14 septembrie 2020 - Inceperea anului scolar 2020-2021 in conditii de pandemie de covid-19.
Inceperea anului școlar 2020-2021, in plina pandemie de covid-19, a fost o provocare atit pentru autoritatile locale si cenrale, cit si pentru unitatile de invatamint. Grija principala a fost ca scoala sa fie reluata in conditii cit mai normale, dar si in asa fel incit sa se reduca la minimum riscurile de transmitere a coronavirusului in rindul elevilor si dascalilor. Cu doua saptamini inainte de inceperea cursurilor, o gradinita si o scoala generala au fost pregătite ca model de organizare anti-covid.
Astfel, la Grădinița nr. 21 la intrarea în clădire s-a stabilit un centru de evaluare epidemiologică a copiilor, care după aceea sunt conduși în sălile de clasă, după ce în prealabil și-au dezinfectat mâinile și li s-a măsurat temperatura. În sălile de clasă au fost create zone speciale pentru desfășurarea activităților, astfel încât să se păstreze distanțarea între copii și s-au luat o serie de măsuri pentru reducerea riscului de transmitere a acestui virus, începând cu asigurarea distanței între mese, între scaune și între pătuțuri, stabilirea orelor la care se face aerisirea sălii de clasă și dezinfecția mobilierului și podelelor, modul de utilizare a jucăriilor, inclusiv dezinfecția sălilor de clasă cu lămpi de ultraviolete. La acestea se adaugă stabilirea regulilor pentru luarea mesei, a circuitelor separate pentru mersul la toaletă, precum și pregătirea personalului didactic și nedidactic pentru derularea în condiții de siguranță a activității.![]() |
Copii asteptati, la intrarea in gradinita, de asistenta medicala, pentru o evaluare a starii lor de sanatate, care include si luarea temperaturii corporale. |
,,Grădinița am pregătit-o în spațiul existent, pe care am încercat, cu sprijinul Primăriei și al Consiliului Local, să îl adaptăm pentru respectarea normelor stabilite de Ministerul Educației. În interior se face triajul, după care copilul este preluat de personalul grădiniței, deoarece părinții nu au voie să intre în unitate, și din acel moment copiii sunt preluați de doamnele îngrijitoare care îi ajută la vestiar, la spălatul pe mâini, după care sunt predați în clasă la doamnele educatoare. Doamnele educatoare și-au organizat clasele astfel încât să respecte, pentru tot specificul activității noastre, elementele principale: distanțare fizică, spălat pe mâini după fiecare activitate, aerisirea spațiului”, a declarat Dana Iordache, directorul Grădiniței nr. 21.
Și la Școala gimnazială nr. 30 s-au stabilit circuitele de intrare, așteptare și ieșire încă din curtea școlii, centrul de evaluare epidemiologică, circuite separate în interiorul clădirii, pregătirea sălilor de clasă pentru a respecta distanțarea, pregătirea cu echipamentul necesar pentru derularea orelor de curs în sistem mixt, o parte dintre elevi fiind prezenți în clasă, o parte on-line.
„Școala noastră este pregătită, a trecut prin toate etapele în această vară, s-au făcut reparațiile, au fost curățate spațiile, au fost dezinfectate, și ne îndreptăm spre marea zi în care ne vom întâlni cu copiii. Îi așteptăm cu mare drag, cu încredere, așa cum am făcut-o și în luna iunie, când au venit, s-au pregătit și au susținut evaluarea națională. Suntem mândri și bucuroși că școala noastră a fost aleasă școală-demo în acest proiect. Cuvântul de ordine este «încredere», ne dorim foarte mult ca părinții și copiii să aibă încredere în noi și îi așteptăm cu drag la școală”, a declarat Pompilia Tișulescu, directorul Școlii Gimnaziale nr 30, Brașov.
Cele două unități de învățământ au fost dotate cu dispensere automate pentru dezinfectarea mâinilor, dezinfectant pentru mobilier și material didactic, pentru podele, toalete, termometre, iar circuitele de intrare-ieșire, inclusiv pe holuri, au fost semnalizate cu săgeți și benzi direcționale.
„Grădinița nr 21 din cartierul Noua și Școala Gimnazială nr. 30 sunt modele pe care trebuie să le replicăm în tot orașul, la toate grădinițele și școlile, începând cu accesul, de la intrare, cu circuitele stabilite cu săgeți de două culori. Măsuțele sunt la distanțe de cel puțin un metru, iar în cazul grădiniței, pătuțurile, sunt folosite unul da și unul nu, ca să fie de asemenea asigurată distanțarea, iar la masă există circuite bine stabilite. La nivelul municipiului Brașov avem achizițiile în derulare, vom asigura tot ceea ce este necesar pentru ca anul școlar să înceapă în condiții de siguranță. Vom face acest lucru în toate grădinițele și școlile din oraș, plecând de la acest model, două unități reprezentative pentru orașul nostru“, a declarat George Scripcaru, primarul Municipiului Brașov.
