Cronica Sistemului centralizat de monitorizare si control al traficului din Municipiul Brasov

14 decembrie 2018 - Consiliul Local Brasov aproba proiectul de hotarare privind Studiul de fezabilitate si indicatorii tehnico-economici pentru proiectul ,,Sistem centralizat de monitorizare si control al traficului in Municipiul Brasov"

9 martie 2020 -  Primarul George Scripcaru și directorul general ADR Centru, Simion Crețu au semnat 5 contracte de finanțare prin Programul Operațional Regional, Axa Prioritară 4 a Programului REGIO 2014-2020. Unul dintre contracte se referea la Sistemul centralizat de monitorizare și control al traficului în Municipiul Brașov. 

Proiectul propune o abordare integrată privind gestionarea traficului aferent transportului public, bazată pe o serie de măsuri complementare, după cum urmează:

Sistem de prioritizare și management inteligent – adaptiv al traficului:

  • ­Instalarea de echipamente de semaforizare/semnalizare în sensurile giratorii, care, pe baza informațiilor de la punctele de măsurare a traficului, să poată prioritiza și optimiza deplasarea mijloacelor de transport public în comun.
  • Instalarea unor camere de supraveghere trafic în scopul identificării traseelor frecvente utilizate de autoturisme și orelor de vârf, pentru a modifica frecvența de trecere a mijloacelor de transport public, traseele existente sau pentru a introduce rute noi, astfel încât sa se satisfacă necesarul de mobilitate al populației;
  • Instalarea unor puncte fixe pentru realizarea măsurătorilor din trafic, în zonele aglomerate. Măsurătorile realizate vor viza atât date legate de numărul de autovehicule care tranzitează punctele respective, cât și date privind poluarea cu particule sau fonică. Rezultatele măsurătorilor vor fi utilizate pentru o mai buna gestionare a traficului si fluidizarea transportului public, astfel încât să se elimine/reducă blocajele în trafic a mijloacelor de transport public în comun.
  • ­ Echipamentele de monitorizare a traficului vor fi amplasate cu precădere în principalele intersecții și în zonele intens circulate, inclusiv in vecinătatea zonelor pietonale, astfel încât să se poată lua măsurile necesare pentru fluidizarea traficului aferent transportului public și optimizarea rutelor și orarelor mijloacelor de transport public în comun, astfel încât să răspundă necesităților populației.
  • Conectarea centralizată a tuturor sistemelor din teren cu Centrul de Comandă, utilizând o rețea de comunicații dedicată.

Amenajarea Centrului de monitorizare și control al traficului :

  • realizarea lucrărilor necesare pentru amenajarea și dotarea Centrului;
  • în vederea asigurării fluidizării și prioritizării traficului aferent transportului public, aici se va instala software-ul de management al traficului, software-ul de management al defectărilor, interfețele cu operatorii sistemului de management al traficului. Centrul care se dorește a fi implementat prin proiect va funcționa în regim permanent (24/7) si va acomoda un număr suficient de mare de operatori/sisteme ai/ale diverselor servicii de utilitate publica: sistemul de management al traficului rutier si al parcărilor publice, politia locală și rutieră, reprezentanți operatorilor de utilități care desfășoară activitate non-stop (apă, electricitate, gaze naturale), conectare cu dispeceratele existente ale politiei, primăriei, serviciilor de urgență.
  • Centrul de Comanda va avea o arhitectura proprie, complexă, bazată pe o platforma de comunicații de mare viteza, de ultima generație (tip IP) și o structură de servere care asigură puterea de procesare necesară.

