1 iunie 1873 - primul tren in Brasov si inaugurarea primei gari

.

Primul fluier de locomotivă a fost auzit în Braşov pe vremea când Cetatea număra 29.584 locuitori, şase fabrici de postav, cinci rafinării de petrol, trei fabrici de hârtie, două de spirt, câteva mori de cereale şi mai ales renumitele bresle meşteşugăreşti care aveau peste o mie de ateliere mari şi mici. 

În Gazeta de  Transilvania, din 8 ianuarie 1872, se scria: Cetatea şi Comuna Braşovului s-a sbuciumat 25 de ani să aibă cale ferată, lucru pentru care nu a cruţat nici bani nici trudă, pe când credeau că sunt aproape de Braşov, a venit ştirea că fraţii Waring care în anul 1868 se obligau să facă calea ferată Oradea – Braşov, nu mai au fonduri, arătând că în anul 1871 ştiau că lipsesc din capital 8.500.000 forinţi. În timpul lucrărilor s-a produs şi un mare scandal; casierul firmei constructoare a fugit din ţară cu suma de 38.000.000 forinţi-lichidităţi,  lucrările fiind la un pas de sistare. Din nou, statul intervine în sprijinul societăţii pentru terminarea căii ferate Sighişoara – Braşov“.

Totuşi, primul tren văzut de braşoveni este notat de istorici ca făcându-şi apariţia pe 31 martie 1873, acesta transportând materiale de construcţii pentru terminarea liniilor din gară. Probabil că acesta a rămas la intrarea în oraş, pentru că la sfârşitul lui martie anul acesta cei de la CFR nu au sărbătorit nimic. 

Prima gară a Braşovului a fost construită paralel cu drumul Hărmanului (actuala stradă a Hărmanului), vizavi de Rafinăria Braşov. A fost construită între anii 1871 – 1873 de către Societatea Căilor Ferate Ungare de Est, fiind o clădire austeră, cu parter pentru birouri şi etaj pentru locuinţele de serviciu ale personalului. 

Duminică, 1 iunie 1873, într-o zi caldă de vară, numeroşi locuitori ai celor şapte sate săcelene, brăneni cu mic, cu mare, dar şi locuitori ai aşezărilor de pe cursul Oltului îşi căutau un loc mai bun prin mulţimea de braşoveni ca să vadă „carul de foc” sau minunea trenului.

Fix la ora 11.30, la linia întâi din gara Braşov a sosit primul tren festiv, cu 24 de „care” trase de o locomotivă cu abur. Cu el a fost deschisă calea ferată Sighişoara – Braşov. Construită între anii 1868 – 1873 prin firma fraţilor Waring, această cale ferată a legat Braşovul de reţeaua feroviară central europeană. Era ultimul tronson al magistralei Oradea – Cluj – Braşov. În aceeaşi zi a avut loc şi primul incident în cadrul Regionalei de Cale Ferată Braşov. În documentele vremii se consemnează faptul că „la podul mare de peste Olt, de la Racoş, un car a alunecat de pe şine”, dar echipa trenului a repus vagonul pe linie şi trenul şi-a continuat drumul spre Braşov. În toamna anului 1873, în faţa gării Braşov s-a înfiinţat şi depoul de locomotive cu şase linii, atelierul de reparat locomotive şi vagoane şi o remiză din lemn aşezată în zona dintre străzile Banat, Dobrogea şi Transilvania. Remiza putea adăposti 4 – 6 locomotive cu abur.

Sosirea Reginei Maria la Brasov
Sursa foto: Muzeul de Etnografie Brasov
La puțin timp după deschidere, la 28 august 1873, prima gară a Brașovului a fost vizitată, de familia regală română, de regele Carol I, regina Elisabeta și principesa Maria, ce se întorcea de la Neuwied și Viena. Au fost primiți sărbătorește de oficialități, au luat prînzul în restaurantul gării, au făcut o vizită în oraș, la Biserica Neagră, Gimnaziul românesc și Biserica Sf. Nicolae, apoi și-au continuat drumul cu diligența spre Sinaia.

Un alt membru al familiei regale române avea să poposească în Gara Brașov, de data aceasta în anul 1930, după ce căile ferate din Transilvania au ajuns sub adminstrarea Căilor Ferate Române. Este vorba de regina Maria. 

Regina Maria in Gara Brasov.
Sursa foto: Muzeul de Etnografie Brasov
În Arhiva Fond documentar a Muzeului de Etnografie Brașov există imagini cu primirea reginei Maria în gara veche a Brașovului, fiind întâmpinată de membrele Reuniunii Femeilor Române din localitate. Într-una din imaginile pe care vi le prezentăm este surprinsă chiar coborârea din vagon a reginei Maria în Gara Brașov, iar în cealaltă sunt surpinși, pe peronul gării, membrii grupului de întâmpinare.

Sporirea traficului de călători și de mărfuri, mai ales după ce calea ferată de la Brașov a fost legată cu cea din România, prin Predeal, în 1879, a impus extinderea clădirii gării în anii 1906 și 1910. Ornamente sobre aveau să-i dea un nou aspect clădirii iar sistemul de iluminat din gară a fost modernizat, lămpile de gaze aerian fiind înlocuite de șase lămpi cu acetilenă. 

Gara Brașov avea să sufere mari distrugeri în timpul bombardamentelor aviației americane din lunile aprilie-iulie 1944, astfel că după încheierea celui de-al doilea război mondial a fost nevoie de construirea, în anul 1947, a unei noi clădiri pentru călători cu un singur nivel, pe structură de lemn, în continuarea singurului corp de clădire rămas în picioare din vechea Gară Brașov.

A doua gară a Brașovului a fost înlocuită, în 1962, de o nouă construcție pe un amplasament aflat la 1,5 km nord de gara veche, în zona uzinei Tractorul. 



Comentarii

Postări populare de pe acest blog

8 mai 1956 - S-a nascut Ioan Ghise, primar al Brasovului intre anii 1996-2004

Brasov - Strada Iuliu Maniu, in timp (Galerie foto)

1968 - Este dat in folosinta Bulevardul Gării, actualul Bulevard al Victoriei