3 decembrie 2013 - Inaugurarea ultimului tronson al Ocolitoarei Brasovului.

Tronsonul III al VO1K. Pasajul peste DN1, intre Brasov si Ghimbav. Sursa foto: Google Street View

In 3 decembrie 2013 a fost inaugurat Tronsonul III al Variantei de ocolire a municipiului Brașov (VO1K). Acest tronson a intregit șoseaua de centură ce ocolește municipiul Brașov, destinată în special traficului de marfă și de tranzit. In final,  VO1K are o lungime totală de 24,3 km, pe care se poate circula pe câte două benzi pe sens. Cu acest nou tronson, masinile care vin dinspre Bucuresti, pe DN1, pot sa nu mai intre in municipiul Brasov, ci sa-l ocoleasca, indiferent in ce directie vor sa mearga. De la podul de la Darste, masinile pot intra pe ocolitoarea mica a orasului (linia albastra pe harta), dupa citiva kilometri parcursi pe DN11, intra pe tronsonul 2 al ocolitoarei (linia portocalie pe harta), care duce catre DN13, si mai departe se intra pe tronsonul 3 care duce catre DN1, de unde se poate circula catre Sibiu. Tot din DN1 se poate intra pe strada Ioan Clopotel, renovata si largita, pentru a se ajunge pe DN73, care duce catre Bran si Campulung. 

Lucrările la centura municipiului s-ar putea spune ca au fost începute în anul 2003, cind a inceput constructia pasajului din zona Dârste, care urma sa deschida drumul catre "ocolitoarea mica".

Tronsonul I: DN1–DN11

Segmentul 1 DN1–DJ103A

Intrarea pe VO1K prin pasajul de la Darste. 2018
Sursa foto: Google Street View
În data de 29 august 2006, a avut loc inaugurarea tronsonului numit „ocolitoarea mică”, ce face legătura între Drumul Național 1, la intrarea în oraș dinspre Predeal, și Drumul Județean 103A, spre Zizin. Construcția acestui tronson a fost demarată în noiembrie 2005,lucrările la pasajul din zona Dârste fiind începute încă din anul 2003.

Tronsonul are o lungime de 4,7 km și include podul peste râul Timișul Sec și pasajul din zona Dârste. De la intersecția cu Drumul Județean 103A, ocolitoarea continuă pe drumul ce trece pe lângă CET Brașov, pană la intersecția cu Drumul Național 11, spre Bacău. Costurile totale ale lucrării au fost în valoare de 32,6 milioane lei.

Segmentul 2 DN1–DN11

Al doilea segment al tronsonului se desprinde din ocolitoarea mică la km 2+100 printr-o intersecție in T, intesectează Drumul Județean 103A cu un sens giratoriu, traversează zona Timiș Triaj cu un pasaj superior și intersectează Tronsonul II al variantei de ocolire cu un pasaj superior peste Magistrala CFR 400 și Drumul Național 11, spre Bacău. Lungimea tronsonului este de 7,3 km. Costul total al lucrărilor de pe acest tronson este de 129,6 milioane lei.

Tronsonul a fost atribuit spre construire companiei austriece Alpine Bau la data de 10 martie 2012, iar lucrările au început la data de 28 martie 2012. În cursul anului 2013 însă, compania austriacă a intrat în insolvență, iar contractul cu aceasta a fost reziliat la data de 10 iulie 2013, cind lucrările pe acest tronson erau finalizate în proporție de 56%. Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale a relicitat partea rămasă de executat, evaluarea ofertelor depuse fiind încheiată la data de 16 iunie 2014. La data de 7 iulie 2014, contractul a fost atribuit unei asocieri de patru companii, formată din Chirulli Andrea Impresa Individuale, Aleandri S.p.A., Shelter Construct și Pasquale Alo'. Valoarea contractului este de 59,5 milioane lei, iar durata de execuție a lucrărilor a fost estimata la 12 luni. In realitate, receptia si darea in folosinta a acestui segment din tronsonul II a avut loc in 18 noiembrie 2016.


