 1937 - Are loc cursa de proba a trenului aerodinamic intre Bucuresti si Brasov. Calatoria s-a facut intr-un timp record, 2 ore si 50 de minute
![]() |
Captura: "Curentul" (ed. 1937-07-19 / nr. 3399) / Digiteca Arcanum |
Trenul aerodinamic a fost de conceptie sută la sută romanească si construit în ţară de uzinele Malaxa şi Astra, dupa brevetele proprii. Chiar si motoarele Diesel au fost fabricate de Malaxa. Prima cursă de proba a trenului revolutionar s-a făcut pe traseul Bucuresti-Constanta, in 4 iunie 1937. "Acest tren a plecat din Bucureşti la ora 7 jum. dim. şi a sosit la Constanţa la ora 10 jum. Această cursă nu a fost o încercare a vitezei. Aceasta se va face peste câteva zile, după ce se va consolida linia, in anumite puncte de pe traseu", preciza ziarul "Dimineata" (1937-06-05 / nr. 10938).
In 18 iulie 1937, s-a făcut adevărata cursa de probă, intre Bucuresti - Brasov, pe un traseu care a inclus si o zonă montană. Ziaristii care au călătorit pentru prima oară cu acest "bolid", cum ii spuneau, au povestit cu entuziasm despre performantele trenului considerat de mare viteză.
![]() |
Sursa foto: Realitatea Ilustrata, 1937-07-21 Digiteca Arcanum |
Cei cari au făcut voiajul de plăcere cu aerodinamicul, au lansat vorba că au călătorit cu un „tren bolid”, atât de impresionantă e iuţeala acestui nou vehicul feroviar. E într’adevăr o viteză nemaicunoscută până azi pe drumurile ţării noastre. Inainte de război erau nişte exprese care făceau 8 ore de la Bucureşti până la Iaşi (430 km.). Aceste exprese erau numite de călători „trenul-fulger”, denumire care a fost adoptată oficial şi de C. F. R., deşi „fulgerul” are o iuţeală mai mare de 75 km. pe oră (cât atingea expresul la viteza maximă). A călători acum cu personalul, cu acceleratul cu expresul şi chiar cu rapidul ni se pare o călătorie prea înceată în comparaţie cu iuţeala aerodinamicului. ("Adevarul", 1937-07-25 / nr. 16405)
![]() |
Sursa foto: Curentul, 1937-07-21 / nr. 3401 |
Ziarul "Curentul" (ed. 1937-07-19 / nr. 3399) ne oferă date tehnice ale trenului aerodinamic.
Automotorul are 136 de locuri numerotate, clasă unică, mese demontabile. La una din capetele vagonului, se află amenajată o cabină specială pentru bar; la celălalt capăt se află cabina de bagaje. Vagonul este prevăzut cu o instalaţie pentru condiţionarea aerului. Greutatea trenului este de 84 tone, împărţită pe opt osii şi este pus în mişcare de două motoare de câte 260 cai putere. Conducerea e reversibilă, se face la fiecare capăt de un singur agent. Comanda echipamentului motor este electropneumatică. Lungimea vagonului: 46 metri. Suspensiunea e făcută din arcuri elicoidale triple cu amortizoare de cauciuc. Viteza maximă este de 115 km oră, iar cea comercială de 100 km. Scheletul e făcut din oțel special, complect sudat, iar îmbrăcămintea din tablă antecorosivă de oțel. Intre scheletul metalic şi peretele intern, vagonul e prevăzut cu material izolant contra zgomotului Automotorul este de construcţie total românească, atât în ce priveşte mâna de lucru, fabricaţia cât şi priceperea. Chiar motoarele Diesel se construesc în uzinele Malaxa.
