1 mai 1959 - Este inaugurata prima linie de troleibuz din Brasov

Foto credit: Gruia Hilohi

"Stîlpi uriaşi de beton au răsărit recent pe străzile ce duc din Piaţa Prundului în jos spre gară şi Triaj, iar de la fabrica "Partizanul Roşu" spre strada 13 Decembrie, la Uzinele de tractoare, pe o parte şi pe alta se sparge asfaltul, se taie copacii pentru aşezarea noilor stîlpi ce vor purta curentul viitorului mijloc de transport în comun, troleibusul. 

După Bucureşti, Timişoara şi Craiova. Oraşul Stalin va fi al patrulea oraş înzestrat cu noul mijloc de transport în comun, economic, comod. Pentru furnizarea combustibilului necesar, a energiei electrice, care va face să circule pe străzile oraşului noile troleibuse, s-a construit în apropierea gării mari a oraşului, o staţie de redresare. Clădirea e măreaţă, făcînd impresa unei uzine, unde o mulţime de aparate şi aparataje vor funcţiona fără a produce zgomot sau fum, doar zumzetul unui roi de albine va fi semnul activităţii ce se va desfăşura aici, înzestrată cu cel mai nou utilaj electric, sosit de curind din U.R.S.S. La terminare, ea va putea asigura funcţionarea a 60 de troleibuse în acelaşi timp. Transformatorii furnizaţi de către fabrica de electroaparataj din Ural de 16 tone şi 2.360 kilowaţi-amperi, vor da un randament maxim de redresare a curentului alternativ în curent continuu de 850 volţi. 

Prin introducerea noului sistem de transport, o serie întreagă de probleme capătă o rezolvare judicioasă. Astfel, consumul de benzină sau alţi carburanţi va fi redus. Va dispare zgomotul motoarelor şi norii de fum ce acopereau străzile oraşului. Troleibusul este economic şi avantajos, înzestrat cu motoare electrice, are o mare rezistenţă de uzură, prezentînd în exploatare mai multă siguranţă, operativitate şi cea mai mare calitate, este foarte economic. (...) Trebuie evidenţiate colectivele de muncitori şi tehnicieni de T. R. C. L., şi a colectivelor de la Întreprinderea de prefabricate, Uzinele „Metrom“, „Strungul“, fabricile „Electroprecizie“, ,,Ioan Fonaghi“, „Brenner Béla“, întreprinderea ,,23 August“, „Electromontaj“ şi o serie de alte întreprinderi unde se execută diferite ansamble pentru troleibuse şi linie. Toate uzinele şi întreprinderile enumerate conlucră în mod tovărăşesc, dînd ajutorul lor preţios la realizarea la timp a acestei opere socialiste." (Drum Nou, 22 octombrie 1958)

Transportul cu troleibuze la Brasov începe la 1 mai 1959, cind a fost data in folosinta prima linie din oras. Troleul nr. 1 făcea curse pe traseul Șchei - Gara mare, de pe strada Hărmanului. În octombrie 1957, constructorii Întreprinderii 501 Construcţii au început lucrările la amenajarea staţiei de redresare a curentului electric pentru transportul în comun cu troleibuze. Rețeaua fir-contact s-a extins treptat, ajungând în 1987 să însumeze peste 32 km, fiind parcursă de 17 trasee.

Sursa foto: Drum Nou, ed. 5 decembrie 1959


Primele troleibuze aduse în Brașov au fost livrate de București și mergeau pe tracțiune electrică. Era un lucru fantastic pe atunci: era modern, nepoluant, „combustibilul” era convenabil ca preț. Primul traseu de troleibuze a fost pe linia 1, care înlocuia linia 3, anterior de autobuze, făcând legătura între cartierul Șchei (Pe Tocile), centrul orașului și Gara mare (adică vechea gară, situată în epocă pe Str. Hărmanului, imediat după intersecția cu Str. Toamnei). Circulația se făcea la ducere pe sub Poarta Șchei, iar la întoarcere prin fața Hotelului Aro-Palace.

