Cronica benzilor dedicate transportului in comun din municipiul Brasov

Harta traseelor Caii Verzi. Sursa foto: Primaria Brasov. 2024

30 august 2018 - Au fost semnate contractele privind realizarea studiilor de fezabilitate pentru proiectele de transport în comun, pietonal şi cu bicicleta pentru realizarea cărora se va solicita finanţare de la Uniunea Europeană, prin Programul Operaţional Regional. Este vorba de realizarea a şase proiecte care au ca obiectiv principal creşterea atractivităţii transportului alternativ în detrimentul celui cu autoturismul personal, astfel: 
- Construire Park & Ride Bartolomeu; 
- Terminal transport urban Gara Braşov; 
- Amenajare benzi dedicate transportului public în Municipiul Braşov şi trotuare adiacente; 
- Infrastructură  de garaj pentru transport public; 
- Infrastructura integrata pentru ciclism și trafic pietonal cu facilități complementare – Traseu 1” -  lungime 5,5 km: Terminal Poienelor – Str. Minervei – Str. Crinului – B-dul Garii - Gară – B-dul. Victoriei – B-dul. M. Kogălniceanu – Camera de Comerț; 
- Infrastructura integrata pentru ciclism și trafic pietonal cu facilități complementare – Traseu 2” - lungime 4,0 km: B-dul. Valea Cetății, zona La Iepure – B-dul. Valea Cetății– Parc Răcădău – Str. Tâmpei - Str. Vasile Alecsandri – Str. Carpaților – Str. Poienelor - Terminal Poienelor.

Suprafaţa totală a benzilor dedicate incluzând partea carosabilă si portiunea afectata din trotuarele adiacente, zone verzi şi parcări (după caz), calculata pe o lungime de 16 km si o latime medie de 4,0 m, este de: 64.000 mp.
Amenajarea acestor benzi presupune următoarele:
1.Amenajarea căilor de acces la intersecțiile cu banda dedicata/prioritară
2.Reabilitarea carosabilului unde este necesar si asigurarea scurgerii apelor pluviale
3.Amenajarea trotuarelor
4.Refacerea zonelor verzi afectate
5.Amenajarea benzilor dedicate/prioritare:
Delimitarea fizica a benzilor speciale dedicate pentru  mijloacele de transport in comun cu bolarzi sau bordură rotunjită de înălțime redusă, astfel încât să permită traversarea acesteia, la nevoie, de mijloacele de transport public și vehiculele de urgență/intervenție
−Redimensionare/refacere marcaje şi indicatoare rutiere;
−Suplimentarea marcajelor şi indicatoarelor rutiere unde este cazul;
−Marcaje speciale ale benzilor dedicate (utilizarea de asfalt colorat sau de dispozitive fizice şi semnalizare clară pentru a distinge şi separa benzile speciale pentru autobuze, dacă forma străzilor, legea şi resursele economice permit acest lucru, etc.)
Reorganizarea fazelor de semaforizare pentru a oferi prioritate mijloacelor de transport public pe linia lor directă.
−Instalarea de panouri cu mesaje variabile pentru evidențierea benzilor dedicate transportului public

21 iulie 2020 - Primăria Brașov, primarul George Scripcaru a semnat contractul având ca obiect „Servicii de proiectare și asistență tehnică pentru implementarea proiectului «Amenajare benzi dedicate transportului public în municipiul Brașov și trotuare adiacente»“ cu firma Hentza Business SRL. Valoarea serviciilor de proiectare este de 123.535,05 lei + TVA, iar termenul pentru realizarea documentației, pe care și l-a asumat această companie, este de 32 de zile. 

Proiectul își propune amenajarea, pe trei trasee, în lungime de 16,26 km, a unor benzi dedicate în exclusivitate transportului în comun. Prin construirea de benzi dedicate pentru transportul public pe traseele studiate se urmărește creșterea vitezei medii de deplasare a vehiculelor de transport public de călători și reducerea timpului petrecut de acestea în trafic. Astfel, transportul public poate deveni mai competitiv și mai rentabil, în comparație cu utilizarea transportului privat.

„Astăzi am semnat contractul pentru proiectarea benzilor dedicate troleibuzelor și autobuzelor. Este un proiect important pentru ceea ce înseamnă implementarea planului de mobilitate și, implicit, pentru programul nostru de reducere a poluării prin transformarea transportului public în principalul sistem de transport din orașul nostru. După finalizarea lucrărilor, toate autobuzele care vor circula pe Calea București, Toamnei, Iuliu Maniu, Iorga, Lungă, Calea Făgărașului și retur, precum și pe Victoriei, vor avea la dispoziție o bandă dedicată. Astfel, sper să ajungem în situația în care cei care merg cu transportul în comun să ajungă cel puțin la fel de repede ca aceia care utilizează autoturismul propriu, dar cu costuri mult mai mici. După cum declaram și ieri, la semnarea contractului pentru autobuzele electrice, dacă obiectivele noastre de reducere a poluării au ca termen sfârșitul anului 2022, în ceea ce privește capitolul mobilitate, acestea vor fi atinse mult mai devreme”, a declarat primarul George Scripcaru.