Ziarul "Adevarul" (1937-07-25 / nr. 16405) ne explica ce este un "tren aerodinamic":
Trenul aerodinamic e o aplicaţie a aviaţiei pe sol. De vreme ce se dau avioanelor şi dirijabilelor anumite forme rotunjite pentru a micşora frecarea cu aerul, fizicienii s’au gândit să dea nouilor automobile şi chiar trenului o formă de broască ţestoasă. Natura, nu se ştie prin ce capriciu, a dat broaştelor ţestoase o formă aerodinamică, deşi viteza lor e de 1 km. pe oră. Masa de aer traversată de un vehicul aerodinamic lunecă uşor prin rotunjimile sale. De aceia maiorul Campbell, recordman-ul vitesei în automobil, a putut atinge, cu un Rolls Royce aerodinamic de 2 500 H. P., o iuţeală de 445 km. pe oră.
Principiul de construcţie al unui tren aerodinamic: locomotiva e acoperită cu o carapace de tablă, roţile şi bielele sunt mascate, coşul abia se vede (în cazul când locomotiva nu e electrică), toate unghiurile sunt rotunjite, vagoanele sunt unite între ele prin table spre a forma un singur corp de penetraţie în aer, iar ultimul vagon e profilat pentru a evita zguduiturile. Pe linia Paris-Dijon aerodinamiculatinge iuţeli de 150 km. pe oră. Aceiaşi iuţeală va fi atinsă desigur pe liniile: Bucureşti-Constanţa şi Bucureşti-Braşov în vara 1928, după primul an de experienţă. Menţionăm că d. inginer I. Macovei, care a introdus viteza de bolid la C. F. R., e membru în Consiliul Naţional astronomic. E un fapt îmbucurător că în fruntea căilor ferate se găseşte un inginer astronom.
Din 25 iulie 1937, noile automotoare rapide au inceput cursele pentru calatori. Tot din ziarul "Adevarul" (1937-07-25 / nr. 16405) aflam programul curselor si pretul biletelor:
![]() |
Trenul aerodinamic in Gara de Nord. Sursa foto: Adevarul, 1937-07-18 / nr. 16399 |
Trenul automotor rapid M.3 va pleca din Bucureşti N. la ora 16.00; din Sinaia la ora 17.47; din Buşteni la ora 17.58; din Predeal la ora 18.14 şi va sosi la Braşov la ora 18.42.
Trenul automotor rapid M.4 va pleca din Braşov la ora 21.45; din Predeal la ora 22.25; din Buşteni la ora 22.36; din Sinaia la ora 22.47 şi va sosi la Bucureşti-Nord la ora 0.21.
Aceste automotoare au o clasă unică. Călătoria cu aceste automotoare se face numai pe baza unor legitimaţii speciale, al căror cost este următorul:
Bucureşti-Sinaia 300 lei;
Bucureşti-Buşteni 340 lei;
Bucureşti-Predeal 360 lei;
Bucureşti-Braşov 450 lei;
Braşov-Predeal 90 lei;
Braşov-Buşteni 110 lei;
Braşov-Sinaia 150 lei.
Orice alte legitimaţiide călătorie cu plata întreagă, cu reduceri, gratuite, abonamente etc., nu sunt valabile la aceste automotoare. Legitimaţii speciale se pot procura în Bucureşti de la Biroul Oficial de Voiaj c.f.r. cu cel mult zece zile şi cel mai târziu 2 ore înainte de plecare, iar de la staţia Bucureşti-Nord, cu 2 ore înainte de plecarea trenului. In Braşov, legitimaţiile speciale se pot procura de la concesiunile de bilete „Europa“ şi Wagons Lits şi de la Staţia Braşov în aceleaşi condiţiuni ca la Bucureşti, iar în Sinaia, Buşteni şi Predeal la casele staţiilor respective. Legitimaţiile se emit strict în limita locurilor.
Automotoarele au următoarele avantaje: canapelele sunt foarte confortabile, care împacă orice exigenţe, aerul condiţionat, schimbat în permanenţă şi la o temperatură suportabilă, fac călătoriile cu aceste automotoare foarte agreabile. Pe lângă acestea Compania Internaţională Wagons Lits serveşte un bufet ales.
Surse info: Adevarul, Curentul, Dimineata / Digiteca Arcanum
Comentarii
Trimiteți un comentariu