Credit foto: Florin Filipescu
Până la sfârșitul anului 1959, traseul a fost prelungit la Depoul CFR (prin actuala Str. Fundătura Hărmanului), iar numărul vehiculelor electrice a sporit la 14. În anii următori, liniile au fost extinse și pe marile artere de circulație, iar în 1988 s-a atins practic vârful de dezvoltare: 17 trasee erau bătute zilnic de 240 de troleibuze.

Istoric vorbind, Brașovul a fost în ordine al șaptelea oraș românesc în care s-a experimentat introducerea troleibuzului și al patrulea în care acesta a avut din primul moment succes deplin și continuitate. În anii din urmă, transportul cu troleibuzul a fost restrâns la Brașov. In 2019 mai functionau 5 linii de troleibuz.

Linia 3 : Stadionul Tineretului - Valea Cetatii
Linia 7 : Rulmentul - Roman
Linia 8 : Rulmentul - Saturn
Linia 10 : Valea Cetatii - Triaj
Linia 33 : Valea Cetatii - Roman

In 2020 au fost achizitionate 26 de troleibuze moderne, model "Solaris Trollino 18", articulate, cu lungimea de 18 metri și au o capacitate de 137 de călători, dintre care 40 pe scaune. Astfel, s-au reintrodus troleibuze pe anumite trasee. In luna august 2020, existau urmatoarele trasee acoperite cu troleibuze:

Linia 1: Livada Postei - Harmanului - Triaj
Linia 2 : Livada Postei - Rulmentul
Linia 3 : Stadionul Tineretului - Valea Cetatii
Linia 6 : Livada Postei - Saturn
Linia 7 : Rulmentul - Roman
Linia 8 : Rulmentul - Saturn
Linia 10 : Valea Cetatii - Triaj
Linia 31 : Valea Cetatii - Livada Postei
Linia 33 : Valea Cetatii - Roman

