Cronica reparatiei capitale a vechiului pasaj de la Fartec
![]() |
2021. Pasajul de la Fartec acoperit cu "celebrul" cort, sub care se desfasoara lucrari de betonare. |
12 mai 2014 - Primăria Braşov anuntă că va băga în reparaţii capitale vechiul Pasaj Fartec, după construirea si darea in folosintă a celui nou, alăturat, prin care s-a dublat numărul de benzi de circulatie.
![]() |
Pasajul in perioada de construire. Sursa foto: Drum Nou, ed. 31 octombrie 1969 |
Pasajul Fartec a fost dat in folosintă în anul 1971 şi are o lungime de aproape 250 de metri şi o lăţime de peste 12 metri şi a mai fost în reparaţii capitale la începutul anilor 2000.
CRONO STIRI
In zona gării Bartolomeu, a început construcţia unui pasaj superior, care va traversa liniile de cale ferată Pasajul, executat de către un colectiv al întreprinderii de construcţii pentru transporturi, va avea o lungime de 242 metri, cu 17 deschideri între piloni şi o lăţime de 7,8 metri. Lucrarea va fi dată în folosinţă la sfîrşitul primului semestru al anului 1970, facilitînd accesul spre şoseaua naţională nr. 13 ce leagă Braşovul de Sighişoara, prin eliminarea trecerilor la bariera de cale ferată. (Drum Nou, 1969-06-24 / nr. 7611)
Pasajul din Bartolomeu, autentic arc de triumf peste calea ferată şi totodată o „piesă" importantă în cadrul lucrărilor de modernizare şi raţionalizare a traficului rutier pe D.N. 13, se află acum în faza pregătirilor pentru recepţie. După cum ne informează conducerea Întreprinderii de construcţii în transporturi, peste 4 zile beneficiarul şi constructorul urmează să semneze procesul-verbal de recepţie. (Drum Nou, 1969-12-26 / nr. 7770)
Autentic pod suspendat, pasajul de la Bartolomeu, care face parte dintr-un complex de lucrări de modernizare a reţelei rutiere a Braşovului, a intrat în faza finală. Directorul întreprinderii de construcţii în transporturi, ing. I. Andrei, ne-a informat ieri că în următoarele 8 zile, pasajul din beton care traversează calea ferată în zona Fabricii de cauciuc, va fi dat în exploatare. (Drum Nou, 1970-07-18 / nr. 7940)
Ţinând cont că era unul dintre cele mai tranzitate pasaje din oraş, iar mult timp pe acesta au circulat şi maşini de mare tonaj, infrastructura acestuia a început să se degradeze. Astfel, în conformitate cu expertiza efectuată de o firmă specializată, a reiesit că una dintre grinzi era serios fisurată, betonul începuse să cadă de pe armături, iar acestea erau ruginite, apa se infiltra în placa de beton, iar stâlpii de susţinere aveau şi ei fisuri verticale, iar infrastructura nu avea dispozitive antiseismice, aşa cum ar fi fost necesar.
„Pasajul de pe B-dul Griviţei este unul destul de tranzitat şi face legătura cu şoseaua ocolitoare şi drumul spre Târgu-Mureş. Este foarte important să ne asigurăm că se circulă în condiţii de siguranţă, astfel că, dacă anul trecut am reuşit finalizarea dublării acestui pasaj, anul acesta, putem să ne apucăm de reparaţii capitale la vechiul pasaj fără să perturbăm circulaţia. Sper ca până la finele lui iunie să se finalizeze elaborarea proiectului tehnic, după care să lansăm licitaţia pentru efectuarea lucrărilor. Ţinând cont de importanţa acestui pasaj pentru traficul din zona de Nord a oraşului, vom fi foarte atenţi ca firma care a câştigat licitaţia să respecte nu doar standardele de calitate, ci şi graficul de timp. Odată cu finalizarea acestor investiţii care sunt susţinute de la bugetul local putem spune că podurile şi pasajele intens circulate din municipiul Braşov îndeplinesc toate condiţiile de siguranţă pentru trafic”, a explicat primarul George Scripcaru.Exemplu de degradre a pasajului
Iulie 2014 - In şedinţa de Consiliu Local, au fost aprobaţi indicatorii tehnico-economici aferenţi acestei investiţii, valoarea totală a lucrărilor fiind estimată la suma de 9,77 de milioane de lei.
Martie 2015 - Reprezentanții Primăriei Brașov au demarat procedura de licitație pentru demararea lucrărilor de reabilitare a vechiului pasaj de la Fartec. S-a fost anuntat că investitia va fi una multianuală, iar lucrările ar urma să dureze maximum doi ani. Practic, era nevoie de o refacere din temelie a pasajului, ținând cont că structura sa era degradată în întregime. Totodată, era nevoie și de realizarea unor elemente de protecție a pilonilor de lângă calea ferată, astfel încât aceștia să fie protejați în cazul în care ar fi izbiți de un tren deraiat.
