1970 - Este finalizata construirea pasajului de pe DN 13, ulterior denumit "podul de la Fartec"

Podul vechi "de la Fartec", in 1970, in primul an de existenta. Sursa foto: Gruia Hilohi

La finalul anului 1970 a fost finalizată construirea podului peste calea ferată de pe DN 13, către Targu-Mures. Executia podului a durat din aprilie 1969 până în decembrie 1970. După construirea fabricii de produse din cauciuc din vecinătatea, brasovenii au inceput să-l identifice ca "podul de la Fartec". Podul in lungime de aproape 250 de metri şi o lăţime de peste 12 metri, a fost reparat prima dată la inceputul anilor 2000. In 2009 au inceput lucrări de consolidare la stilpi. In 2013, alături de pasajul existent, a fost construit altul nou, pentru a dubla capacitatea de trafic. 

Lucrari de consolidare. 2016. Sursa foto: Primaria Brasov
Vechiul pasaj a intrat in reparatie capitală in 2015. S-a considerata că e nevoie de o nevoie de o refacere din temelie a pasajului, ţinând cont că structura sa era degradată în întregime. În conformitate cu raportul de expertiză, una dintre grinzi era serios fisurată, betonul începuse să cadă de pe armături, care erau ruginite, apa se infiltra în placa de beton, iar stâlpii de susţinere aveau şi ei fisuri verticale. Nu în ultimul rând, podul nu avea dispozitive antiseismice, aşa cum era necesar. Lucrările de reabilitare urma să dureze maximum doi ani.

Practic, lucrările de reparatii capitale au început la 1 septembrie 2015, contractul fiind semnat cu asocierea dintre SC Sopmet SA și SC Consal SRL. Pe parcursul lucrărilor s-au constatat o serie de deficiente cu privire la structura de rezistență. Având în vedere amploarea noilor lucrări, care nu erau acoperite de contract și nu puteau fi decontate, la sfârșitul lui 2017, contractul a fost reziliat.

Anul 2020. Sursa foto: Primaria Brasov
În 2018 a fost făcută o nouă expertiză, după care, la sfârșitul lunii septembrie 2018, s-a semnat un nou contract, cu SC Recon în asociere cu SC Prinfo. La sfârșitul anului 2020 investiția ajunsese la 65% (din care 90% la infrastructura și 40% la suprastructură).

Potrivit reprezentantului firmei de construcții, volumul de muncă a fost unul foarte mare și majoritatea pieselor de bază ale podului au fost executate la fața locului, nu numai pentru că este aplicată o nouă soluție tehnică, ci și pentru că elementele ce trebuiau refăcute nu respectau dimensiunile din planurile originale. Practic, aproape fiecare element din lucrarea de reparații a trebuit confecționat și personalizat la fața locului, ceea ce a sporit timpul de execuție. De exemplu, la prima pilă (primul pilon al podului) a fost nevoie de o lună pentru armare și de o săptămână pentru betonare.

Vechiul pasaj, renovat, in prima zi de la redeschidere. 
16 august 2021. Sursa foto: Primaria Brasov
După mulți ani de așteptări, pasajul vechi de la Fartec a fost redeschis circulației mașinilor in 15 august 2021, la ora 23:53, în sunetul claxoanelor primelor mașini care au tranzitat pasajul. „Am venit aici în primul rând să mă asigur că se circulă și că nu suntem nevoiți să inițiem acțiunea prin care să recuperăm acele penalități. Nu e un  moment festiv, este un moment de închidere a unui capitol chiar rușinos de infrastructură a Brașovului, acei 7 ani de zile în care a fost podul acesta în renovări", a spus primarul municipiului Brașov, Allen Coliban, prezent la deschiderea pasajului.

Valoarea totală a lucrărilor: aproximativ 17 milioane de lei, inclusiv TVA. Din acești bani, edilii au obținut o finanțare de 10 milioane de lei de la bugetul de stat. Garanția de bună execuție este de cinci ani, dar potrivit constructorului, podul va rezista în jur de 50 de ani.

Surse info:
Gruia Hilohi

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

8 mai 1956 - S-a nascut Ioan Ghise, primar al Brasovului intre anii 1996-2004

Inainte si Dupa. Intersectiile din Brasov, cu semaforizare si cu sensuri giratorii (Galerie foto)

Brasov - Strada Iuliu Maniu, in timp