1970 - Radiografia sistemului de transport in comun brasovean

Baza de parcare troleibuze din Rulmentul

In editia din 18 ianurie 1970, ziarul Drum Nou a publicat un articol in care se prezenta situatia sistemului de transport in comun din municipiul si judetul Brasov. Redam acest articol:

In prezent, 255.000 de cetăţeni folosesc zilnic mijloacele Întreprinderii de transport Braşov. Denumirea întreprinderii nu exprimă insă sfera ei de activitate. Pentru că autobuzele întreprinderii, prezente în permanenţă pe magistralele oraşului, deservesc în acelaşi timp o arie mult mai vastă, ale cărei limite ating Fundata, cabana Babarunca, Poiana Braşov şi Pîrîul Rece. 

Nicole Itu, inginerul şef al Întreprinderii, ne oferă o comparaţie pe baza unui calcul sumar : totalul traseelor deservite dimensionat de autovehiculele întreprinderii atinge cifra de 700 km., ceea ce reprezintă mai mult decit distanţa Bucureşti — Oradea sau Bucureşti — Satu Mare. Şi această distanţă se amplifică continuu, răspunzînd la două determinante majore: dezvoltarea pe de o parte a municipiului, iar pe de alta a turismului. Urmărind graficul dezvoltării reţelei pe care o deserveşte întreprinderea braşoveană, intuieşti cu uşurinţă cauzele care o determină. Noile linii de autobuze şi troleibuze sunt precedate de construcţia sau dezvoltarea unor cartiere, de înscrierea unor noi magistrale de asfalt pe harta oraşului. Construcţia celui mai mare cartier de blocuri al Braşovului, în zona Uzinei de autocamioane, secţionat de moderne drumuri de asfalt, a deschis un puternic trafic rutier de călători şi de mărfuri, care a revenit în sarcina întreprinderii pe care v-o prezentăm.Apariţia noii autostrăzi Victoria a necesitat şi ea construcţia liniei de troleibuz care o străbate azi. Peste puţine zile, cînd viaductul de la Bartolomeu va fi dat în exploatare, întreprinderea va deschide un nou traseu de autobuze. 

Este prezentă preocuparea permanentă de asigurare a unor legături rutiere prin mijloace de transport în comun, între uzine şi fabrici, cartiere, unităţi culturale, pe întregul cuprins al oraşului. Creşterea volumului de transport este ilustrată şi de sporirea parcului de autovehicule, inginerul I. Bejenaru, directorul întreprinderii, ne oferă cîteva date: 

— Faţă de acum 10 ani cînd a luat fiinţă întreprinderea noastră, numărul cetăţenilor deserviţi în medie într-o zi este de două ori mai mare. Ciţi călători aţi avut în 1969? 
— Peste 87 de milioane. 
— Din ce se compune parcul mijloacelor de transport de care dispune întreprinderea? 
— Dispunem azi de 198 de autobuze, 132 de troleibuze, 53 deautoturisme taxi şi 40 de autocamioane. 
— La cit se ridică reţeaua de troleibuze ? 
— Cele 7 linii de troleibuze aflate în exploatare totalizează 51 de km. 
— Şi cea deservită de autobuze ? 
— La Braşov, deservim 14 trasee de autobuze însumînd 97 km. La care se adaugă liniile exterioare. In afara municipiului avem 28 de linii pentru autobuze în lungime totală de 557 km. 

Liniile de troleibuze prin care energia electrică a fost adusă in sprijinul transportului în comun reprezinta unul din capitolele cele mai noi în activitatea întreprinderii. Astăzi, peste cele mai multe din magistralele rutiere de mare circulaţie din oraşul de la poalele Tîmpei, se revarsă păienjenişul metalic aerian pe sub arcadele căruia circulă în tot cursul zilei şi în cea mai mare parte din noapte, troleibuzele, mereu mai moderne ca aspect, performante tehnice şi confort, fabricate de industria noastră socialistă. 

Pentru reţeaua de troleibuze în plin proces de dezvoltare s-au construit pînă acum patru statii de redresare, care le asigură alimentarea cu curent electric continuu. In zona uzinei „Rulmentul“ s-a construit şi dat în exploatare o bază de parcare şi întreţinere cu o capacitate pentru 130 de troleibuze, cu posibilităţi de extindere. Construcţia ei a condiţionat eliberarea unor spatii unde în prezent este deservit prin lucrări de întreţinere parcul sporit de autobuze. Se află în probe şi va fi dată în exploatare în cursul acestui trimestru o staţie semiautomată pentru spălarea troleibuzelor. 

Intreţinerea unei circulaţii neîntrerupte ridică probleme complexe de dirijare şi organizare. Şi aici se folosesc mijloace dintre cele mai moderne care vor fi extinse. Se află în folosinţă curentă reţeaua de interfoane şi una de radiotelefoane, precum şi cabine de control cu ajutorul cărora se verifică exactitatea execuţiei în ritmicitate a circulaţiei. Secţia de tracţiune electrică este dotată cu patru autoturnuri, autentice lifturi aeriene în permanentă mişcare, dotate cu radiotelefon. Intervenţiile se fac operativ de către aceste maşini prezente în permanenţă pe trasee. Lucrările de întreţinere a autobuzelor de pe liniile de circulaţie sunt executate de către maşinile de autodepanare, dotate cu anvelope şi piese de schimb şi deservite de către meseriaşi de înaltă calificare. 

Conform planului de dotare, încă în cursul acestui an primele autovehicule ale întreprinderii vor primi instalaţii de autotelefon. 

Naghi Vasiliu, secretarul comitetului de partid al întreprinderii, ne prezintă pe cîţiva din fruntaşii în producţie. Ei se numără printre cei mai destoinici oameni la locurile lor de muncă dintr-un colectiv de 2.100 de salariaţi. Se află printre ei V. Roşea, I. Fizeşan, Z. Ferencz, P. Rădoi, Al. Kerekes, Gh. Grădinaru, Maria Cantor şi Voica Popa. ... 

Intreprinderea pe care v-o prezentăm nu-şi întrerupe fluxul producţiei niciodată. Aici nu există nici răgazul reparaţiilor capitale. Nici deservirea turismului nu cunoaşte „sezon". In fiecare anotimp, întreprinderea de transporturi Braşov oferă o permanentă rampă de lansare spre centrele turistice din împrejurimi, dintre care unele situate la altitudini Poiana Braşov, cabana Babarunca, Pîrîul Rece. 

Dezvoltarea municipiului Braşov, a localităţilor din împrejurimi, a bazei turistice impune amplificarea potenţialului tehnic şi de întreţinere al întreprinderii. Se prevede în viitor construcţia unor noi linii de troleibuze, sporirea parcului de autovehicule, construcţia unor baze de întreţinere la Săcele şi Moeciu. In anii viitori, întreprinderea de transporturi Braşov îşi va extinde aria de activitate, cucerind noi distanţe pe magistralele rutiere. 


Sursa info si foto: Drum Nou, ed. 18 ain 1970 / Digiteca Arcanum

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Inainte si Dupa. Intersectiile din Brasov, cu semaforizare si cu sensuri giratorii (Galerie foto)

14 iunie 1427 - Prima atestare documentara a Poienii Brasov

11 mai 2024 - Aurora boreala vizibila la Brasov (VIDEO)