15 august 1970 - Inaugurarea telecabinei de pe Timpa

1970. Imagini dintr-o inregistrare video realizata la scurt timp de la inaugurarea telecabinei (vezi mai jos). Sursa foto si video: Cineclic
Telecabina Timpa. 1973. Sursa foto: Imi Pasa
Telecabina de pe Muntele Tâmpa a fost construită datorită Festivalului international de muzică "Cerbul de Aur", a cărui editie a avut loc in 1968. La acea vreme, orașul era cam cenușiu, fără prea multe pete de culoare. Dorind să-i impresioneze pe concurenții din străinătate, organele județene de partid au plănuit să execute un nou obiectiv turistic care să le ia ochii străinilor și să ridice calitatea turismului în zonă. Așa s-a decis construcția unei telecabine care să urce pe unul din simbolurile brașovene, anume Muntele Tâmpa. Încă din 1967, proiectul a fost depus la autoritățile centrale de la București pentru aprobare și finanțare, dar abia în 1970, când au fost discuțiile cu "Ceretti e Tanfani Milano" pentru telecabine, a fost aprobat și finanțat. Telecabina de la Tampa a devenit functionala pe 15 august 1970. „A fost primul astfel de utilaj care transporta turisti de la baza muntelui pana in varf. Si a fost un adevarat succes pentru turismul brasovean. In scurt timp, telecabina a devenit principala atractie pentru brasoveni, dar si pentru grupurile de turisti straini”, a declara, in 2010, in presa brasoveana Iosif Panait, administrator tehnic Telecabina Tampa

Foto: Muzeul Casa Muresenilor
Revista "Săptămâna brașoveană" publica in data de 15 august 1970, chiar pe prima pagină, un articol prin care anunta darea in folosintă a mijlocului de transport pe cablu. Iată câteva rănduri din articolul prezentat: „Două cabine roșii, din cadre metalice și geamuri flexibile, vor străbate de acum îniante un traseu, pe care ce-i obișnuiți să-l parcurgă pe vechile serpentine vor realiza un timp record. 2 minute și 15 secunde”. În continuare avem și date tehnice mai amănunțite: „Noul teleferic de pe Tâmpa, o atracție veritabilă pentru turiști …vor parcurge vertical o distanță de circa 520 metri, cu o viteză de 6m/s. Capacitatea fiecărei cabine este de 20 de persoane , plus însoțitor. Telefericul este manevrat printr-un sistem de telecomandă, aflat la stația de la poalele Tâmpei.. Dotat cu un modern aparataj de semnalizare și control, cu un sistem de blocare în caz de avarie și dispozitive de oprire instantaneee pe traseu, noul teleferic de pe Tâmpa, efectuează transportul turiștilor în deplină siguranță”.

Prețul unui bilet tur-retur era atunci de 5 lei. Telefericul de pe Tâmpa este singura instalatie de acest tip din România fără piloni. Operatorul telefericului este Ana Teleferic S.A.

Date tehnice:

- lungime traseu: 573 metri

- proiectant instalație: Ceretti e Tanfani Milano, în colaborare cu Institutul "Proiect" Brașov.

Octombrie 2024. Vechea telecabina.
- executant al lucrărilor: Ministerul Minelor, Petrolului și Geologiei, prin intermediul Trustului de Construcții și Montaje Miniere București (șantierul Brașov).

- executant cabine: Ceretti e Tanfani Milano

- număr cabine: 2

- diferență de nivel: 320 m

- viteză de circulație: 6 m/s (21,6 km/h)

- timp aproximativ parcurgere traseu: 2 minute și 20 de secunde

- diametru cablu purtător: 40 mm

- diametru cablu tractor: 25 mm

- capacitate cabine: 20 persoane, 440 pasageri/oră

Octombrie 2024. Pupitrul de comanda al vechii telecabine.

Octombrie 2024. Motoarele vechii instalatii.

Din 14 octombrie 2024 telecabina intră într-un amplu proces de modernizare. Conform precizărilor operatorului, SC Ana Teleferic SA, lucrările de modernizare vor dura până la sfârşitul primăverii viitoare, perioadă în care braşovenii şi turiştii vor putea ajunge în zona de belvedere şi pe vârful Tâmpa pe traseele turistice care leagă oraşul de acest munte.

Lucrările presupun înlocuirea completă a vechii instalaţii cu o linie de transport pe cablu de ultimă generaţie, păstrând traseul şi staţiile. Această nouă instalaţie va oferi facilităţi de acces pentru toate categoriile de turişti, în condiţii crescute de siguranţă şi confort. Totodată, va creşte şi capacitatea de transport până la un maxim de 450 de persoane/oră.

Lucrările sunt realizate de către constructorul austriaco-eleveţian Doppelmayr-Garaventa şi sunt suportate, în totalitate, de operatorul privat care deţine această linie de transport pe cablu, Ana Teleferic.

„Până în prezent, instalaţia a mers foarte bine şi a lucrat de la ora 8.00 dimineaţa până la 24.00, o perioadă când era deschis şi Restaurantul Panoramic. Acum merge 8-10 ore pe zi. Urmează să se modernizeze complet. Se vor schimba toate piesele, toate motoarele, cablul, totul va fi nou, iar lucrarea va fi făcută de elveţieni. Instalaţia asta veche a fost făcută de italieni”, a explicat Panait Iosif, şeful Telecabinei Tâmpa.



Sursa info: Forum Metrou Usor, NewsBV, infoBrasov



Comentarii

Postări populare de pe acest blog

8 mai 1956 - S-a nascut Ioan Ghise, primar al Brasovului intre anii 1996-2004

Inainte si Dupa. Intersectiile din Brasov, cu semaforizare si cu sensuri giratorii (Galerie foto)

Brasov - Strada Iuliu Maniu, in timp