29 iunie 2015 - Primăria Brașov a semnat contractul de adjudecare pentru reabilitarea vechiului Pasaj Fartec. La licitație au participat patru firme și asocieri de firme, iar oferta de pe primul loc, respectiv cea mai avantajoasă din punct de vedere economic, a aparținut asocierii de firme Sopmet SA București (care este lider de contract) împreună cu Consal SRL din Brașov. Valoarea lucrărilor a fost estimată la suma de 8.553.567 de lei, fără TVA. „Asocierea de firme care a ieșit pe primul loc îndeplinește toate condițiile de eligibilitate și în mod normal nu ar trebui să existe contestații, din moment ce aceasta a avut cel mai bun preț și s-a clasat pe primul loc”, a explicat Sorin Toarcea, purtătorul de cuvânt al Primăriei Brașov.
26 august 2015 - Primăria anuntă că intr-o săptămână vor începe lucrările de reabilitare a vechiului pasaj Fartec. „Licitaţia s-a încheiat, a fost adjudecată de asocierea dintre Sopmet SA şi Consal SRL, dar a trebuit să aşteptăm finalizarea tuturor fazelor procedurale. Ordinul de începere a lucrărilor va fi dat săptămâna viitoare, iar lucrările vor începe fără restricţionarea circulaţiei”, a precizat viceprimarul Ciprian Bucur.
22 septembrie 2015 - Primăria anuntă, din nou, că intr-o săptămână vor începe lucrările de reabilitare a vechiului pasaj Fartec.
11 aprilie 2016 - Primăria anuntă că din această zi se vor realiza lucrările de deviere a circulatiei pe Pasajul nou Fartec si de inchidere a pasajului vechi, in vederea executării lucrărilor de reparatii capitale.
![]() |
2016. Lucrari de consolidare a pilelor. |
4 iulie 2016 - Lucrările au un stadiu de finalizare de 15%, lucrându-se la decaparea părții de rulare până la beton, astfel încât aceasta să fie refăcută din temelii. De asemenea, ținând cont că trotuarul era degradat și acesta a trebuit demolat. Astfel, pentru a se realiza această operațiune, a fost închis timp de câteva ore și Pasajul Independenței, pentru a nu exista riscul producerii unor accidente, ținând cont că vechiul pasaj surpatraversează strada Independenței.
10 octombrie 2016 - În conformitate cu contractul semnat cu constructorul întreaga lucrare va trebuie finalizată cel târziu în data de 1 septembrie 2017. „Până în prezent, constructorul a respectat toate termenele din contract. Sperăm să mențină același ritm al lucrărilor și, dacă este posibil, să finalizeze înainte de termenul din contract, având în vedere că vorbim de una dintre căile de acces importante din și înspre municipiul Brașov”, a explicat viceprimarul Laszlo Barabas.
Martie 2017 - Primăria anuntă că redeschiderea șantierului după iarnă se va face cu întârziere, deoarece în timpul efectuării lucrărilor de decopertare s-au descoperit anumite „surprize”, care nu au putut fi determinate în urma expertizei inițiale, nefiind la suprafață. „Această lucrare este una de reparații capitale, astfel că nu toate lucrările au putut fi stabilite de la începutul proiectării. Odată cu desfacerea pilonilor și a grinzilor s-au descoperit niște degradări care nu au fost incluse în proiectul inițial, determinările în acest sens putându-se efectua abia după ce s-a închis traficul rutier. În prezent, suntem în faza de revizuire a proiectului, proiectantul urmând să prezinte soluțiile pentru aceste lucrări suplimentare”, a explicat viceprimarul Brașovului, Barabas Laszlo.
![]() |
Pasajul cu asfaltul decopertat |
Mai 2017 - Primăria Brașov a lansat la jumătatea lui aprilie 2017 o licitație în vederea prelungirii serviciului de asistență tehnică pentru lucrările de reparații capitale de la vechiul Pasaj Fartec. Contractul a fost semnat in luna mai chiar cu firma care a executat proiectul tehnic inițial, Primfo SRL, astfel că lucrările au putut fi realuate. A fost necesară încheierea unui nou contract de asistență tehnică, după expirarea celui inițial, deoarece au apărut câteva deficiențe în structura pasajului, a căror remediere nu a putut fi prevăzută în proiectul inițial, deoarece acestea au putut fi observate abia după ce s-a făcut decopertarea suprastructurii.
„Vineri am semnat contractul pentru asistența tehnică la Pasajul vechi de la Fartec, astfel că de săptămâna viitoare (săptămâna aceasta – n.r.) se vor putea relua lucrările. În paralel, firma care a câștigat licitația trebuie să găsească soluțiile tehnice pentru lucrările neprevăzute de la unul dintre piloni”, a explicat viceprimarul Brașovului, Barabas Laszlo. Din cauza acestor lucrări neprevăzute, dar și a faptului că lucrările au fost sistate mai mult timp, a fost necesară și prelungirea termenului de finalizare, care inițial era prevăzută pentru luna septembrie. Astfel, constructorul va putea să termine lucrările la pasaj cel târziu în aprilie 2018, traficul urmând să se desfășoare până atunci restricționat.