Gestionarea parcărilor publice

  • Se au în vedere parcările din vecinătatea zonelor aglomerate ca element component al unei politici de promovare a transportului public. Se are în vedere asigurarea unei corelări între ofertele de parcare și disponibilitatea serviciului de transport public, astfel încât locuitorii zonei și mai ales turiștii să fie îndrumați către zone cu parcare disponibila (de regulă în afara centrului istoric sau a zonelor aglomerate) și asigurarea accesului la rute de transport public care fac legătura cu zone de interes precum: Centrul Istoric, zone de promenadă, spații de agrement. Același mecanism va putea fi folosit în cazul manifestărilor ocazionale (evenimente culturale, evenimente publice, etc.) care pot afecta continuitatea serviciului de transport public.
  • ­ Optimizarea utilizării parcărilor din preajma zonelor aglomerate, cum ar fi zonele pietonale, astfel încât să se poată facilita parcarea autoturismelor personale si utilizarea transportului public către zonele de interes. Astfel, se pot reamplasa unele stații de călători în proximitatea acestor parcări publice, iar rezidenții și turiștii vor avea acces mai facil la parcarea autoturismelor și pot opta ulterior cu ușurință pentru utilizarea transportului în comun sau orice alt mijloc de transport cu emisii 0 de CO2: bicicleta, mersul pe jos, etc
  • Gestionarea parcărilor se va realiza prin montarea unor echipamente de monitorizare a locurilor de parcare, prin implementarea unui sistem informatic pentru managementul integrat al parcărilor, cu următoarele funcționalități: detecția disponibilității locurilor de parcare; inventarierea locurilor de parcare; informare și semnalizare, incluzând o aplicație mobilă destinată conducătorilor auto, care va prezenta în timp real disponibilitatea locurilor de parcare din zona indicata de utilizator ca destinație a călătoriei; controlul modului de utilizare a parcărilor; rezervare și abonamente; plata pentru utilizarea locurilor de parcare; automatizarea parcărilor; analiza datelor.

Obiectiv general:

  • Obiectivul general al proiectului constă în creșterea atractivitații transportului public prin asigurarea unui management eficient al traficului, în vederea prioritizarii transportului public la nivelul Municipiului Brasov, cu efect direct asupra diminuării emisiilor poluante cauzate de mijloacele de transport privat.
  • Prin creșterea atractivității sistemului de transport public se urmărește descurajarea utilizării autoturismului pentru deplasările urbane și scăderea nivelului de congestie si poluare chimica si fonica generate de transportul privat. Astfel, se estimează ca proiectul va genera o scădere a emisiilor de CO2 precum și al altor emisii precum NOx, PM10 etc.

Obiective specifice:

  • Gestionarea traficului aferent transportului public prin implementarea unor măsuri si subsisteme tehnice: prioritizare a transportului public si coordonare rutieră, monitorizare si analiza video (140 camere video, 249 senzori trafic video), echipamente de semaforizare/semnalizare în intersecții și treceri de pietoni (638 buc), puncte fixe și senzori pentru realizarea măsurătorilor din trafic în zonele aglomerate, senzori mediu
  • Realizarea unui centru de monitorizare și control al traficului în vederea asigurării fluidizării și prioritizării traficului aferent transportului public, clădire cu înaltă eficientă energetică;
  • Optimizarea utilizării parcărilor prin instalarea senzori parcare, inclusiv prin reglementarea politicii parcărilor;
  • Reducerea emisiilor de CO2 în zona urbană prin încurajarea deplasărilor cu mijloacele de transport în comun, în detrimentul deplasării cu autoturismele personale.

Valoarea totală proiect: 32.159.144,66 lei

Valoare totală eligibilă: 31.973.196,63 lei

din care finanţare nerambursabilă 98%: 31.333.732,7  lei, cofinanţare 2%: 639.463,93 lei, valoare cheltuieli totale neeligibile: 185.948,03 lei.

22 martie 2022Primăria Brașov a trimis spre publicare anunțul de licitație pentru proiectare, asistență tehnică din partea proiectantului și execuție lucrări pentru proiectul „Sistem Centralizat de Monitorizare și Control al Traficului în Municipiul Brașov”.

