25 mai 2020 - E dat in functiune primul autobuz electric din transportul public al municipiului Brasov

Autobuz electric SOR, pe linia 36.
In dimineaţa zile de 25 mai 2020, RATBV S.A. a pus în circulaţie primul autobuz electric din transportul public din Brasov. Prima linie deservită de astfel de autovehicule ecologice este cea de pe traseul cu numărul 36 (Livada Poştei - Independenţei). Tot in aceasta zi au fost date in folosinta şi primele două troleibuze moderne. Acest tip de autovehicule a fost introdus in Brasov in 1 mai 1959, insa in ultimii 30 de ani, numarul liniilor deservite de troleibuze a tot scazut.

Usa cu rampa acces persoane cu dizabilități.
Autobuzele electrice sunt produse de firma SOR Libchavy s.r.o., din Cehia și fac parte din primul lot de 32 achiziționate de această firmă, cu o finanțare de la Administrația Fondului pentru Mediu şi cofinaţare de la Primăria Municipiului Braşov. Autobuzele din acest lot au o lungime de 12 metri, cu câte 3 uși duble, podea joasă integral, rampă acces persoane cu dizabilități, capacitate 102 călători din care 35 pe scaune, suspensie cu înclinare la bordură, aer condiționat, computer de bord pentru managementul rutei, 3 validatoare contactless, panouri electronice pentru afișare destinație. 

De asemenea, autobuzele sunt prevăzute cu aer condiționat, sistem de supraveghere video exterior/interior autobuz (7 camere video / vehicul), sistem automat de numărare a pasagerilor, sistem de diagnosticare și colectare parametri vehicul, sistem audio și de comunicație șofer – dispecerat. Ele sunt dotate cu motor electric de tracțiune amplasat central, putere nominală: 160 kW, cu recuperarea energiei la frânare, și baterii de tracțiune cu o capacitate de 263 kWh, autonomie minim 200 km. Autobuzele din acest lot vor circula pe traseele: 9, 15, 22, 23B, 29, 32, 34, 36, 53. Valoarea achiziției pentru cele 32 de autobuze este de 75.550.720 lei, fără TVA.

Troleibuzele Solaris
Troleibuzele fac parte dintr-un lot de 26 achiziționate de la firma poloneză Solaris Bus & Coach S.A., cu finanțare prin POR 2014-2020, urmare a proiectului “Achiziţia de mijloace de transport public – troleibuze” depus de Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației (MLPDA), în parteneriat cu Municipalitatea Braşov. Troleibuzele sunt modelul „Solaris Trollino 18“, de 18 metri, articulate, cu o capacitate de 137 de călători, dintre care 40 pe scaune. Acestea sunt dotate cu sistem de informare a pasagerilor cu tracking GPS și anunțarea stației următoare, două unități de aer condiționat pentru pasageri și una pentru șofer, două display-uri pentru anunțuri și reclame, patru validatoare, prize USB pentru încărcarea telefoanelor și altor dispozitive mobile, wifi. 

Vehiculele sunt dotate cu acumulator, care oferă o autonomie de minimum 5 kilometri în lipsa contactului cu linia de electricitate, lucru ce le va permite să folosească energia din baterii în zonele în care nu există rețeaua electrică necesară. Troleibuzele oferă accesibilitate persoanelor cu handicap locomotor, prin înclinare laterală (spre dreapta) cu o diferență de nivel de 7 centimetri. Articulația este controlată electronic, iar sistemul de propulsie este furnizat de Skoda, motorul având minimum 240 kW (aproximativ 320 cai putere). Viteza maximă a fiecărui troleibuz poate fi de 75 km/h, dar fiecare vehicul va avea un limitator de viteză ajustabil (ASL) astfel încât să nu depășească viteza de 55 km/h. Troleibuzele au culoarea verde, la fel ca autobuzele noi din flota RATBV. Prima linie pe care vor circula troleibuzele Solaris e cea de pe traseul numărul 2 (Livada Poştei - Rulmentul)


,,Trecem într-o nouă etapă în ceea ce înseamnă transportul în comun în municipiul Brașov, aceea a unui transport eficient, ecologic, dedicat călătorilor. Sper ca aceste investiții, atât în autobuze electrice și troleibuze, cât și în terminale, benzi dedicate, sisteme park&ride, să îi facă pe brașoveni să aleagă transportul în comun, în locul celui cu autoturismul propriu. În felul acesta putem avea garanția unui aer mai curat pentru noi și copiii noștri. Zilele acestea, atât autobuzele electrice, cât și troleibuzele vor intra în circulație și pe măsură ce vin, tot mai multe rute vor beneficia de acest sistem de transport ecologic. Până la sfârșitul lunii iulie vom avea toate cele 26 de troleibuze în Brașov, iar până la sfârșitul anului vor sosi și cele 32 de autobuze electrice. În paralel, din lotul de 20 de autobuze electrice pentru care tocmai am semnat contractul, primele autobuze de 8 metri s-ar putea să ajungă la Brașov în următoarele luni. Prin Planul privind calitatea aerului și prin Planul de mobilitate urbană am stabilit o foaie de parcurs pe care o respectăm întocmai, astfel încât, până la sfârșitul anului 2022, să ne încadrăm în parametrii stabiliți cu Ministerul Mediului și Uniunea Europeană”, a declarat primarul George Scripcaru.

Intentia municipalitatii si a RATBV S.A.  este ca in 2 ani de zile, transportul public in Brasov sa fie 100% electric.

Statie de incarcat autobuzele electrice.

Prize USB pentru încărcarea telefoanelor și altor dispozitive mobile, wifi.

Interior dintr-un autobuz electric SOR

Sursa info: RATBV
Sursa foto: Primaria Brasov

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

8 mai 1956 - S-a nascut Ioan Ghise, primar al Brasovului intre anii 1996-2004

Inainte si Dupa. Intersectiile din Brasov, cu semaforizare si cu sensuri giratorii (Galerie foto)

Brasov - Strada Iuliu Maniu, in timp