1 iunie 1873 - primul tren in Brasov si inaugurarea primei gari

.
În 1873, la Braşov s-a construit prima gară a oraşului, dată în folosinţă odată cu sosirea unui tren cu 24 de „care”, de la Sighişoara. Primul fluier de locomotivă a fost auzit în Braşov pe vremea când Cetatea număra 29.584 locuitori, şase fabrici de postav, cinci rafinării de petrol, trei fabrici de hârtie, două de spirt, câteva mori de cereale şi mai ales renumitele bresle meşteşugăreşti care aveau peste o mie de ateliere mari şi mici. Prima apariţie a trenului a fost în zilele de 28 – 30 mai 1873, când a avut loc proba tehnică de verificare tehnică a căii ferate Sighişoara – Braşov, prima construită pe teritoriul judeţului nostru.

Prima gară a Braşovului a fost construită paralel cu drumul Hărmanului (actuala stradă a Hărmanului), vizavi de Rafinăria Braşov. A fost construită între anii 1871 – 1873 de către Societatea Căilor Ferate Ungare de Est, fiind o clădire austeră, cu parter pentru birouri şi etaj pentru locuinţele de serviciu ale personalului. Duminică, 1 iunie 1873, într-o zi caldă de vară, numeroşi locuitori ai celor şapte sate săcelene, brăneni cu mic, cu mare, dar şi locuitori ai aşezărilor de pe cursul Oltului îşi căutau un loc mai bun prin mulţimea de braşoveni ca să vadă „carul de foc” sau minunea trenului.

Fix la ora 11.30, la linia întâi din gara Braşov a sosit primul tren festiv, cu 24 de „care” trase de o locomotivă cu abur. Cu el a fost deschisă calea ferată Sighişoara – Braşov. Construită între anii 1868 – 1873 prin firma fraţilor Waring, această cale ferată a legat Braşovul de reţeaua feroviară central europeană. Era ultimul tronson al magistralei Oradea – Cluj – Braşov. În aceeaşi zi a avut loc şi primul incident în cadrul Regionalei de Cale Ferată Braşov. În documentele vremii se consemnează faptul că „la podul mare de peste Olt, de la Racoş, un car a alunecat de pe şine”, dar echipa trenului a repus vagonul pe linie şi trenul şi-a continuat drumul spre Braşov. În toamna anului 1873, în faţa gării Braşov s-a înfiinţat şi depoul de locomotive cu şase linii, atelierul de reparat locomotive şi vagoane şi o remiză din lemn aşezată în zona dintre străzile Banat, Dobrogea şi Transilvania. Remiza putea adăposti 4 – 6 locomotive cu abur.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

8 mai 1956 - S-a nascut Ioan Ghise, primar al Brasovului intre anii 1996-2004

Inainte si Dupa. Intersectiile din Brasov, cu semaforizare si cu sensuri giratorii (Galerie foto)

Brasov - Strada Iuliu Maniu, in timp