Repere din istoria troleibuzului la Brasov

  • - 1941: primele planuri pentru 2 trasee, dar fara finantare
  • - 1944: primele vehicule, dar fara retea
  • - 1953: reluarea temei, propuneri pentru 4 trasee, nici un rezultat
  • - 1957-59: constructia primei linii si a instalatiilor aferente
  • - 1959: 1 linie (1 Pe Tocile-Gara veche); apoi prelungire de la gara veche la Triaj CFR
  • - 1960: 3 linii (1 la Triaj, 1 barat la gara veche, 2 Pe Tocile-Tractorul)
  • - 1961: 5 linii (1, 2, 3 Poarta Schei-Steagul Rosu, 4 - ex 1 b, 5 - varianta scurta la 2 de la Poarta schei)
  • - 1962: 7 linii (1, 2, 3, 4 - la gara noua, 5, 6 - var. scurta la 3 de la Casa Armatei, 9 - var. la 2 de la Casa Armatei); retea noua pe Bd. Garii si mutare linia 4 pe 13 Decembrie la gara noua, apoi scurtarea sa la Poarta Schei si devierea de pe Castanilor-Teatru pe I. Maniu-Iorga
  • - 1963: 8 linii (1, 2, 3, 4, 5 nou Steagul Rosu-Bartolomeu, 6, 7 Casa Armatei-Gara, 9)
1963. Troleibuze in statia din apropierea Teatrului Dramatic. Circulatia auto era atunci pe ambele sensuri.
  • - 1964: 7 linii (1, 2, 3, 4, 5, 7 nou: Steagul Rosu-Tractorul, 9 prelungit la Bartolomeu); desfiintare sens de coborare de pe N. Iorga-I. Maniu
  • - 1968: retea noua pe Bd. Victoriei (mutare pe aici a liniei 4, revenirea acesteia in ambele sensuri pe 15 Noiembrie)
  • - 1969: prelungirea retelei la Rulmentul (linia 2, mai apoi si 9 si 7) si inaugurarea bazei de troleibuze; 10 linii (1, 2, 2 barat, 3, 4, 5, 6 varianta circulara la 7 intre Hidromecanica -Baza troleibuze, 6 barat varianta in sens invers la 6, 9, 9 barat)
  • - 1970: scurtare linia 6 (Gara-Baza Troleibuze) si desfiintare 6 barat;
  • - 1971: retea pe Saturn-Zizinului; linia noua 6 (Saturn-Zizinului-Str. Lunga-Gara Bartolomeu); linia 4 barat (Poarta Schei-Victoriei-Gara-Tractorul)
  • - 1970-72: circulatie deviata linii 2, 2 barat, 7, 9, 9 barat pe Bd. Victoriei-Bd. Garii; prima retea de pe Str. Toamnei (pentru linia 7)
  • - 1972: reteaua pe Vlahuta-Garii; linia 8 (Saturn-Gara-Rulmentul); linia 7 revine pe 13 Decembrie si circula pe firul al doilea reconstruit pe I. Maniu, spre Hidromecanica
  • - 1972-74: servire cu autobuze pe traseu deviat a liniei 1 (lucrari la Str. Harmanului)
1974. Bulevardul Victoriei.
  • - 1975: 11 linii (1, 2, 2 barat, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 9 barat); nu mai functioneaza capatul de linie de la Tractorul
  • - 1976: prelungire de la Gara Bartolomeu la Stadionul Municipal
  • - 1976-1979: reconstruirea vechii retele - inclusiv schimbarea firului aerian, desfiintarea ancorelor de pe cladiri, stalpi noi metalici in centru)
  • - 1980: linia 10 (Saturn-Gara-Stadionul Municipal)
  • - 1982: se prevede extinderea retelei pe Str. Al. I. Cuza-Avram Iancu si se pozeaza deja stalpii; se prevede extinderea in viitor si la Uzina 2
  • - 1984: 12 linii (1, 1 barat la N. Iorga, 2, 2 barat la N. Iorga, 3, 4, 5, 6 scurtat la N. Iorga, 7, 8, 9, 10)
  • - 1985: linia noua 16 (Poarta Schei-Grivitei-Gara Bartolomeu)
  • - 1986: linia noua 31 (N. Iorga-V. Alecsandri-Valea Cetatii); prelungire si realizare bucla Livada Postei (pt. 1 barat, 2 barat, 6, 31); reactivare legatura Piata Teatrului-N. Iorga (pt. 1 barat, 6)
  • - 1987: deviere 8 si 10 pe un sens pe Harmanului-Toamnei-Zizinului ca urmare a lucrarilor din Bd. Vlahuta; refacere partiala a retelei largire Calea Bucuresti; deviere linii 3, 5, 7 pe al doilea sens Calea Bucuresti-Poienelor ca urmare a lucrarilor din Str. Carpatilor
