Cronica Intreprinderii "Metalochim" Brasov
![]() |
| Centura de siguranta Metalochim, cu doua puncte de fixare |
Fabricată pentru prima dată în țara noastră, la Brașov, de harnicul colectiv al cunoscutei întreprinderi „Metalochim“, Centura de siguranță dispune de înalte calități și caracteristici tehnice, situîndu-se la un nivel, dacă nu superior, cel puțin egal, altor produse similare realizate în lume la ora actuală. Omologată de cele mai autorizate foruri, pe plan intern, dar purtînd și recunoașterea unei firme de prestigiu internațional, prin tradiția sa, „Union technique de l'automobile, dela motocyclette et bicyclette“, centura de siguranță, produsă la Brașov, rod al inteligenței unui colectiv de frunte al creației tehnice brașovene, reține atenția prin indici superiori de utilizare, prin ingeniozitatea construcției, care asigură celui care o folosește securitate sporită în caz de coliziune și comoditate în timpul executării manevrelor, oferind astfel oricărui voiaj cu autoturismul, o notă aparte de frumusețe și confort și, în același timp, de siguranță.
Ceea ce se reține în mod deosebit la produsul brașovean sînt, mai ales, posibilitățile sale de adaptare fără dificultăți oricărui tip de autoturism și unui mare număr de preferințe, fapt ce se realizează, în primul rînd, datorită celor două variante constructive:
1) centura cu trei puncte de fixare, formată dintr-o centură subabdominală și una diagonală;
2) centura cu două puncte de fixare, formată dintr-o centură diagonală, care trece peste torace, de la șold la umărul opus, la acestea adăugindu-se o realizare recentă, centura de siguranță pentru copii, în variantele prezentate în desenele alăturate.
![]() |
| Centura de siguranta pentru copii |
Cum se traduce în realitate această afirmație? O simplă rememorare a detaliilor și nuanțelor, deosebit de grave, ale accidentului de circulație, este în măsură să ne ofere cel mai convingător răspuns.
Este cunoscut faptul că în momentul coliziunii, corpul fiecărui pasager din autoturism este supus unor forțe de lovire de cîteva mii de kilograme. În majoritatea cazurilor însă mulți conducători auto, cît și pasageri, au nu numai impresia, dar chiar certitudinea, că în clipa accidentului se pot opune acestor forțe doar prin simplu rezistență a brațelor și picioarelor, mișcare reflexă prin care se încearcă a se evita proiectarea în parbriz. Din păcate, nu aceasta este realitatea și ceea ce trebuie să devină cu adevărat o certitudine pentru toți automobiliștii este faptul că în momentul impactului brațele sprijinite în bordul mașinii sau în volan, devin simple bețe de chibrituri, dacă ocupantul nu poartă centura de siguranță. Și cu toate acestea, mai există naivi care cred că forța lor musculară este suficientă pentru a contracara proiectarea. Cît de deșartă este o asemenea impresie ne-o oferă cîteva date statistice, stabilite prin experimentări. Astfel, s-a stabilit că la modesta viteză a mașinii de numai 20 km/h forțele de acțiune reprezintă cam de 6-7 ori greutatea corpului, adică cca. 350-450 kg, în timp ce forța musculară pe care o poate opune un conducător auto este de numai 50 kg. prin brațe și 100 kg. prin picioare.
Este ușor de dedus care vor fi mărimile acestor forțe de proiectare la viteze de 60, 80 și, respectiv, 100 km/h și care pot fi gravele lor consecințe dacă avem în vedere că și la viteze relativ mici, șocul datorat impactului cu parbrizul și bordul mașinii poate provoca răni mortale, mai ales cînd sînt afectate, așa cum se și întîmplă de obicei, coloana vertebrală și craniul.
Numai o coliziune la viteza de 60 km/h echivalează cu o cădere de la etajul al 5-lea. Utilizarea centurii de siguranță și-a dovedit din plin eficiența în asemenea cazuri.
Date statistice, de rigurozitate științifică arată că în toate accidentele de circulație, oricare ar fi tipul acestora, centura de siguranță elimină cu:
69 la sută riscul vătămării corpului 73 la sută riscul unor leziuni ale feței;
60 la sută riscul fracturării picioarelor.
In cazul conducătorilor auto. Și mai elocvente sînt asemenea date cînd ele se referă la ceilalți pasageri aflați în autovehicul. Astfel; riscul unor vătămări corporale se reduce cu 80 de procente, iar cel al unor grave răniri ale toracelui cu peste 50 la sută.
Dealtfel o altă dată statistică ce pledează pentru folosirea centurii de siguranță pe tot parcursul drumului este și faptul că cca. 50 la sută din totalul accidentelor se produc în localități și, de obicei, 80 la sută din acestea se produc la viteze de pînă la 50 km/h.
Acestea sînt numai cîteva din argumentele obiective care au stat la baza realizării de către colectivul întreprinderii „Metalochim“ a centurii de siguranță. Parametrii ei tehnici o situează pe un loc de frunte, noul produs românesc trecînd cu succes toate probele prevăzute. Astfel, este de reținut că: dacă rezistența la rupere a chingii conform normelor prevăzute pentru acest produs este de 1.470 daN, centura de siguranță produsă la Brașov prezintă o rezis tență pînă la 3.050 daN.
Un progres însemnat a realizat colectivul întreprinderii „Metalochim“ și în ceea ce privește gradul de comoditate sporit al centurii de siguranță „Super“. Totodată, aceasta a fost supusă unor probe speciale, în condiții climaterice și termice din cele mai diferite, rezultatele fiind excepționale. Este ceea ce justifică, dealtfel, și legitima mîndrie cu care tovarășul Corneliu Paraschiv, directorul comercial al întreprinderii, ne declara:
- Este o mulțumire a tuturor celor care și-au adus contribuția la realizarea centurii „Super“ a colectivului de proiectanți, condus de inginerul Dihel, că acest produs util și eficient, necesar tuturor automobiliștilor, este executat la un nivel mondial de performante, venind în sprijinul vieții omului. Cele peste 160.000 de comenzi, numai pentru acest an, și care după toate calculele noastre, se vor mări la 300.000, sînt în măsură să exprime, ce-i drept sintetic, dar convingător, prestigiul și aprecierea de care se bucură centura de siguranță, care înglobează în ea hărnicia și pasiunea creatoare a inginerilor, tehnicienilor și muncitorilor din întreprinderea noastră. Centura de siguranță realizată de ei este, fără îndoială, încă o efigie de prestigiu, adăugată bogatei constelații de realizări, cu care tradiția industriei constructoare de mașini a Brașovului, a îmbogățit firmamentul realizărilor din patrimoniul creației tehnice românești.
Articol aparut in revista "Astra", ed. 1 iunie 1977, Nr.2


Comentarii
Trimiteți un comentariu