Iunie 2017 - Proiectul de reabilitare a vechiului Pasaj Fartec avansează destul de greu. Reprezentanții Primăriei spun că se lucrează la desfacerea rosturilor de la primii patru piloni (pile) de susținere, unde s-au constatat probleme. „Aceste lucrări care sunt estimate a dura două săptămâni, se derulează sub asistența proiectantului. După ce se desfac rosturile și se constată deficiențele exacte, proiectantul trebuie să vină cu soluția de consolidare a acestor piloni. După identificarea acestor soluții, se va intra în regimul normal de lucru pentru acest pasaj”, a explicat viceprimarul Brașovului, Barabas Laszlo.
Septembrie 2017 - Reparațiile capitale de la pasajul vechi de la Fartec nu merg prea bine. Pasajul este mai degradat decât se credea, motiv pentru care, proiectul a intrat în stadiul de evaluare a grinzilor. Problemele au fost descoperite când a fost înlăturat betonul de pe tablier și au „ieșit la lumină” capetele grinzilor. Pentru a remedia problema, la început, soluția tehnică ar fi trebuit să fie oferită de proiectant, însă, după o perioadă reprezentanți municipalității au stabilit că evaluarea și proiectarea sunt de competența unui expert. „Astfel de specialiști sunt puțini în România. În cursul acestei săptămâni vom semna un contract de prestări servicii cu unul dintre ei și, în următoarele patru luni el va trebui să evalueze grinzile și să ofere soluțiile tehnice pentru repararea lor”, a explicat viceprimarul Laszlo Barabas. De altfel, reprezentanții municipalității brașovene spun că acest proiect este unul mult mai complex decât lucrările la alte pasaje.
Decembrie 2017 - Lucrările de la Pasajul Fartec au înghețat oficial, după ce, la solicitarea constructorului, – care a ajuns la concluzia că nu poate duce mai departe proiectul – se va rezilia de comun acord contractul încheiat cu Primăria Brașov. Se ajunsese la doar 40% din proiect. In 2017, s-a lucrat destul de puțin la reabilitarea acestui pasaj, deoarece au apărut unele impedimente de ordin tehnic, respectiv anumite degradări descoperite la grinzi, care nu fuseseră incluse în proiectul tehnic de refacere.
„În perioada de iarnă, se va face de către un expert atestat expertiza la capetele de grinzi și, totodată, se vor executa lucrările de conservare a capetelor grinzilor care au fost descoperite de constructor și se vor descoperi și celelalte capete în vederea expertizării. Urmează ca până la sfârșitul lui februaire să avem concluziile expertizei și să putem lansa o nouă procedură, care să conțină concluziile expertizei și continuarea lucrărilor. În cazul soluția va presupune modificarea substanțială a proiectului inițial, se va reautoriza și lucrarea”, a explicat Sorin Toarcea, purtătorul de cuvânt al Primăriei Brașov.
Aprilie 2018 - A fost definitivată expertiza care prezintă soluțiile tehnice pentru consolidarea degradărilor descoperite la grinzi după decopertarea suprastructurii și care nu fuseseră incluse în proiectul tehnic inițial de refacere. În conformitate cu soluția tehnică prezentată de specialiști, va fi necesară injectarea de beton în fisurile descoperite, dar și montarea unui sistem special de bare care vor prelungi durata de viață a structurii cu cel puțin 25 de ani. Este vorba de un sistem de tip Macalloy, respectiv bare din carbon și oțel, care se folosesc în construcțiile moderne inclusiv pentru susținerea cupolelor unor stadioane. Astfel, după finalizarea lucrărilor și vechiul pasaj va avea rezistența celui nou, respectiv structura sa ar urma să rămână în picioare chiar și la un cutremur de 8 grade pe scara Richter.
Totodată s-a trecut elaborarea documentației pentru organizarea unei noi licitații atât pentru refacerea proiectului tehnic în conformitate cu detaliile expertizei, cât și pentru stabilirea unui constructor care să pună în operă proiectul de reabilitare și consolidare. Edilii sperau să definitiveze cât mai repede procedura, ținând cont că pentru refacerea proiectului erau necesare aproximativ 2 luni, iar lucrările propriu-zise durau 12 luni, însă urmau a fi stagnate pe perioada sezonului rece.
14 iunie 2018 - Primăria Brașov a publicat anunțul de licitație în vederea reluării lucrărilor de reparații capitale la Pasajul Fartec. Viceprimarul Barabas Laszlo a precizat că, în primă fază, cel care va câștiga licitația va trebui să completeze proiectul tehnic cu soluţiile din noua expertiză, efectuată ca urmare a faptului că în timoul lucrărilor initiale au apărut degradări neprevăzute în proiect. ,,Având în vedere importanţa investiţiei, din punct de vedere al optimizării circulaţiei la una dintre ieşirile important din oraş, dar şi faptul că pasajul stă închis de aproape doi ani, cel care va câştiga licitaţia trebuie să fie conştinent că nu se vor accepta prelungiri de termen. Sper să nu existe blocaje în derularea licitaţiei şi să vedem muncitorii pe pasaj din a doua jumătate a anului“, a spus viceprimarul Laszlo Barabas.
