17 mai 2008 - Este pus in circulatie autobuzul etajat, decapotat, cumparat de CJ Brasov pentru vizitarea turistica a orasului Brasov

Autobuzul etajat in 2008, primul an in care a functionat. Sursa foto: Forum Ro-Trans

Ideea introducerii unui autobuz turistic etajat in municipiul Brasov a apartinut presedintelui Consiliului Judetean Brasov, Aristotel Căncescu. In ciuda faptului că existau opinii că un astfel de London Bus nu ar avea loc pe strazile inguste ale centrului istoric din oras, la finele anului 2007 Consiliul Judetean a achizitionat cu 300.000 de euro un autobuz Volvo AYATS B7L etajat, decapotat, cu un motor Diesel Euro 5. Acesta avea 12 metri lungime 2,5 metri latime, aproape 4 metri inaltime si 88 de locuri: 76 pe scaune si 12 in picioare.

Primul tur de probă cu autobuzul etajat a fost făcut in data de 11 ianuarie 2008. Autovehiculul a fost parcat cu greu in fata clădirii CJ Brasov, de unde a preluat ziaristii invitati sa-l testeze. Pe Aleea de sub Tâmpa, problema identificată au fost crengile de la copaci, de care s-au lovit pasagerii „de la etaj”. Președintele Consiliului Județean, Aristotel Căncescu, a precizat că traseul turistic pe care se va deplasa autobuzul va fi „curățat” de crengi, astfel încât turiștii să nu fie răniți. El nu a dorit să demonstreze că autobuzul supraetajat poate trece pe sub Poarta Schei, susținând că nu se află pe traseu.

Autobuzul etajat in 2008. Sursa foto: Forum Ro-Trans

Presedintele Consiliului Judetean afirma ca dupa perioada de acomodare a soferului nu vor mai fi nici un fel de probleme. El a spus ca a vazut astfel de autobuze circulind prin orase europene cu strazi mai inguste decit ale Brasovului. "El nu va circula iarna, va circula doar in sezonul cald, aprilie-octombrie, si va dati seama, daca s-a descurcat iarna, vara se va descurca foarte, foarte bine", spunea Aristotel Căncescu.

London Bus-ul a făcut prima plimbare turistică cu ocazia „Serbărilor Medievale”. Autobuzul double deck a fost văzut in 16 mai 2008 pe arterele din centrul orașului plimbând domnițe și cavaleri ai Ordinului „Străjerii Cetății”, cei care urmau sa participe la un festival medieval de pe arena Liceului Sportiv. A doua zi, autobuzul a continuat plimbările cu un oaspete important - premierul Călin Popescu Tăriceanu, după care a fost lansat în circuitul turistic. 

Autobuzul etajat in 2008. Sursa foto: Forum Ro-Trans
Autobuzul a efectuat câte două curse în zilele de joi şi vineri, cu plecare la orele 12:00 şi 14:00, iar sâmbăta şi duminica, patru curse zilnice, de la orele 10:00, 12:00, 14:00 şi 16:00. În zilele ploioase autobuzul nu a fost pus la dispoziţia turiştilor. Plecarea pe traseu se facea de pe Aleea de sub Tâmpa, traseul fiind Strada Lungă – Biserica Sf. Bartolomeu – zona Belvedere de pe drumul spre Poiana Braşov – Piaţa Unirii – Biserica Sf. Nicolae – Strada Mureşenilor – Aleea de sub Tâmpa. Preţul unui bilet era de 5 lei atât pentru copii, cât şi pentru adulţi. Grupul de turişti trebuia să fie format din minimum zece persoane pentru ca autobuzul să poată pleca pe traseu.

Tras pe dreapta la sfârşitul anului 2014, după ce societatea comercială a Consiliului Judeţean, Consilprest SRL, a ajuns la concluzia că nu este rentabil, autobuzul etajat a fost scos la licitaţie. Raportul  de evaluare a autobuzului a fost aprobat în şedinţa de plen de ieri a Consiliului Judeţean Braşov, decizia fiind luată după ce administraţia judeţeană a încercat să îl închirieze, dar nu s-a arătat nimeni interesat de vehicul. Conform raportului de evaluare, valoarea de piaţă a autobuzului a fost stabilită la 93.500 de euro, respectiv 427.000 de lei.

