1830 - Apar în Braşov primele mijloace de transport public
![]() |
Inceputul secolului XX. Piata Sfatului - loc de intors birjele. Sursa foto: Arhiva Muresenilor |
1830-1840
Apar în Braşov primele mijloace de transport public interior. Mai intâi au fost birjele şi trăsurile cu unul sau doi cai, construite solid de meseriaşii saşi, capitonate cu pluş roşu, care aşteptau clientii în Piaţa Sfatului. Puteau transporta 1-4 călători cu bagajele lor, spre cele patru zone ale oraşului: Cetate, Schei, Blumăna şi Brasovul Vechi.
1846-1866
Se construieşte ,Drumul Braşovului", tronsonul Campina-Brasov.
1848
Primul transport public exterior la Brasov. Franz Korner din Brasov pune in circulatie o cursă rapidă pe distanţa Braşov-Bucuresti. A fost cea dintâi "grabnică trăsură" care a trecut peste Muntii Carpaţi.
1856-1859
Se deschide linia de diligente a lui Kmer pentru transport de persoanc pe relatia Braşov-Bucuresti-Giurgiu. Diligentele plecau săptămanal şi puteau transporta 8-10 călători cu bagajele lor.
1864-1867
Se construieşte drumul de la Brasov la Rupea.
1890-1895
Se deschid la Braşov primele linii publice de transport care folosesc renumitul "Dilijant a lui Sani" - trăsurile de Landau, "mari cit nişte corăbii", aşa cum spunea presa vremii. Ele plecau zilnic de la Braşov spre: Săcele, Zizin şi Bran. Pretul unui bilet era de 5 florini.
1892-1960
La 7 martie 1892 a fost inaugurată prima cale ferată suburbană din România: Bartolomeu-Satulung, în lungime de 17 km, care a făcut legătura intre Municipiul Braşov şi cele şapte sate, ce constituie astăzi Municipiul Săcele. Construită cu capital privat, intre anii 18940-1892, de către Societatea Căilor Ferate Vicinale Braşov-Trei Scaune, linia de transport public a funcţionat pana in anul 1960 când, din cauza modernizării circulaţiei urbane, a fost desfiintată. (vezi aici detalii)
![]() |
Trenuri suburbane, la capat de linie, in Piata Sfatului. Circa 1900. Sursa foto: Calea Ferată Suburbană Braşov - Satulung |
1900-1920
Transportul public cu trăsura cunoaşte o scădere dramatică a activităţii după intrarea in functiune a trenului suburban. Cei aproape 115 birjari cu 450 de cai, aveau doua staţii unde puteau fi găsiti: Piaţa Sfatului şi in fata Hotelului Coroana şi aveau urrnătoarele tarife:
Trăsura cu doi cai:
- - o cursa: 7 lei.
- - o jumătate de ora: 15 lei.
- - o oră: 30 lei.
- - la gară: 20 lei.
Trăsura cu un cal:
- - o cursă: 4 lei;
- - jumătate de oră: 10 lei.
- - o oră: 20 lei.
- - la gară: 15 lei.
Pentru curse cu trăsura la Darste, Timisul de Sus, Predeal, Noua sau Stupini, tariful se stabilea la învoială cu călătorul.
1925
Se introduce transportul urban cu autobuze in Brasov. Primul concesionar al Primăriei Brasov a fost Decei-Blaga din Cluj, care a pus in circulaţie patru autobuze pe doua linii:
- - Piaţa Unirii-Gara Braşov (14 staţii);
- - Piaţa Unirii-Gara Bartolomeu (9 staţii);
Autobuzul era în acea vreme un vehicul cu 15, maxim 20 de locuri. Iarna autobuzele nu puteau urca străzile în pantă, locuitorii fiind obligaţi să apeleze tot la trăsuri. Preţul biletelor şi al abonamentelor era menţinut scăzut, îndeosebi pentru funcţionari şi elevi.
1926-1927
Primăria Municipiului Braşov elaborează primul Regulament pentru circulatia autobuzelor in localitate. In anul 1926, in Braşov existau nouă proprietari de autobuze, care au obtinut concesiunea pentru circulaţie şi transport public. Consiliul Municipal a limitat numărul de autobuze la numai 30, pentru evitarea accidentelor de cireulaţie. Preţul unui bilet era de 5 lei/persoană. Birjarii uniţi în Sindicatul „Fulgerul" au protestat impotriva extinderii transportului urban si au cerut limitarea la numai 16 autobuze pe liniile existente. De trei ori pe săptămănă circulau autobuze la Băile Zizin şi Băile Vâlcele, cu plecare din Piaţa Statului, cu taxa intre 20 şi 40 lei/persoană. Zilnic intre Braşov şi Bran circulau două camionete pentru persoane şi mărfuri, cu plecare la ora 15.30 din Piafa Sfatului şi cu plecare a doua zi la ora 6.30 din Bran-centru. Tariful era de 25 lei/persoană.