7 august 2018 - Reprezentanții Primăriei Brașov au lansat o nouă procedură în vederea reluării lucrărilor de reabilitare a Pasajului Fartec, stagnate din 2017. Inițial, licitația fusese organizată la jumătatea lunii iunie, însă aceasta a fost anulată și reluată la începutul acestei luni, ca urmare a introducerii unor lucrări suplimentare în contract, după cum a precizat purtătorul de cuvânt al Primăriei Brașov, Sorin Toarcea. Astfel, și valoarea totală a contractului a crescut de la 8,87 milioane de lei, cu TVA, la 10,95 milioane de lei cu TVA.
Septembrie 2018 - La licitația lansată in luna august s-a prezentat un singur constructor. Oferta acestuia a intrat în curs de evaluare din punct de vedere tehnic si a fost acceptata.
"Am semnat contractul ce vizează finalizarea proiectării şi execuţiei de lucrări de reparaţii capitale la vechiul pasaj Fartec. Din păcate, am fost nevoiţi să blocăm această investiţie deoarece am constatat că în ceea ce priveşte consolidarea anumitor elemente ale infrastructurii pasajului sunt necesare lucrări mai complexe decât cele prevăzute iniţial. Acum, după ce avem şi noile soluţii de consolidare, urmează ca cele firmele din cadrul asocierii care a câştigat licitaţia, să demareze cât mai repede proiectarea şi execuţia, astfel încât să se reia circulaţia cât mai repede pe acest pasaj. Chiar dacă durata lucrărilor s-a prelungit mai mult decât era estimat, această soluţie de consolidare a rămas cea mai bună variantă, inclusiv ca timp, pentru reluarea circulaţiei pe pasaj“, a spus Sorin Toarcea, purtătorul de cuvânt al Primăriei Braşov, după semnarea contractului.
În urma licitației prețul investiției a ajuns la suma de 10,94 milioane de lei, cu tot cu TVA (față de valoarea estimată de 10,95 milioane de lei cu TVA), contractul fiind adjudecta de către asocierea dintre firmele brașovene Recon și Prinfo, singura ofertă de altfel.
Octombrie 2018 - Primăria Brașov anunta ca in citeva zile vor începe lucrările pentru finalizarea reparațiilor capitale la Pasajul Fartec.
Ianuarie 2019 - Proiectul de reabilitare a întâmpinat o nouă problemă, după ce, de data aceasta, proiectantul a întârziat elaborarea noii documentații tehnice. În urma unei interpelări adresate în plenul Consiliului Local , primarul Brașovului George Scripcaru a precizat că au existat unele întârzieri în ceea ce privește partea de proiectare, astfel că, constructorul nu s-a putut aproviziona cu materialele necesare. „Având în vedere că nu există un proiect tehnic, constructorul nu a putut face aprovizionarea cu materialele necesare. Proiectantul a anunţat că va termina documentaţia până în 28 februarie, astfel ca din luna martie constructorul să intre pe şantier. În urma expertizelor făcute la pasaj, s-a constatat că starea acestuia este mult mai proastă decât se credea iniţial. Acum suntem în întârziere cu câteva luni în derularea contractului privind finalizarea reparaţiilor capitale la vechiul pasaj Fartec”, a precizat primarul.
Martie 2019 - După aproape doi ani, muncitorii au reapărut la vechiul pasaj Fartec. Ei au inceput cu demolarea suprastructurii de beton, dar reprezentanții municipalității au anunțat că în scurt timp vor începe și lucrările de consolidare, după ce constructorul va obține autorizația de construire, document care ar trebui eliberat in luna in curs. Asocierea SC Recon SA – SC Prinfo SRL, care se ocupă de repararea pasajului, a depus deja Documentaţia Tehnice pentru obţinerea Autorizaţiei de Construire (DTAC).
Lucrările la vechiul pasaj de la Fartec se anunta a nu fi deloc simple, având în vedere că acesta era într-un stadiu avansat de degradare. De altfel, pentru a readuce pasajul la parametrii optimi, specialiștii au avut nevoie de mult timp pentru a găsi soluția tehnică optimă. Specialiştii în domeniu susţin că soluţiile şi modul în care era tratată din punct de vedere tehnic această consolidare reprezinta o premieră pentru România. Pasajul, odată finalizat, va respecta aceleaşi norme ca unul nou construit. Municipalitatea brașovenă a precizat că „repararea pasajului presupune costuri cu 50% mai mici decât cele aferente construirii unuia nou pe acest amplasament, având în vedere că era nevoie de demolarea celui existent. De asemenea, în cazul în care s-ar fi optat pentru reconstruirea pasajului, în timpul demolării celui vechi ar fi fost nevoie de întreruperea traficului feroviar pe magistrala de cale ferată Braşov-Făgăraş-Sibiu”.30 mai 2019 - Problema definitivării acestui proiect a fost ridicată din nou în ședința ordinară Consiliului Local de către consilierul Șerban Șovăială. În replică, viceprimarul Barabas Laszlo a precizat că în permanență are întâlniri cu constructorul, firma brașoveană Recon, care i-a transmis că si-a asumat să incheie lucrările pină la finalul lui 2019. „Deși lucrările de acum nu sunt așa spectaculoase, ca să vedem progrese semnificative în fiecare zi. Lucrează în permanență câte 10 oameni la demolări, găuri de verificare și curățare, respectiv operațiuni care se execută în această perioadă”, a explicat Barabas.