Conform documentului, autobuzul parcursese 49.000 de kilometri. În raportul de expertiză se mai arata că „autobuzul a fost retras din circuitul turistic deoarece cheltuielile de întreţinere erau mai mari decât veniturile realizare din exploatarea lui”. În ultimul an în care a fost scos pe traseu, respectiv 2014, autobuzul a adus încasări de 20.000 de lei, în timp ce cheltuielile aferente exploatării lui se ridicau la 50.000 de lei. Autobuzul a avut încasări totale de aproximativ 250.000 de lei şi pierderi de 100.000 de lei reprezentate de cheltuieli de întreţinere şi asigurări. Practic cât a funcţionat a avut venituri de 150.000 de lei, adică mai puţin de 40.000 de euro.

Consiliul Judetean a facut mai multe incercari de a vinde sau inchiria autobuzul. In cele din urmă a decis sa-l doneze Primăriei Brasov. "Am încercat să-l vindem în trei etape, dar nu s-a prezentat nimeni, chiar dacă la un moment dat Primăria Arad s-a arătat interesată. Următoarea etapă legală era să căutăm o primărie pentru a primi prin donaţie, conform legislaţiei în vigoare, acest autobuz. Primăria Braşov şi Consiliul Local s-au arătat interesate, pentru că de anul viitor vor să deschidă un traseu turistic Braşov-Poiana Braşov-Râşnov, având în vedere că, din 2019, transportul în comun din municipiul Braşov se va extinde şi în zona metropolitană. Este un lucru bun şi sper ca acest autobuz turistic să-şi aibă rostul lui în judeţul nostru. Autobuzul are 50.000 de km parcurşi până acum şi este în stare de funcţionare", a declarat, vicepreşedintele Consiliului Judeţean CJ Braşov, Adrian Gabor.

Primăria Braşov în colaborare cu Regia Autonomă de Transport RATBV SA a pus din nou în circulaţie autobuzul turistic al Braşovului, in 15 iunie 2018

Autobuzul a fost dotat sistem wi-fi si inscripţionat distinctiv, afişind pe tabela electronică mesajul ''BUS TURISTIC''. În autobuz era montat un ecran LCD pe care rulează imagini şi informaţii scrise despre obiectivele turistice pe lângă care se trece, în limbile română, engleză şi franceză. Biletele erau validate la urcare şi îşi pierdeau valabilitatea la sfârşitul orarului de circulaţie al acelei zile. 

Traseul autobuzului turistic, în lungime de 6,8 km o cursă, era următorul: Livada Poştei-Strada Mureşenilor (Piaţa Sfatului)-strada G.Bariţiu- strada C.Brâncoveanu- strada Prundului (Piaţa Unirii)- strada Poarta Schei- strada N.Bălcescu-strada C.Dobrogeanu Gherea-Aleea Tiberiu Brediceanu (Aleea de sub Muntele Tâmpa)-strada C.Dobrogeanu Gherea-strada N.Bălcescu-bulevardul 15 Noiembrie 1987-strada Agrişelor-bulevardul Iuliu Maniu-strada N.Iorga-Livada Poştei. Pe acest traseu erau şapte staţii de îmbarcare/debarcare, respectiv Livada Poştei-Piaţa Sfatului, Piaţa Unirii-Colegiul Naţional ''Andrei Şaguna''-Aleea Tiberiu Brediceanu-Magazinul Star-Primărie.

Zilnic, erau efectuate 10 curse, inclusiv în zilele de sâmbătă, duminică, sărbători legale, cu plecări din Livada Poştei, din faţa Casei Baiulescu, în intervalul orar 9.00-18.00, cu plecări la oră fixă, 9,00, 10.00, 11.00, 12.00...18.00. Tariful de călătorie era de 10 lei./zi, iar cu un bilet se putea efectua un număr nelimitat de călătorii într-o zi. Călătorii se puteau urca şi coborî de câte ori doreau, de oriunde de pe traseu, dar numai în ziua pentru care au validat biletul.