Tronsonul II: DN11–DN13

Cel de-al doilea tronson al variantei de ocolire, ce leagă Drumul Național 11 de Drumul Național 13, spre Sighișoara, a fost recepționat în data de 30 octombrie 2009. Acesta are o lungime de 6,43 km, o lățime a carosabilului de 7 metri, și include un pasaj peste Magistrala CFR 300 și două poduri, peste râurile Durbav și Timișul Sec.

Lucrările la acest tronson au început în luna martie 2008 și au fost executate de asocierea dintre firmele Concefa și UMB Spedition. Costul proiectului a fost de 81,8 milioane lei, iar prin implementarea sa, distanța dintre DN11 și DN13 a fost redusă de la 11 km (9 km în intravilan și 2 km în extravilan) la 6,43 km (situați în extravilan), ceea ce a dus la atât la creșterea vitezei de deplasare, cât și la scăderea timpului de parcurgere a distanței.

  Viteza în intravilan Viteza în extravilan Timp fără ocolitoare Timp cu ocolitoare
Autoturisme 18 km/h 70 km/h 32 min 5 min
Autocamioane 12–14 km/h 30–40 km/h 42–49 min 10–13 min

Intr-o a doua etapă, pe acest tronson s-a dublat numarul benzilor si s-a construit un pasaj peste varianta de ocolire, la intersecția cu Drumul Județean 103, spre Sânpetru. În acest sens, lucrările au fost atribuite la data de 17 iunie 2014 asocierii de firme Viarom Construct SA – Maxidesign SRL – Beta Cops SRL,
Parcare, cu toalete, de pe tronsonul II al VO1K.
Sursa foto: Google Street View
care a oferit un preț de 64,41 milioane de lei, fără TVA, respectiv de 79,86 milioane de lei cu tot cu TVA. Deși termenul de finalizare era sfârșitul anului 2015, lucrările au fost fazate, iar termenul de execuție a fost împins până la 30 iunie 2016.

Pasajul care leagă Brașovul de localitatea Sânpetru a fost deschis circulației abia în luna mai a anului 2017. Dublarea tronsonului II a fost terminata în luna decembrie a anului 2016. Tot atunci au fost gata si parcarile cu toalete, care , insa, au stat „în conservare” doi ani și jumătate, din cauza unui proces între beneficiarul lucrării, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și constructor, respectiv Viarom. Procesul a fost câștigat de CNAIR si abia in 4 octombrie 2019 au fost date in exploatare cele două parcări cu toalete.

Tronsonul III: DN13–DN1

Tronsonul al treilea a fost atribuit pentru construire companiei brașovene de constrcuții Vectra Service. Lucrările au inceput la data de 28 martie 2012, iar deschiderea circulației s-a făcut la data de 3 decembrie 2013. Tronsonul măsoară 6,3 km și face legătura între Drumul Național 13 și Drumul Național 1, la ieșirea din oraș spre Sibiu.

Lucrările de artă de pe acest tronson includ un pasaj peste Drumul Național 13, două pasaje peste varianta de ocolire pe Drumul Județean 103C, respectiv pe Strada Institutului, și un pasaj peste Drumul Național 1 și Magistrala CFR 200. Costul total al lucrărilor însumează 97,5 milioane lei, din care 85% reprezintă contribuția nerambursabilă a Uniunii Europeane prin Fondul European de Dezvoltare Regională, iar restul de 15% reprezintă finanțare de la bugetul de stat.

Platforma drumului are câte două benzi pe sens cu o lățime totală de 14 metri și separator median din beton de 1,5 metri. Tronsonul se află în administrarea Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

8 mai 1956 - S-a nascut Ioan Ghise, primar al Brasovului intre anii 1996-2004

Inainte si Dupa. Intersectiile din Brasov, cu semaforizare si cu sensuri giratorii (Galerie foto)

Brasov - Strada Iuliu Maniu, in timp