1 septembrie 2019 - Se introduc mai multe restricții de circulație în zona pasajului Fartec pentru executarea lucrărilor de consolidare.
Octombrie 2019 - Întârzierea lucrărilor de reabilitare a Pasajului Fartec este readusă îm discuție aproape periodic și în ședinețele de Consiliu Local. Primarul George Scripcaru a precizat că situația este moniorizată cu atenție și săptămânal există discuții cu constructorul. Totuși, în evoluția proiectului există motive independente de activitatea acestuia. „O serie de elemente necesare consolidării trebuie aduse din Anglia și Italia, fiindcă la noi în țară nu se mai produc. Am avut o serie de probleme care ne-au ținut pe loc, de la licitații blocate, ca și în cazul altor proiecte, la faptul că în urma expertizelor au ieșit la iveală o serie de degradări ascunse. Poate trebuia refăcut de la zero, dacă se știa de aceste probleme, însă, atâta timp cât experții au stabilit niște măsuri de consolidare, trebuie să le respectăm”, a explicat primarul Brașovului.
Decembrie 2019 - Pentru a-și putea desfășura activitatea atunci când ninge și temperaturile scad sub limita înghețului, pasajul a fost acoperit cu un cort, pentru a proteja structura de intemperii, iar muncitorii sa poata lucra pentru a realiza diverse suduri, ținând cont că soluția de consolidare este una specială, cu bare din carbon și oțel, care se folosesc în construcțiile moderne inclusiv pentru susținerea cupolelor unor stadioane. „Lucrările vor continua și pe timp de iarnă, astfel încât proiectul să fie definitivat în termenul stabilit prin contract”, a precizat Sorin Toarcea, purtătorul de cuvânt al Primăriei Brașov. În conformitate cu contractul, pasajul urma să fie finalizat până în aprilie 2020.
Ianuarie 2020 - Potrivit reprezentanților Primăriei, partea de infrastructură, care reprezintă 80% din proiectul de modernizare, a fost realizată în proporție de 70%, iar la suprastructură, lucrările realizate aveau un progres fizic de 30%.
Teoretic, nu ar mai fi fost impedimente în derularea proiectului, fiind procurate și materialele necesare consolidării, care au fost importate, și care au ținut lucrările pe loc un timp. „Au fost procurate toate materialele speciale din import prevazute in proiectul tehnic precum barele Macalloy din Anglia și dispozitivele de reazem antiseismice din Italia. În plus, a fost achizițonat un cort special pentru lucrări pe timp friguros cu lungimea de 60 metri”, au explicat reprezentanții Primăriei. La o parte dintre grinzile podului au fost montate barele speciale de consolidare fiind de altfel pregătită și suprastructura pentru betonare.În conformitate cu precizările reprezentanților Primăriei, a fost emisă autorizația CFR pentru execuția lucrărilor în zona căii ferate, ceea ce a implicat restricții de viteză și chiar întreruperi ale circulației feroviare pe timp de noapte. „Deschiderea 7 a pasajului traversează calea ferată. Lucrarile de consolidare a fundațiilor și elevațiilor, precum și cele ce se vor executa la suprastructura din această deschidere se executa în zona căii ferate și sunt lucrări speciale”, au mai adăugat reprezentanții Primăriei.
Martie 2020 - Lucrările sunt încă departe de a fi finalizate, ținând cont de numeroasele sincope care au apărut pe parcursul derulării proiectului, precum și compelxitatea lucrărilor. Potrivit reprezentantului firmei de construcții, volumul de muncă este foarte mare și o mare parte dintre piesele de bază ale podului trebuie executate la fața locului, nu numai pentru că este aplicată o nouă soluție tehnică, ci și pentru că elementele ce trebuie refăcute nu respectă dimensiunile din planurile originale. Practic, spune constructorul, aproape fiecare element din lucrarea de reparații trebuie confecționat și personalizat la fața locului, ceea ce sporește timpul de execuție. De exemplu, la prima pilă (primul pilon al podului) a fost nevoie de o lună pentru armare și de o săptămână pentru betonare. Varianta demolării podului și construcției unuia nou a fost însă exclusă din cauza costurilor.