13 ianuarie 2023 - In prima jumătate a lunii ianuarie 2024 a fost termenul limită pentru depunerea ofertelor pentru achiziția serviciilor de proiectare și execuția lucrărilor pentru obiectivul de investiție „Sistem centralizat de monitorizare și control al traficului în Municipiul Braşov”. În cadrul acestei proceduri a fost depusă o singură ofertă, asocierea dintre Flash Lighting Services (lider) și Urban Scope. Pe lângă cei doi ofertanți, din asociere fac parte și următorii subcontractanți: SolvIT Networks SRL, Altimate, Blue Road, Swarco Traffic Romania, Protehnic Instal Hvac S.R.L., Aua Tech Support, Proconstruct S.R.L.

8 mai 2023 - Municipalitatea a semnat contractul pentru realizarea Sistemului Centralizat de Monitorizare și Control al Traficului. Proiectul include un sistem de prioritizare a traficului cu o componentă dedicată transportului public, dispecerat de monitorizare, semaforizarea a 35 de treceri de pietoni și 3 intersecții, modernizarea semaforizării pentru 44 de intersecții, instalarea a 140 de camere video și a 249 de senzori video. Contractul a fost semnat cu asocierea dintre Flash Lighting Services (lider) și Urban Scope.

„Astăzi am semnat contractul pentru implementarea proiectului de realizare a unui sistem de monitorizare și control al traficului. Acest proiect reprezintă axa principală pentru o mai bună, mai eficientă gestionare a traficului din oraș și pentru creșterea siguranței pe drumurile publice. Punem accent pe transportul în comun, pe creșterea siguranței pietonilor, a bicicliștilor, dar și a șoferilor. Acest proiect include un sistem de prioritizare a traficului, pentru a reduce blocajele, dar și măsuri de creștere a siguranței pietonilor, a precizat primarul Allen Coliban.

Obiectivele sistemului centralizat de monitorizare și control al traficului în municipiul Brașov sunt:

– gestionarea traficului aferent transportului public, prin implementarea unor măsuri și sisteme tehnice: prioritizarea transportului public și coordonare rutieră, monitorizare și analiză video, echipamente de semaforizare/semnalizare în intersecții și treceri de pietoni, puncte fixe și senzori pentru realizarea măsurătorilor din trafic în zonele aglomerate, senzori de mediu;
– realizarea unui centru de monitorizare și control al traficului, în vederea asigurării fluidizării și prioritizării traficului aferent transportului public;
– optimizarea utilizării parcărilor prin instalarea de senzori de parcare, inclusiv prin reglementarea politicii parcărilor.

„Prin implementarea acestui proiect, vom semaforiza 35 de treceri de pietoni noi și încă 3 intersecții, la care se adaugă modernizarea semaforizării în alte 44 de intersecții. Printr-un sistem complex de camere și senzori video, vom putea să identificăm rapid blocajele din trafic, iar prin sistemele de semaforizare vom putea asigura creșterea fluenței pe anumite direcții. În plus, vom prioritiza circulația mijloacelor de transport în comun – încă un motiv pentru a alege autobuzul în locul autoturismului propriu. Pentru a putea realiza acest sistem, vom amenaja un dispecerat complex pentru gestionarea traficului, așa cum vedem în toate orașele europene. Proiectul mai conține și o componentă dedicată parcărilor publice, prin intermediul căreia vom gestiona mult mai eficient parcările din zonele aglomerate, iar șoferii vor putea ști, din timp, unde sunt locuri de parcare libere”, a explicat primarul Allen Coliban.

Centrul de Monitorizare și Control Trafic

2023. Centrul vechi de monitorizare a traficului.
Centrul de Monitorizare și Control Trafic reprezintă punctul central al sistemului și va fi amenajat într-un fost punct termic, pe strada Hărmanului. Acesta va fi operațional non-stop.Centrul este direct responsabil cu managementul sistemului de trafic, al sistemului de supraveghere video, al sistemului de afișare a informațiilor pentru călători și sistemului ANPR (sistem automat de recunoaștere a numerelor plăcuțelor de înmatriculare), precum și cu managementul rețelei de comunicații.