1928
Prefectura Poliţiei Braşov a reglementat circulaţia autobuzelor. În urma reclamatiilor locuitorilor din zonă, Primăria a mutat staţia din Piaţa Sfatului pentru autobuze destinate legăturilor cu alte localităţi, pe B-dul Ferdinand colţ cu strada Porţii (lăngă Rectoratul Universitătii „Transilvania" de astăzi)
1930
![]() |
Sursa foto: CasaSfatului.ro |
![]() |
Taximetristi brasoveni, 1938. Sursa foto: Orasul Memorabil |
În perioada interbelică taxi-ul era serviciu public. Garajul vechilor maşini ale municipalităţii, aflat la colţul dintre actualele străzi Maniu şi Iorga, s-a transformat după război în „Garajul Partidului”.
1938
Pe lingă Primăria Oraşului Braşov, ia fiinta "Regia Întreprinderilor din Municipiul Braşov" cunoscută sub denumirea de R.I.M.B. In cadrul intreprinderii functiona şi o secţie de transport in comun care avea în dotare un număr de 35 de autobuze ce deserveau trei trasee in lungime totală de 17 km: Prund-Astra (actuala uzină Roman SA), Prund - Gară (gara veche) şi Prund - Bartolomeu. Se transportau anual 5,4 milioane de călători.
![]() |
Autobuz, in Schei, care circula pe traseul Prund-Gara. Perioada interbelica. Sursa foto: Comoara Scheienilor |
S-au elaborat proiectele pentru: electrificarea căii ferate Satulung-Bartolomeu si pentru linia de autobuze Centru-Astra.
1944
R.I.M.B. avea in parcul inventar 12 autobuze şi transporta 3,2 milioane călători.
1948
![]() |
Autocamion Zil 151. Sursa foto: Orasul Memorabil |
1951
Parcul de autobuze a crescut la 33 de bucăţi avind 4 trasee, cu care s-au transportat 11 milioane de călători.
1956
Pe traseul Prund-Poiana Brasov circulau 2 "senile". Se inregistrau 51 autobuze avind 10 trasee, cu o lungime totală de 56 km. De asemenea, figurau 10 taximetre si 64 autocamioane, acestea urmă deservind unitătile comerciale.
1959
![]() |
1963. Troleibuze in statia din apropierea Teatrului Dramatic. |
1960
Se inaugurează linia de troleibuze Piaţa Prund-Tractorul.
1961
Se înfiinţează Întreprinderea de Transporturi Braşov prin reorganizarea Întreprinderii de Gospodărie Orăşenească Braşov (I.G.O.). La această dată se înregistrau: 163 autobuze, din care 83 pentru trasee interne şi 80 pentru cele externe; 47 troleibuze TV.2.E; 45 taximetre şi 47 autocamioane.
1962
Existau 3 "senile", iar in 1963 erau 5.
![]() |
Autobuze SKODA 706 RTO in Poiana Brasov. Sursa foto: FB/DrumulPoieniiBrasovului |
In toamnă s-a dat in funcţiune actualul drum modernizat Livada Poştei - Poiana Braşov, cu care prilej intreprinderea a fost dotată cu autobuze SKODA 706 RTO.
1967
Se da in folosinta baza de troleibuze de pe şoseaua Sanpetru, avind o capacitate de intreţinere de 120 de troilebuze.
1970-1975
In această perioadă, Întreprinderea de Transporturi Brasov a obţinut cele mai bune rezultate. In 1972 intreprindere a fost distinsă cu locul 2 pe tară in ramura transportului urban. In anul 1975 intreprinderea a rost declarată una din cele prospere intreprinderi pe tara, ocupand tot locul 2. In baza HCM nr. 1381 / 1974, incepind cu data de 1 ianuarie 1975, intreprindere de Transporturi Braşov predă autobuzele aferente traseelor externe către Intreprinderea de Transporturi Auto, organizată ca intreprindere judeteana. Cu acest prilej, s-au predat 120 de autobuze care deserveau 5 orase si 12 comune.
1978
Intreprinderea avea in dotare un număr de 600 de autovehicule, deservind 50 de trasee, in lungime totală de 350 km, cu care se transportau anual 141 milioane călători. În acest an în întreprindere lucrau 2.500 persoane, realizăndu-se un volum de venituri de117 milioane lei. În anii următori intreprinderea se dotează cu autobuze şi troleibuze de mare capacitate, precurn si cu autobuze pentru traseele turistice de tipul SKODA SM-11, IKARUS si IK.4.