La acel moment lucrau 24 de muncitori pe șantier, iar termenul estimat de constructor pentru redeschiderea trafiuclui fusese impins către finalul anului. „Avem jumătate din infrastructura podului terminată. O reparație capitală implică o reparație atât la infrastructură, cât și la suprastructură. Noi suntem la aproximativ 50% din partea de infrastructură, iar la partea de suprastructură, undeva la 25%. Lucrarea este foarte complexă pentru că este necesară modificarea schemei statice a acestui pod. Infrastructura inițială a fost avariată în proporție de 90%, și, mai mult, după ce am început să lucrăm am descoperit că foarte multe elemente de infrastructură nu erau la dimensiunile din planul inițial și trebuia să le confecționăm pe fiecare în parte la fața locului. Fiecare cămășuială are aproape 3.200 kilograme de fier, majoritatea fasonat la fața locului și toate sunt diferite între ele, așa că nu le putem prefabrica. Noua soluție tehnică rezistă și la solicitările seismice, și nu vom mai avea nici infiltrații. Practic, se modifică efectiv soluția tehnică, noua soluție fiind în conformitate cu normativele moderne de rezistență la seism și adaptată noilor condiții de trafic. Noi facem tot ceea ce este posibil ca în acest an să puteți circula pe acest pod“, a spus inginer Mihai Filip, șef de șantier.27 mai 2020 - Incep lucrările de betonare a suprastructurii pasajului Fartec, parte a etapei de refacere a căii de rulare. După turnarea acestui strat de beton, urmează hidroizolația și straturile de asfalt. „La pasajul Fartec a început prima etapă de betonare a suprastructurii, se betonează prima deschidere dintre cele patru, iar în următoarele zile se vor betona riglele și fundația de la pila 6. Date fiind condițiile atmosferice, mult-hulita «seră» își dovedește încă o dată utilitatea, pentru că se pot executa aceste lucrări de turnare a stratului de beton, deși afară plouă“, a declarat viceprimarul Laszlo Barabas.
15 iulie 2020 - A început etapa a doua a lucrărilor de betonare a suprastructurii pasajului Fartec, parte a etapei de refacere a căii de rulare. Oficialii Primăriei i-au cerut constructorului să suplimenteze personalul, dar și să își achiziționeze dotările necesare pentru a putea finaliza lucrarea la termen.
„Cred că am intrat într-o etapă bună ca și fază a lucrărilor, lucrurile mai grele și mai complicate au fost depășite. Lucrurile au avansat și începe să se întâmple ceea ce trebuie ca și etapă a graficului de lucrări. Avem un grafic stabilit cu constructorul, evaluăm lucrările și stadiul lor raportat la acest grafic în fiecare zi. Am cerut constructorului să mărească echipele, să achiziționeze noi echipamente – respectiv prese, ce trebuie utilizate în partea inferioară a pasajului. Lucrarea este foarte complexă, pentru că fiecare deschidere, fiecare cofraj, fiecare armătură e o lucrare separată. Nimic nu seamănă cu altă componentă acolo și lucrările nu pot fi făcute în ateliere, ci trebuie făcute la fața locului, de către muncitori. Important este că suntem într-un parcurs bun, sper să îi țină tot așa pe muncitori și pe constructori“, a precizat primarul George Scripcaru.
,,Astăzi am început turnarea plăcii de suprabetonaere la continuizările de la pilele 1, 2 și 3. Urmează ca mâine să turnăm fundația de la pila 11, săptămâna următoare turnăm continuizările de la culee și pila 4, după care ne vom muta pe următorul tronson, de la deschiderea 5 la deschiderea 8. Odată cu finalizarea acestor lucrări, de săptămâna viitoare putem spune că prima parte a pasajului este gata în proporție de 95%. Mai avem să turnăm straturile de asfalt și straturile căii de rulare – bordură, parapete. Încercăm ca până la finalul anului acesta să putem da drumul la circulație”, a declarat ing. Mihai Filip, șef de șantier pasaj Fartec.
Septembrie 2020 - Incepe turnarea grinzilor de parapet pentru zona trotuarului, atât între trotuar și carosabil, cât și pe marginea exterioară a pasajului, ultima etapă înainte de turnarea asfaltului și montarea parapetelor metalice, pe primul tronson al pasajului Fartec.
,,Astăzi turnăm grinzile de parapet pietonal și direcțional, ultimele lucrări pe primele patru deschideri ale pasajului Fartec, urmând ca, în două săptămâni, să turnăm asfaltul, să punem parapetele, să terminăm 100% primele patru deschideri ale acestui pasaj. Până la sfârșitul anului, sperăm să terminăm pe celelalte trei deschideri ale podului. În aproximativ trei săptămâni vom ridica tot podul, circa 1.600 de tone, pentru fixarea aparatelor de reazem și aducerea pasajului la nivelul final, aliniat cu calea de rulare. Lucrarea ar fi trebuit să fie gata în 24 de luni de la momentul emiterii ordinului de începere a lucrărilor, însă noi vom încerca să terminăm cu șase luni mai devreme, adică până la sfârșitul acestui an. Este o lucrare foarte dificilă, pentru că toate activitățile pe care le-am avut sunt lucrări unicat și cu dimensiuni atipice, totul fiind făcut la fața locului, manual”, a declarat ing. Mihai Filip, șef de șantier pasaj Fartec.
Octombrie 2020 - Primul tronson din cele patru ale Pasajului Fartec ar fi trebuit predat „la cheie” de mai bine de-o lună. Cum socoteala de-acasă nu se prea potrivește cu cea din târg, constructorul a avut parte de o nouă sincopă. Primul tronson urma să fie finalizat in cursul lunii octomrie, respectiv să fie ridicat pe poziție la nivelul părții carosabile. Toate cele 4 tronsoane vor trebui însă ridicate, astfel că se prelungeste durata până când lucrarea va fi finalizată, deși constructorul încă spera, că dacă va fi vreme bună, să finalizeze întregul proiect până la data de 31 decembrie.