"Normele sunt respectate, se adaptează ghidurilor de funcționare, tot ceea ce a ținut de administrația municipiului Brașov s-a realizat, dispenserele funcționează, materialele de igienizare și curățenie au fost asigurate, distanțarea între elevi și toate celelalte. Vom avea o discuție cu toți directorii din județul Brașov, iar apoi vom face deplasări în teritoriu pentru a vedea cum sunt organizate toate școlile și toate grădinițele din județ“, a spus inspectorul școlar general al județului Brașov, Ovidiu Tripșa.
La Brașov, autoritățile au considerat oportun „scenariul galben“, respectiv al doilea, care înseamnă redeschiderea școlilor și grădinițelor din 14 septembrie, cu participarea zilnică a tuturor preșcolarilor și elevilor din învățământul primar, a elevilor din clasele a VIII-a și a XII-a și revenirea parțială (prin rotație de 1-2 săptămâni) a elevilor din celelalte clase de gimnaziu și liceu (V-VII și IX-XI), cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție sanitară în vigoare.
Prefectura Braşov a publicat pe site-ul instituţiei Hotărârea Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă (CJSU) nr. 19 din 9 septembrie 2020 prin care au fost aprobate scenariile de funcţionare a şcolilor pentru începutul anului şcolar 2020-2021, având în vedere contextul epidemiologic actual. În această hotărâre nu se menţionează dacă aceste scenarii sunt valabile până la data de 1 octombrie, aşa cum s-a anunţat de mai multe ori de la Bucureşti. De altfel, situaţia se poate schimba de la o zi la alta, iar acest lucru a fost subliniat de directorul Direcţiei de Sănătate Publică Braşov, dr. Andrea Neculau, care a spus că în ceea ce priveşte evoluţia coronavirusului, „situaţia este dinamică”.
Decizia privind aplicarea unuia dintre scenarii a fost propusă de Consiliul de Administraţie al fiecărei unităţi de învăţământ, apoi a fost analizată la nivelul Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Braşov. Conform deciziei CJSU, dintre cele 390 de unităţi şcolare din judeţul Braşov 225 unităţi de învăţământ funcţionează în scenariul verde, 162 unităţi de învăţământ în scenariul galben, iar alte 3 unităţi în scenariul roşu.
Scenariul verde
În scenariul 1, sau scenariul verde, toţi elevii merg la şcoală, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor de protecţie. Pentru acest scenariu, incidenţa trebuie să fie mai mică de un caz la mia de locuitori în ultimele 14 zile.
Scenariul galben
Scenariul 2, sau scenariul galben, prevede participarea zilnică a tuturor preşcolarilor şi elevilor din învăţământul primar, a elevilor din clasele a VIII-a şi a XII-a, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor de protecţie, pe de o parte, şi revenirea parţială (prin rotaţie de 1-2 săptămâni) a elevilor din celelalte clase de gimnaziu şi liceu, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor de protecţie. Acest scenariu este pentru localităţile cu o incidenţă de 1-3/1.000 locuitori.
Scenariul roşu
În scenariul 3, sau scenariul roşu, toţi elevii vor face cursuri online. Acesta va fi folosit pentru localităţile cu o incidenţă mai mare de 3/1.000 de locuitori. Tot scenariul roşu va fi instituit în unităţile în care, timp de 3 zile consecutiv, înregistrează 3 cazuri în clase diferite. Dacă se înregistează cazuri de infectare într-o singură clasă, doar clasa respectivă intră pe scenariu roşu.
În principal, scenariile de funcţionare a şcolilor au fost stabilite în baza datelor transmise de Direcţia de Sănătate Publică Braşov privind incidenţa cazurilor de coronavirus timp de 14 zile, până în data de 7 septembrie, în fiecare dintre localităţi.
Pe lângă faptul că elevii vor trebui să respecte reguli stricte privind distanţarea socială, anul acesta ei ar putea fi privaţi şi de festivitatea de deschidere a anului şcolar. Cel puţin aceasta este recomandarea ministrului Educaţiei, Monica Anisie. „Aş recomanda ca acele festivităţi de deschidere a anului şcolar să fie evitate în această perioadă, să nu-i mai expunem în plus pe elevi şi pe părinţi. Cred că se pot organiza, pentru că am primit aceste întrebări, «Putem să facem deschiderea anului şcolar, o festivitate pentru copiii care vin pentru prima dată în şcoală?». Le recomand să fie precauţi, să încerce să evite o astfel de festivitate, dar dacă doresc, să o facă în spaţii deschise şi punând scaune pentru fiecare elev în parte în aşa fel încât să se păstreze distanţarea”, a declarat ministrul Educaţiei.
Comentarii
Trimiteți un comentariu