  • - 1988: dupa desfiintare linia 8 (preluare totala de catre 101 tramvai) si construire bucla Castanilor pentru intoarcere de pe 15 Noiembrie pe I. Maniu spre Hidromecanica - 17 linii (1, 1 barat, 2, 2 barat, 3, 3 barat, 4, 5, 6, 6 barat, 7, 9, 9 barat, 10, 16, 31, 31 barat); refacerea retelei la largirea Str. Zizinului fara intreruperea circulatiei
  • - 1989: devieri importante cu ocazia restructurarii zonei Hidromecanica; reteaua noua de pe Toamnei-Kogalniceanu; desfiintare 6 barat, 31 barat, mutare traseu 3 barat pe Toamnei, 7 pe Victoriei, celelalte pe Toamnei-Kogalniceanu pe sensul spre centru; mutare linii 1, 1 barat, 4, 9 barat pe Castanilor-Kogalniceanu
  • - 1990: desfiintare 9 barat, restrangere program 10, introducere 10 barat, reintroducere 31 barat la Gara; revenire 7 pe Castanilor; desfiintare tronsoane al doilea fir pe 15 Noiembrie si I. Maniu intre Castanilor-Hidromecanica; mutarea traseelor spre V. Cetatii pe reteaua noua de pe Bd. Muncii; revenire linia 10 al doilea sens pe Vlahuta; elaborarea proiectului de prelungire pe Soseaua Cristianului
  • - 1992: temporar 1, 1 barat, 31 barat servite de autobuze; apoi inlocuire definitiva a troleibuzelor cu autobuze pe linia 4; liniile 3, 6 revin pe la Hidromecanica spre centru, iar linia 2 se modifica spre Centru pe Castanilor-Teatru; reintroducere troleibuze pe 1 barat cu scurtare la Onix-Castanilor-Patria-Kogalniceanu
  • - 1993: linia 31 barat devine 32; revenire 3, 3 barat, 5, 7 pe Berzei-Carpatilor; 3 barat numai cateva curse la ore de varf, direct Hidromecanica-Kogalniceanu; inlocuire definitiva a troleibuzelor cu autobuze pe liniile 6 si 16; reprelungire linia 1 barat la Livada Postei, insa cu urcare pe I. Maniu
  • - 1994: linia noua 33; suspendare circulatie in contrasens pe 15 Noiembrie-Eroilor (linii 1, 2) cu mutare pe I. Maniu-N. Iorga
Anii '90. Strada 13 Decembrie, aproape de zona Onix.
  • - 1999: noul garaj Valea Cetatii
  • - 2002: prelungire linia 1 barat pe Str. Lunga la Stadion Municipal
  • - 2003: desfiintare 3 barat (2 curse dimineata), prelungire 32 la Rulmentul la ore de varf
  • - 2004: demontarea retelei inactive de pe Str. Turnului (Parc Tractorul)
  • - 2005: se aproba proiectul de mutare a unui fir al retelei de troleibuze de pe Str. Lunga pe Str. De Mijloc, in vederea introducerii sensurilor unice; desfiintare 2 barat si 32-Rulmentul; apare linia noua 30; desfiintare totala linia 10 si reducere circulatie linia 10 barat; desfiintarea liniilor de troleibuze 2, 5, 9, 10 barat, 31 si inlocuirea cu autobuze; modificare si restrangere program 1 barat; linia noua 5 barat
  • - 2006: desfiintare linia 3, scurtare 1 la Livada Postei; inlocuirea totala cu autobuze a liniilor 1, 32 si partiala a liniilor 1 barat, 5 barat, 7 si 30; reactivare linia 8 troleibuze ca urmare a desfiintarii tramvaiului; mutarea si celui de-al doilea sens al liniei 33 pe V. Alecsandri
  • - 2005-2007: demontare masiva a retelei electrice si scoaterea stalpilor in Bartolomeu, Schei, centrul istoric, Str. Lunga, Eroilor-15 Noiembrie, Maniu-Iorga, Calea Bucuresti, piata garii
  • - 2007: mutare 5 barat si 7 pe Carpatilor; inlocuiri temporare repetate cu autobuze pe linia 8, ca urmare a lucrarilor edilitare de pe traseu
  • - 2008: suspendare linia 1 barat; modificari linii 5 barat, 7, 30 ca urmare a noilor sensuri unice din zona centrului civic; infiintare linii noi 3 si 10 (cu frecventa pe traseu de 60 minute!), in locul lui 1 barat

Surse foto si info: Buna Ziua Brasov , RATBV , Asociatia VISUM, Transira 




Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Inainte si Dupa. Intersectiile din Brasov, cu semaforizare si cu sensuri giratorii (Galerie foto)

14 iunie 1427 - Prima atestare documentara a Poienii Brasov

11 mai 2024 - Aurora boreala vizibila la Brasov (VIDEO)