Primarul ales al Brașovului, Allen Coliban, a declarat într-un interviu acordat revistei de business Forward Brașov că după ce va avea acces la întregul istoric al acestui proiect va putea să se pronunțe în ceea ce privește evoluția lucrărilor de pe șantier și cum ar putea fi acestea gărbite, astfel încât brașovenii să scape de disconfortul restircțiilor de circulație din zonă.
5 ianuarie 2021 - A trecut un an și un nou termen neîndeplinit în ceea ce privește finalizarea vechiului Pasaj Fartec, astfel că noua administrație locală vrea să schimbe foaia. Astfel, primarul Brașovului Allen Coliban a precizat că este posibilă chiar reziliera contractului cu firma brașoveană Recon, dacă nu se vor găsi soluțiile optime pentru a definitiva acest proiect, care a tot bătut pasul pe loc.
„Sunt nerăbădător să avem o discuție cu prestatorul, acum, la început de an. Înțeleg că există câteva probleme din perspectiva costului la care au fost estimate costurile, ce au dus la trenarea lucrărilor, însă ne aflăm în situația neplăcută de asuma un nou termen în ceea ce privește finalizarea acestui pasaj și sper că se va respecta. Ar fi inadminisbil să continuăm aceste lucrări și anul viitor cu același prestator. Ori se va finaliza anul acesta, ori poate o să ne gândim la altă atribuire, o altă soluție, ținând cont că din perspectiva termenelor asumate prin contract, acestea au fost cu mult depășite. Anul acesta sper să îl avem finalizat. Tocmai de aceea am așteptat să avem și un director tehnic care să se ocupe de acest proiect".
Proaspăt instalat în funcția de director tehnic al Primăriei, profesorul Marius Comănici, a subliniat faptul că lucrările de reabilitare sunt de altfel și cele mai complexe, deoarece îți pot rezerva surprize. „Poate că soluția de reabilitare n-a fost cea mai fericită. Lucrările de reabilitare sunt însă cele mai dificile de realizat, fiindcă de cele mai multe ori nu ști ce găsești după ce spargi. Chiar dacă se face o expertiză, aceasta nu poate identifica toate probleme. Lucrarea este complexă din punct de vedere al intervenției și poate că era mai bună soluția unui pasaj nou”, a explicat directorul tehnic.
20 februarie 2021 - Primarul Braşovului, Allen Coliban, a anunțat că a cerut Guvernului 30 de milioane de lei pentru finalizarea pasajului Fartec, pentru terminarea lucrărilor la clădirea de pe Michael Weiss 22 (fosta Bancă Săsească), dar şi pentru reabilitarea a 10 blocuri.
„Avem solicitare către Guvernul României și către parlamentari. Avem nevoie de acești bani, vorbim de 30 de milioane de lei, cu care să finalizăm investiția de pe Michael Weiss 22, cu care să facem reabilitări pentru 10 blocuri, și cu care să finalizăm și pasajul Fartec în acest an, în prima parte a anului, până la finalul lunii iunie. Acestea sunt proiectele pentru care sper să obținem acest sprijin, și sunt optimist în acest sens, și despre care vom mai vorbi săptămâna viitoare, după ce votul prin Parlament va trece bugetul de stat, astfel încât să primim și confirmarea că vom avea aceste sume alocate”, a transmis Allen Coliban.
24 februarie 2021 - Proiectul a ajuns la aproximativ 65% din totalul lucrărilor. Primarul Allen Coliban a avut o serie de discuții cu constructorul, proiectantul și dirigintele de șantier pentru a se asigura că termenul la care s-a angajat constructorul să finalizeze lucrarea este realist.
„În primul rând, este unul dintre proiectele cu cele mai multe probleme, istoric vorbind. Este un proiect de refacere a unui pod care în prezent a ajuns la 65% din gradul de finalizare. Noi încercăm, în lunile rămase până în luna iulie, să completăm restul de 35%. Am avut în ultimele zile discuții cu executanții, cu proiectanții și cu dirigintele de șantier. Avem comandament al acestor lucrări săptămânal, la care reprezentanții primăriei vor lua parte, și am decis să mergem pe această variantă pentru că era varianta care ne permite ca în luna iulie, potrivit angajamentelor constructorului, să circulăm pe acest pod. Cealaltă opțiune, cea a rezilierii contractului și a reatribuirii, ar fi presupus un demers de aproximativ 18 luni pe scenariul cel mai optimist. Și eu îmi doresc să avem acest obiectiv finalizat și să circulăm pe acest pod cât mai repede, iar angajamentul constructorului este că acest lucru se va întâmpla în luna iulie. Important de punctat este că în urma discuțiilor a fost diminuată valoarea totală propusă, iar acum, devizul actualizat a fost redus cu aproximativ 1,2 milioane de lei“, a declarat primarul Allen Coliban.