Clădirea va fi amenajată eficient din punct de vedere energetic: va utiliza un sistem de producere și evacuare a energiei termice dual, de înaltă eficiență, va fi dotată cu panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, iar acoperișul va fi înierbat și dotat cu sistem de irigare automată.

Managementul parcărilor în zonele aglomerate, din proximitatea liniilor de transport public (11 parcări publice monitorizate – 979 de senzori)

Vor fi sisteme moderne de management al parcărilor și dirijare a fluxurilor rutiere prin:

– determinarea în timp real a capacității de parcare în oraș;
– identificarea locurilor de parcare libere;
– informarea rutieră cu privire la locurile de parcare (localizare și inventar în timp real);
– soluție modernă de plată și rezervare a parcării.

14 februarie 2024 - Primăria Brașov a finalizat montarea primelor sisteme de semaforizare a trecerilor de pietoni din cadrul proiectului „Sistem centralizat de monitorizare și control al traficului în Municipiul Braşov”. 

Semafoare instalate, nefunctionale, la intersectia Gării cu Hărmanului
Primele semafoare au fost instalate la trecerile de pietoni a intersecției străzilor Al. Vlahuță și Hărmanului, iar la alte două intersecții, Gării – Victoriei și Gării – Aurel Vlaicu, lucrările de instalare a semafoarelor se apropie de final.

De asemenea au început și lucrările de infrastructură la Centrul de monitorizare și control trafic, respectiv consolidarea fostului punct termic de pe str. Hărmanului nr. 15.   

„Lucrările pentru implementarea proiectului de realizare a unui sistem de monitorizare și control al traficului sunt în plină desfășurare. Deja am finalizat montarea primelor două sisteme de semaforizare a trecerilor de pietoni, la intersecția dintre str. Hărmanului și Alexandru Vlahuță. În cazul altor două intersecții mai trebuie să montăm doar corpurile de semafoare și în curând vom începe primele teste. De asemenea, lucrăm la reconversia fostului punct termic de pe strada Hărmanului care va deveni centru de control al traficului. Vorbim de un proiect foarte important pentru siguranța tuturor participanților la trafic – pietoni, bicicliști și șoferi, axa principală pentru o mai bună, mai eficientă gestionare a traficului din oraș și pentru creșterea siguranței pe drumurile publice”, a explicat primarul Allen Coliban.

2 octombrie 2024 - Primăria Brașov a pus în funcțiune primele semafoare de la trecerile de pietoni de pe strada Lungă și strada De Mijloc, parte a proiectului „Sistem centralizat de monitorizare și control al traficului în Municipiul Braşov”.

2 oct. 2024. Semafor pe str. Lungă 
Prima etapă a inclus semafoarele de la următoarele treceri de pietoni:
    • Str. Nicolae Iorga (intersecție cu str. Furcii);
    • Str. A. I. Cuza (Spitalul Mârzescu) - funcțional;
    • Str. Lungă (intersecție cu str. Memorandumului) - funcțional;
    • Str. Lungă (intersecție cu str. Morii) - funcțional;
    • Str. Lungă (intersecție cu str. Crișan) - funcțional;
    • Str. De Mijloc (intersecție cu str. Morii) - funcțional;
    • Str. De Mijloc (intersecție cu str. Nicopole) – funcțional;
    • B-dul V. Cetătii (intersecție cu str. Ghindei, la Liceul de Arte Plastice H.M. Teutsch);
    • Str. Lungă (intersecție cu str. De Mijloc);
    • Bd. Eroilor (la corpul T al Universității Transilvania) – funcțional.

În zilele următoare au fost puse în funcțiune și semafoarele de la trecerile de pietoni de la sensul giratoriu b-dul Gării – str. 13 Decembrie – str. Aurel Vlaicu și cele de la sensul giratoriu b-dul Griviței – str. Aurel Vlaicu.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Inainte si Dupa. Intersectiile din Brasov, cu semaforizare si cu sensuri giratorii (Galerie foto)

14 iunie 1427 - Prima atestare documentara a Poienii Brasov

11 mai 2024 - Aurora boreala vizibila la Brasov (VIDEO)