Cronica intersectiilor cu sens giratoriu din Brasov
Anii 1930. Rondoul, intersectia circulara din zona Primariei, care se vede in dreapta imaginii. In stinga se observa Vila Kertsch, in locul careia se afla azi cladirea Modarom. |
Îl cunoaştem sub denumirea de sens giratoriu. Este poate cel mai eficient mod de a intersecta una sau mai multe străzi. În Occident şi în Statele Unite este o metodă de fluidizare a traficului folosită de multă vreme, în timp ce în Estul Europei acest tip de nod stradal a început să fie folosit pe scară largă abia la inceputul anilor 2000.
Definiţia unui sens giratoriu modern este dată de cedarea priorităţii faţă de autovehiculele care se află deja în sensul giratoriu. Dacă intrarea este semaforizată, are semn Stop sau nu are nici un semn de circulaţie, atunci avem de a face cu o intersecţie circulară.
Sensul giratoriu adevărat a început să fie folosit în Europa pe scară largă în anii '60, când Franck Blackmore a inventat mini sensul giratoriu bazat pe regula priorităţii vehiculelor aflate deja în giratoriu. Blackmore a fost inginer de trafic britanic născut în 1916. În 1960, era angajatul Transport Research Laboratory, instituţia britanică ce studia traficul de pe drumurile din Regat. Oficial, ideea mini sensului giratoriu a fost adoptată în 1975, deşi între timp în Marea Britanie sensul giratoriu începea să fie folosit pe o scară din ce în ce mai largă.
Americanii aveau să revină şi ei la acest sistem după ce giratoriile au căzut în dizgraţie la începutul secolului. Americanii au fost mai reticenţi la acest sistem, iar confuzia faţă de cum se intră şi se iese dintr-un sens giratoriu a fost multă vreme subiect de glumă în diverse show-uri televizate.
1907. Columbus Circle, New York. Sursa foto: Wikipedia |
Studiile au arătat că intersecţia de tip giratoriu este mai sigură faţă de intersecţie normală. Giratoriile au cu 40% mai puţine coliziuni între automobile şi până la 90% mai puţine accidente fatale faţă de o intersecţie normală. Acest lucru este datorat faptului că participanţii la trafic reduc viteza înainte de intrarea în sensul giratoriu pentru a putea ceda prioritatea către un alt vehicul care ar putea fi deja în sensul giratoriu. Apoi, majoritatea sensurilor giratorii moderne sunt gândite pentru a fi negociate la o viteză maximă de 25-40 km/oră.
1964. Giratoriu de la Strungul (Hidromecanica) |
La Brasov prima giratie (rondou) a aparut la inceputul anilor 1930, in zona dintre Vila Kertsch (actualul Modarom), Palatul Finanțelor (actuala Primărie) și Palatul Poștei. (vezi prima poza).Intersecția avea dimensiuni generoase, legând cinci brațe de circulație: actuala Republicii, Bulevardul Ferdinand (astăzi Eroilor), B-dul Iuliu Maniu și o stradă spre poștă, care astăzi nu mai există. Acest "sens giratoriu" a fost desfiintat la inceputul anilor 1960, perioada in care a aparut un alt giratoriu in fata uzinei Strungul (Hidromecanica). Acesta din urma a disparut la finalul anilor 1980, cind a inceput construirea "Centrului Civic".
2009. Sensul giratoriu "de la transformator", de pe str. M. Viteazu. Sursa foto: Google Earth |
Sensurile giratorii moderne au inceput sa apara in Brasov din anul 2007. Primul sens, amenajat cu citiva ani inainte, a fost cel de pe strada Mihai Viteazu, de „la transformator”. Marea majoritate a principalelor intersectii semaforizate din oras au fost inlocuite de giratorii intr-un ritm rapid. Pina in 2013 au fost amenajate deja peste 40 de astfel de giratorii. În oraş au mai ramas doar şase intersecţii mari care sunt semaforizate (an de referinta: 2024). Cele de la de la Patria, Ceasu Rău, Iuliu Maniu, Iorga, De Mijloc şi Hărmanului (Autogara3).
Centrul Civic a devenit un imens sens giratoriu. Intersecţia cunoscută sub denumirea „Gemenii" îşi merită acum din plin numele. Aici există un sistem giratoriu dublu, primul din Braşov, făcut după un model englezesc. Acesta are două scuaruri rotunde la capetele Bulevardelor Saturn şi Vlahuţă, care permit fluidizarea circulaţiei.
Giratoriu dublu de la "Gemenii". Sursa foto: Google Earth Studio |
Mulţi şoferi sunt mulţumiţi şi spun că se circulă mai uşor. Alţii spun că ar fi fost mai bine cu semafoare. Pietonii în schimb se plâng că, de multe ori, conducătorii auto nu le dau prioritate.
Intr-un studiu publicat in 2024 de Storia, Reșița, Oradea, Brașov, Botoșani și Deva erau orașele din România cu traficul rutier cel mai redus, în timp ce la polul opus se afla Baia Mare, Iași, Buzău, București și Suceava, unde traficul era cel mai intens comparativ cu cel din orașele analizate în cadrul indexului T.R.A.I. Asadar, Brasovul se afla pe locul 3 in tara in privinta fluiditatii traficului, iar asta s-ar datora, potrivit soferilor, faptului ca in oras au fost introduse sensurile giratorii si sensurile unice de circulatie.
In continuare, aproape in fiecare an se construieste cel putin un sens giratoriu in Brasov. (an de referinta: 2024).
Giratoriul de la Rectorat (Casa Armatei). Sursa foto: Google Earth |
Spre comparație, în Bulgaria existau doar 260 de sensuri giratorii, ceea ce plasa țara pe ultimele locuri între țările din Uniunea Europeană. Slovacia avea cu două mai puțin decât Bulgaria, la fel și Letonia – cu 168. În Balcani, mai puține sensuri giratorii decât Bulgaria avea Muntenegru – 62, Macedonia de Nord – 95, Serbia – 225 și Albania – 238. În România erau 1.595, în Turcia – 3.899, în Grecia – 531, iar în Croația erau 662.
Harta sensurilor giratorii din Brasov. Clic pe simboluri (iconite) pentru a vedea anul darii in folosinta.
Surse info: Adevarul, AutoMarket, G4Media, Buna Ziua Brasov,
Comentarii
Trimiteți un comentariu