Detalii achiziție:

Furnizor servicii de proiectare: SC HENTZA BUSINESS SRL,

Valoare estimată: 123.535,06 lei fără TVA.

Termenul de întocmire a documentațiilor:  32 de zile

– termen de predare Documentații pentru Eliberare Avize și Acorduri conform cerințelor din certificatul de urbanism – 2 zile de la semnarea prezentului contract.

– termen de predare Documentație tehnică pentru obținerea autorizației de construire (DTAC, DTOE) – 16 zile de la semnarea prezentului contract.

– termen de predare Proiect tehnic (PTE, DDE, liste de cantități, caiete de sarcini și deviz estimativ) – 14 de zile de la transmiterea Ordinului de începere a serviciilor de proiectare pentru întocmirea proiectului tehnic.

Detalii contract:

Conceptul proiectului se referă la implementarea unor măsuri de separare a căii de rulare a mijloacelor de transport public, în scopul creșterii vitezei de deplasare și diminuării duratei călătoriei. În același timp sunt vizate măsuri de restricționare a circulației autoturismelor private prin diminuarea tramei stradale și descurajarea parcării în zonele aglomerate. Pe scurt, proiectul vizează: restricționarea circulației autoturismelor și promovarea (prin dezvoltare) a transportului public ecologic.

Amenajarea benzilor dedicate se va face pe următoarele sectoare de drum:

Traseul 1 – Str. Poienelor, Calea București, Str. Toamnei, Str. Hărmanului, B-dul Mihail Kogălniceanu, B-dul Iuliu Maniu, Str. Nicolae Iorga, Str. Lungă, Calea Făgărașului, Șoseaua Cristianului;

Traseul 2 – Șoseaua Cristianului, Calea Făgărașului, Str. Lungă, B-dul Eroilor, B-dul 15 Noiembrie, Calea București;

Traseul 3 – B-dul Victoriei, pe ambele sensuri.

Lungimea traseului benzilor dedicate, cumulată pentru cele 3 trasee, este de 16.260 m (16,26 km), iar suprafața de trotuar ce se reabilitează în cadrul prezentului proiectului este de 4.700 m.

Amenajarea benzilor dedicate se va realiza pe carosabilul existent, prin frezarea pe o lățime de 4 metri și o adâncime de 6 cm a asfaltului existent și așternerea pe o suprafață de 23.400 metri pătrați a unui covor asfaltic nou, colorat, pentru a fi ușor de identificat de participanții la trafic. Marcajele rutiere se vor reface pe o lungime totală, cumulată, de 39 de km, cu vopsea reflectorizanta.

Se vor monta, adițional semnelor de circulație existente, 849 de indicatoare rutiere de avertizare și informare asupra dispunerii benzii dedicate transportului în comun în cadrul carosabilului, astfel încât vizibilitatea semnalizării rutiere să fie maximă pentru toți participanții la trafic.

Obligațiile proiectantului:

– Elaborarea documentatiilor pentru avizele si acordurile solicitate prin certificatul de urbanism, care sunt necesare la faza PT, obtinerea lor de la furnizorii de utilitati, (pentru toti deținătorii de rețele tehnico-edilitare, mediu, etc.).  Costul avizelor va fi suportat de achizitor;

– Întocmirea și elaborarea eventualelor studii necesare obținerii avizelor din certificatul de urbanism și a tuturor documentațiilor care se impun (Proiectantul este obligat să întocmească orice studii și proiecte necesare, în vederea obținerii autorizației de construire).

– Elaborarea proiectului pentru obținerea autorizației de construire ( DTAC ) și a proiectului de organizare a execuției lucrărilor ( DTOE ), conform prevederilor legislative în vigoare;

– Elaborarea proiectului tehnic și a detaliilor de execuție, conform prevederilor legislative în vigoare, precum și programul de urmărire a comportării lucrării în timp;

– Elaborarea caietului de sarcini aferent documentației de atribuire de către beneficiar a contractului pentru executarea lucrărilor de investiții;

– Asigurarea asistentei tehnice pe perioada de derulare a procedurii de achiziție publică în vederea atribuirii contractului de lucrări (Proiectantul va răspunde la clarificări pe toată perioada de derulare a achiziției);

– Asigurarea asistentei tehnice pe perioada execuției lucrărilor, inclusiv participarea la inspecție în fazele determinante, vizarea notelor de renunțare/comandă suplimentară, elaborarea de soluții pentru situații neprevăzute în momentul întocmirii proiectului tehnic, altele;

– Actualizarea proiectului tehnic (As-Build)  și a Devizului general la finalizarea lucrărilor;

– Elaborarea raportului privind terminarea lucrărilor (referatul de conformitate privind lucrările executate) , cu ocazia recepției la terminarea lucrărilor.