1979
Se incepe constructia bazei de exploatare a autobuzelor si taximetrelor, cu o capacitate de 400 de autovehicule, in care se amenajeaza si noul sediu al intreprinderii. Tot in anul 1979 se trece la generalizarea autotaxarii pe toate liniile de transport in comun din minicipiul Braşov. La data de 1 decembrie 1979 se infiinţează Întreprinderea Judeţeană de Transport Local Braşov, în baza Decretului Consiliului de Stat nr.337/1 noiembrie 1979, având gradul I de organizare. În baza Deciziei nr.924/30 noiembrie 1979 a Consiliului Popular Judeţean Braşov a fost preluat întreg activul şi pasivul, inclusiv indicatorii de plan de la fosta Întreprindere de Transporturi Braşov, precum şi cele aferente transportului de marfă de la Trustul de Construcţii Braşov, Direcţia Judeţeană de Drumuri şi Poduri Braşov şi de la serviciile bugetare de pe lângă Comitetele executive ale consiliilor populare municipale şi orăşeneşti.
1980
La 1 ianuarie 1980, I.J.T.L. dispunea de următorul parc de mijloace de transport:
- - autobuze: 317 bucăţi cu 36.584 locuri capacitate;
- - troleibuze 190 bucăti cu 17.189 locuri capacitate
- - taximetre 20 bucati;
- - taxifurgonete 43 bucăţi;
- - camioane,1 bucată;
- - autobasculante 136 bucăti cu 2.538 tone capacitate;
- - mijloace auto sub 1,5 tone, 3 bucăti;
- - parc auxiliar 28 bucăti.
Personalul aflat în evidenla intreprinderii, la 1 ianuarie 1980, a fost de 2.575 salariati. Fondurile fixe totale aflate in evidenta I.J.T.L. la 1 ianuarie 1980 au fost de 489 milioane lei. In primul an al constituirii I.J.T.L. au fost transportaţi 91 milioane călători cu autobuzele, 63 milioane cu troleibuzele şi 4 milioane de tone mărfuri. La infiinţarea I.J.T.L. lungimea totala a liniilor de troleibuz a fost de 136,1 km, cale simplă, lungimea traseelor de autobuz a fost de 333,6 km din care 275 km la Brasov şi 45 km la Fagăras.
1980-1987
S-au realizat următoarele obiective:
- - baza mixtă de autobuze şi taximetre având o capacitate de intretinere şi reparatil de 400 mijloace, dată in functiune in august 1983. Cu această ocazie, sediul intreprinderii s-a mutat din str. 13 Decembrie in actualul sediu din strada Hărmanului nr. 49.
- - punctul de intretinere autobuze din şoseaua Cristianul (dat in functiune la octombrie 1984) .
- - extinderea retelei de troleibuz pe Bulevardul Grivitei cu 2,2 km cale simplă şi darea in funcţiune a liniie nr.16 (troleibuz);
- - extinderea reţelei de troleibuz în cartierul Valea Cetătii în lungime totală de 5.4 km, cale simplă, dată in funcţiune la 15.07.1986;
- - extinderea reţelei de troleibuze cu intoarcerea de la Casa Armatei în lungime de km cale si dată în funcţiune in octombrie 1986;
- - linia de tramvai (etapa I) pe tronsonul Cartierul Steagul Rosu - Rulmentul, in lungime totală de 6,7 km, cale dublă, data in folosintă la 22 august 1987.
![]() |
Tramvaiul "101", in 1989 |
1987
Parcul inventamijloacelor de transport din dotarea I.J.T.L. se compunea din:
- - autobuze 182 bucăţi;
- - troleibuze 209 bucăţi;
- - tramvaie 5 bucăti;
- - taximetre 50 bucăţi;
- - taxifurgonete 43 bucăti;
- - carnioane 19 bucăţi:
- - autobasculante 227 bucăti;
- - mijloace sub 1,5 toane 53 bucăti;
- - remorci auto 31 bucăţi;
- - microbuze 5 bucăţi;
- - parc auxiliar 51 bucăţi;
Personalul intreprinderii era de 2390 angajati, iar planul de productie a fost de 292 milioane lei. Fondurile fixe existente la 30 septembrie 1987 erau de 976 milioane lei. Lungimea totală a reţelei de troleibuz era de 77,5 km cale simplă, lungimea traseelor de autobuz era de 340,5 km, din care 247,1 km la Braşov şi 93,4 km la Fagăras, lungimea traseelor de troleibuze este de 229,6 km, iar lungimea liniei de tramvai este de 13,1 km. Intregul parc de mijloace din dotare deservea 16 linii de autobuze la Braşov şi 8 la Făgăraş, 19 linii de troleibuze şi o linie de tramvai.
Comentarii
Trimiteți un comentariu