21 octombrie 1930 - Incendiu devastator la fabrica de vagoane "Dumitru Voina" de pe drumul Zizinului
Articol din ziarul "Dimineata", ed. 24 octombrie 1930 ? Digiteca Arcanum |
In 22 octombrie 1930 a avut loc unul dintre cele mai mari incendii din istoria Brasovului. Fabrica de vagoane Dumitru Voina (viitoarea "Uzina 2" si apoi Carfil) a fost practic distrusă total de flăcări, deoarece focul a cuprins depozitele de păcură care au explodat si au agravat incendiul. Din cauza precipitării cu care s-a actionat, a fost distrusa si calea ferată din oras, provocindu-se mari intirzieri in circulatia pe calea ferată. Chiar si trenul regal a fost blocat la Brasov din aceasta cauză. Iata cum relata ziarul "Dimineata" evenimentul de la Brasov, in editia din 24 octombrie 1930:
Astă noapte pe la ora 12 jumătate, a izbucnit un incendiu cu proporţii uriaşe la fabrica de vagoane din marginea oraşului. Pentru a procura apă pompierilor, au fost rechiziţionate în grabă câteva locomotive din gară. Una dintre aceste locomotive a izbit un tren de marfă făcând să deraieze cinci vagoane de linie. Trei dintre acestea au fost complect sfărâmate, distrugând linia pe o distanţă de 50 de metri. Un acar a fost uşor rănit. Din a ceastă cauză trenul regal, care venea din Cluj spre Sinaia, n’a putut să-şi continue drumul ci a rămas in gara Braşov până la repararea liniei. Abia la ora 6 dimineaţa şi-a putut urma drumuL In acest tren se afla atât suveranul regina Maria şi principele Nicolae, cât şi membrii guvernului. Deasemeni trenurile obişnuite personale şi accelerate au fost reţinute în gările Braşov, Dârste, Timiş sau Predeal, înregistrând întârzieri de 6-10 ore. Personalul Braşov-Bucureşti cu plecarea din staţia noastră la ora 12 n’a mai plecat până azi dimineaţa la ora 9.
Focul a izbucnit pe la ora 10 la fabrica de reparat maşini a lui Dumitru Voina pe drumul Zizinului. Este o fabrică cu capital naţional înfiinţată pentru repararea vagoanelor c. f. r. Imediat au sosit echipele de pompieri din oraş, cum şi lucrători de la căile ferate, dar din cauza lipsei de apă, încercările lor de a stinge focul erau paralizate. Atunci d. inspector Balasan de la c. f. r. cum şi subinspectorul Vasilescu şeful gării au luat dispoziţia ca mai multe locomotive să stea la dispoziţia pompierilor cărând apă. In felul acesta focul a putut fi stins pe la ora 4 jumătate dimneaţa.
De fapt focul s’a stins pentru că nu mai avea ce să ardă. Atelierele şi sculele au fost nimicite, maşinăriile şi instalaţiile asemenea cum şi numeroase vagoane aflate in reparaţie. In apropiere se aflau nişte depozite de păcură care au făcut explozie, alarmând populaţia din întreaga regiune. Flăcările se vedeau pe toată valea Timişului şi câmpia Bârsei.
Se vede că focul a luat naştere de la un cuptor cu injectoare de păcură sau de la un scurt circuit deoarece fabrica avea uzină proprie. Pagubele se urcă la 15 milioane. La locul incendiului a fost lăsată o echipă de gardă formată din şase ofiţeri şi mai mulţi pompieri. Ancheta este condusă de către organele c. f. r., primul procuror Popovici etc. Dumitru Voina era asigurat.
Serviciul Pompierilor Municipiului Brasov a dat următorul comunicat, publicat de "Gazeta Transilvaniei", in editia din 24 octombrie 1930:
In seara zilei de 21 Octomvrie a. c, la orele 21.10 am fost anunţaţi telefonic, că arde fabrica de vagoane Dumitru Voina de pe drumul Zizinului. Eşind imediat la faţa locului am găsit arzând fabrica. Lucrările de stingere au fost îngreunate prin faptul că apa a fost insuficientă astfel că am fost nevoit a cere de la C. F. R. să ne transporte apă cu locomotivele de tren de unde ne-am aprovizionat pompele cu apă. Numai datorită acestora s-a putut stinge focul abia la orele 3 dimineața. Au ars complect atelierele fabricei. Pagubele se ridică la suma aproximativă de 10—12 milioane cari au fost acoperite în parte prin asigurare la Soc. de asig. "Dacia Română". Se presupune că focul a luat naștere dela cuptorul de păcură. Cercetările sunt in curs. După terminarea lucrărilor de stingere s’a lăsat o gardă de incendiu compusă dintr’un ofițer și 6 oameni cu o pompă motorică și 3 linii de furtuni.
Dupa acest incendiu, fabrica a fost reconstruită, profilindu-se pe activităti de turnătorie, presare la cald, fierărie si cartonaje.
Surse info: Dimineata, Gazeta Transilvaniei / Digiteca Arcanum
Comentarii
Trimiteți un comentariu