Această investiție, în valoare totală de 16.635.940,40 lei (inclusiv TVA), va fi realizată prin intermediul unei finanțări nerambursabile de 98% acordate prin Regio-Programul Operațional Regional 2014-2020, Axa prioritară 4:  Sprijinirea dezvoltării urbane durabile, Prioritatea de investiții 4E: Promovarea unor strategii cu emisii scăzute de dioxid de carbon pentru toate tipurile de teritorii, în special pentru zonele urbane, inclusiv promovarea mobilității urbane multimodale durabile și a măsurilor de adaptare relevante pentru atenuare, Obiectivul specific 4.1: Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă.

9 august 2023 - Primăria a lansat licitația pentru execuția lucrărilor de construcție pentru proiectul ,,Amenajare benzi dedicate transportului public în Municipiul Brașov și trotuare adiacente”. 

Schite amenajare traseu. Doua variante.
"Trecem la o nouă etapă în ceea ce înseamnă mobilitatea în Brașov, cea de amenajare de benzi dedicate pentru transportul în comun. În acest fel dorim nu doar să le oferim brașovenilor și turiștilor cele mai bune condiții, în mijloace de transport prietenoase cu mediul, ci și să scurtăm timpul în care aceștia ajung la destinație. Prin amenajarea benzilor dedicate, cel puțin la orele de vârf vom putea ajunge cu siguranță mai repede la destinație cu autobuzul electric sau cu troleibuzul, călătorind în condiții optime și cu costuri mai mici, decât dacă am utiliza autoturismul propriu. Acest proiect este primul din cadrul programului nostru de dezvoltare a transportului alternativ care include transportul în comun, cel cu bicicleta și cel pietonal. Doar oferind alternative vom avea un oraș mai prietenos cu mediul, un aer mai curat, un oraș mai prietenos cu cetățenii săi", a declarat primarul Allen Coliban.

12 decembrie 2023 - Primăria relansează licitația pentru amenajare de benzi dedicate mijloacelor de transport RATBV. 

25 iunie 2024 - Incep lucrările la benzile de circulație dedicate transportului în comun. Strada Lungă este prima arteră de circulație pe care se execută aceste amenajări. Transportul în comun, din direcția centru – Bartolomeu, va circula pe str. De Mijloc. Benzile dedicate vor fi amenajate pe traseul existenta al liniei 5 (terminal Poienelor-terminal Municipal și retur)  și pe b-dul Victoriei.

Primele lucrări se execută  de la intersecția străzii Lungă cu Calea Făgărașului spre intersecția cu str. Memorandului. In prima zi, constructorul a început si reparațiile trotuarului dintre str. Carierei și str. Memorandului, lucrare inclusă în acest proiect, iar de a doua zi începe și lucrările la carosabil. Pentru desfășurarea în condiții de siguranță a lucrărilor, etapizat, se va restricționa traficul pe prima bandă a străzii Lungă. 

Lungimea traseului benzilor dedicate, cumulată pentru cele 3 trasee, este de aproximativ 12,68 km. Lățime benzilor dedicate este de la 3,5 metri pe anumite tronsoane, până la 4,5 m, în funcție de specificul fiecărei artere de circulație pe care vor fi făcute aceste amenajări.

Amenajarea benzilor dedicate se va realiza pe carosabilul existent, prin frezarea pe o lățime de 3,5 – 4,5 metri și o adâncime de 4-6 cm a asfaltului existent și așternerea pe o suprafață de 49.475 mp a unui covor asfaltic nou. Marcajele rutiere se vor reface pe o lungime totală, cumulată, de 39 de km, cu vopsea reflectorizantă.

Se vor reabilita trotuarele adiacente traseului benzilor, în zonele afectate de fisuri, tasări, văluriri. 

Noile statii RAT de pe str. De Mijloc
Odată cu începerea acestor lucrări, circulația transportului în comun și a autocarelor, din direcția centru în direcția Bartolomeu, care pină atunci se desfășura pe strada Lungă, va fi deviată pe str. De Mijloc.

Pe noul traseu vor circula autobuzele de pe următoarele rute: A1, 5, 14, 20B, 24, 28.

În urma discuțiilor avute cu Asociația Metropolitană de Transport și cu RATBV au fost stabilite și stațiile în care autobuzele care circulă pe această rută vor opri.

Astfel, cele 3 stații de pe str. Lungă, de la intersecția cu str. De Mijloc la cea cu str.  Calea Făgărașului (Bisericii Române, Memorandului, Carierei) vor fi înlocuite cu alte 4 stații amplasate pe str. De Mijloc: una situată între intersecția străzii De mijloc cu străzile Bisericii Române și Nicopole, cea de a doua, imediat după intersecția str. De Mijloc cu str. Școlii, a treia, după intersecția cu str. Morii, iar ultima va fi amenajată imediat după intersecția cu str. Câmpului.

Aceste amenajări, deși au un caracter deocamdată provizoriu, sunt prevăzute în proiectul Calea Verde; astfel că ele vor deveni definitive odată cu realizarea proiectului Calea Verde.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Inainte si Dupa. Intersectiile din Brasov, cu semaforizare si cu sensuri giratorii (Galerie foto)

14 iunie 1427 - Prima atestare documentara a Poienii Brasov

11 mai 2024 - Aurora boreala vizibila la Brasov (VIDEO)