Începând din 15 august 2019, autobuzul etajat a circulat pe linia 20, care asigură legătura între Brașov și Poiana Brașov. ,,După preluarea autobuzului de la CJ, am avut mai multe discuții cu reprezentanții RAT cu privire la modul de utilizare a acestui autobuz. Având în vedere faptul că nu îl putem utiliza strict în scop turistic, pentru un tur al orașului, din cauza gabaritului, consider că utilizarea lui pe linia de Poiană îmbină activitatea turistică cu nevoile de transport. Astfel le oferim ocazia turiștilor și brașovenilor să se bucure de orașul văzut de sus, în zona de belvedere, de aerul curat, dar și de un mijloc de transport mai deosebit”, a declarat primarul George Scripcaru.  Autobuzul a fost pus in circulatie pe linia 20 va circula in zilele de sambata si duminica, in zilele de sarbatori legale, precum si in zilele in care se inregistreaza cerere pentru acest traseu. In caz de ploaie nu era permis accesul in partea de sus a autovehiculului.

Dupa un an de pauza, din cauza restrictiilor sociale din 2020, autobuzul a revenit in trafic in 2021 pe acelasi traseu catre Poiana Brasov.

2022. Autobuzul etajat, cu o noua infatisare.
Sursa foto: Primaria Brasov.
De sâmbătă, 6 august 2022, revine pe un traseu dedicat vizitării centrului istoric și pe drumul spre Poiana Brașov, până în zona Belvedere, pentru a le oferi turiștilor, dar și brașovenilor, o nouă experiență de vizitare a orașului noua, de la înălțime. 

Traseul pe care va circula noua linie 20 B este: Livada Poștei - Str. Mureșenilor - Str. George Barițiu - Șirul Gh. Dima - Str. C-tin Brâncoveanu - Str. Prundului - Șirul Ludwig van Beethoven - Str. George Barițiu - Str. Mureșenilor - Bd. Eroilor - Bd. 15 Noiembrie - Str. Agrișelor - Str. Iuliu Maniu - Str. Nicolae Iorga - Str. Lungă - întoarcere în giratoriul Str. Lungă (la intersecția cu str. Stadionului și Calea Făgărașului)- Str. Lungă - Șirul Livezii - Str. Stejărișului – parcare Belvedere (oprire și staționare cca. 10 min.) - Str. Stejărișului - Șirul Livezii – Livada Poștei. Lungimea traseului este de 18,4 km. 

2022. Autobuzul etajat pe traseu, in zona Pietei Sfatului.
Autobuzul va circula decapotat (fără acoperiș), la o frecvență de 60 de minute și va opri în stațiile: Livada Poștei – cap de linie, Piața Unirii, Teatrul Dramatic, Primărie, Astra (Mielul Alb), Biserica Evanghelică Bartolomeu, Belvedere. 

Programul de circulație este de  luni până vineri, între orele 16:00 și 21:00, iar sâmbătă și duminică, între orele 14:00 și 21:00. Prețul unei călătorii este de 6 lei (se circulă cu titlurile valabile pe Linia 20). Pe această line sunt valabile și abonamentele ,,toate liniile urbane” (85 lei), abonamentul metropolitan (195 lei), biletul pe Linia 20 pentru pensionari, cu reducere 50%. Cea mai avantajoasă modalitate, în special pentru turiști, este abonamentul zilnic (12 lei), care le permite acestora să coboare la fiecare stație și să viziteze zona respectivă, după care să se urce, din nou, în autobuzul etajat.

Surse info:
Consiliul Judetean Brasov


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

8 mai 1956 - S-a nascut Ioan Ghise, primar al Brasovului intre anii 1996-2004

Inainte si Dupa. Intersectiile din Brasov, cu semaforizare si cu sensuri giratorii (Galerie foto)

Brasov - Strada Iuliu Maniu, in timp