Municipalitatea a analizat ambele variante, prelungirea contractului sau demararea procedurii cu un alt constructor. În prima variantă, constructorul a prezentat un grafic cu lucrările rămase de executat, conform căruia în luna iulie se va circula pe acest pasaj.Cealaltă variantă, prin care municipalitatea nu ar fi prelungit contractul, însemna că lucrările executate trebuiau conservate, apoi efectuată o expertiză tehnică, obținută o nouă autorizație de construire, organizată o nouă procedură de achiziție și semnat un nou contract de execuție. Conform estimărilor, lucrarea nu ar fi putut fi reluată mai devreme de 18 luni, la aceasta urmând să fie adăugată perioada de execuție de aproximativ 6 luni. Astfel, finalizarea construcției ar fi adăugat încă minimum 2 ani la cei peste cinci de până acum.
Totodată, în urma analizei și discuțiilor pe marginea devizului de lucrări, față de proiectul de hotărâre, s-au identificat soluții pentru diminuarea valorii lucrărilor de construcții și montaj de la 20.685.841,60 lei inclusiv TVA la 19.460.777,38 lei inclusiv TVA, ceea ce reprezintă o economie la bugetul local de peste 1,2 milioane de lei.
22 aprilie 2021 - Primarul Allen Coliban anunță că dacă nu se va circula pe Pasajul de la Fartec pe 31 iulie, compania care se ocupă de construcția acestuia va datora Primăriei Brașov 2,4 milioane de lei, suma prevăzută în actul adițional încheiat cu această companie, care și-a luat ca și angajament să finalizeze lucrările până la această dată.
6 iulie 2021 - Ștefan Galu, managerul companiei Recon, spune că lucrările sunt finalizate în proporție de 90%, urmând ca până la finele lunii să fie realizate în totalitate. „Noi avem prevăzută o clauză în acel act adițional la care face trimitere primarul de prelungire cu două săptămâni în caz de forță majoră, cum au fost ploile de luna trecută, de exemplu. Dar vom vedea dacă va fi necesar să uzităm de această clauză”, a explicat Galu.
Potrivit sursei citate, compania brașoveană va înregistra pierderi destul de mari din construcția acestui pod. „Noi lucrăm la prețurile din 2015. Între timp, toate materialele de construcții au înregistrat scumpiri masive. Pe manoperă, Primăria plătește 17 lei/oră, pe când noi plătim 36 de lei/oră. Nu am făcut încă un calcul în ceea ce privește pierderile pe care le vom avea, dar, de exemplu, în actul adțional nu avem o clauză de succes pentru realizarea pasajului, ci doar una prin care suntem nevoiți să plătim despăgubiri dacă nu finalizăm lucrările la termen”, a explicat Ștefan Galu.
Acesta spune că de când a preluat lucrările de la Pasajul Fartec, din 2018, nu a primit decât înjurături. „Lumea trece pe aici șli aruncă cu borcane de muștar, cu PET-uri sau cu doze de bere… Așa e civilizația la români”. „Noi am început să facem lucrările de proiectare în 2018, iar în august 2019 am început să lucrăm efectiv la pasaj”, mai spunea Galu.
![]() |
15 august 2021. Deschiderea circulatiei pe pasaj |
15 august 2021 - După mulți ani de așteptări, pasajul vechi de la Fartec a fost redeschis circulației mașinilor. În 15 august, la ora 23:53, în sunetul claxoanelor primelor mașini care au tranzitat pasajul. „Am venit aici în primul rând să mă asigur că se circulă și că nu suntem nevoiți să inițiem acțiunea prin care să recuperăm acele penalități. Nu e un moment festiv, este un moment de închidere a unui capitol chiar rușinos de infrastructură a Brașovului, acei 7 ani de zile în care a fost podul acesta în renovări. Dar e bine că inclusiv constructorul s-a ținut de un termen, care tot timpul a fost pus sub semnul întrebării, e bine că de la 40%, cât reprezenta progresul pe elementele de suprastructură, azi putem circula, urmează finisajele, dar asta în perioada următoare, în care podul va fi deschis circulației în siguranță. Au fost făcute toate testele, inclusiv cele de încărcare statică și s-au obținut avizul Ministerului Transporturilor. Prin urmare, cred că e un capitol închis, din punct de vedere al emoțiilor brașovenilor, cel legat de podul de la Fartec. De azi încolo se va circula”, a spus primarul municipiului Brașov, Allen Coliban.
Totuși, chiar dacă va fi redeschis circulației, vor fi continuate lucrările de finisaj și vopsitorii la intradosul pasajului, finalizarea sferturilor de con la cele 2 culei și readucerea terenului la starea inițială. Termenul de finalizare este 30 septembrie 2021, după cum informau reprezentanții municipalității încă de la sfârșitul lui iulie.
„Din discuția cu constructorul, ne-a explicat că undeva la 28 de zile după turnarea betonului se mai fac niște finisaje, dar vor fi lucrări care nu vor necesita închiderea podului, ci lucrări nocturne, cu închiderea parțială, a unei benzi, în aproximativ 2-3 săptămâni de zile”, a mai spus primarul Allen Coliban.
Surse foto si info: Primaria Brasov, Biz Brasov, Brasov Metropolitan
Comentarii
Trimiteți un comentariu