Cronica proiectului "Calea Verde a Municipiului Brasov"

14 august 2020 - În ședința ordinară a Consiliului Local a votat proiectul de hotărâre ,,Calea Verde a Municipiului Brașov – Conectarea ariilor majore de teren prin soluții de transport ecologic”, proiect care își propune să extindă și să îmbunătățească infrastructura dedicată transportului nepoluant din municipiul Brașov, prin amenajarea de piste de biciclete, zone pietonale și benzi dedicate pentru transportul electric, care să lege cartierele Brașovului cu zonele de interes din oraș, precum și localitățile din zona metropolitană.

Adoptarea acestei hotărâri a fost necesară pentru ca municipiul Brașov să poată beneficia de o finanțare nerambursabilă pentru elaborarea documentației tehnice necesară implementării acestui proiect. Astfel, Municipalitatea urma să aplice în cadrul Programului Operațional Asistență Tehnică 2014-2020, Obiectivul Prioritar 2 – O Europă mai verde, cu emisii scăzute de carbon, Obiectivul specific ”Îmbunătățirea protecției naturii și a biodiversității, a infrastructurii verzi în special în mediul urban și reducerea poluării”, pentru elaborarea documentației tehnice care să conțină: studiul de fezabilitate, studii geotehnice, expertize tehnice, studii pentru obținerea acordurilor/ avizelor de mediu, studii hidrologice, studii topografice, documentații cadastrale, documentația de avizare a lucrărilor de intervenție, după caz. Documentația tehnică conține studiul de fezabilitate și proiectul tehnic și are  o valoare estimată de 968.700 lei.

„Am propus Consiliului Local spre aprobare un proiect de hotărâre, «Calea Verde a Brașovului», prin care dorim, prin accesarea unei finanțări nerambursabile, să creăm o  legătură între principalele puncte din interiorul orașului, dar și cu localitățile din jur, prin amenajarea unor piste de biciclete, cu stații de parcare sau închiriere a acestora, benzi dedicate pentru autobuze și autoturisme electrice și amenajarea unor zone pietonale. Astfel le dăm posibilitatea celor din interiorul sau din afara orașului să se deplaseze mai ușor cu aceste mijloace de transport sau pe jos. În acest fel mai facem un pas în ceea ce privește accesibilitatea și mobilitatea în Brașov și în jurul Brașovului, dar și în ceea ce privește calitatea aerului și reducerea poluării“, a declarat primarul George Scripcaru.

Proiectul prevedea realizarea unei artere verzi a orașului Brașov, cu lungimea de aprox. 25 km. care să unească centrul orașului, Universitatea, gara, autogara, zonele mari comerciale și industriale/de business și zonele din apropierea ariilor rezidențiale, care va consta în:

1) Amenajarea de suprafețe pietonale. Activitatea constă în reabilitarea trotuarelor și a indicatoarelor, amenajarea de spații comune pentru pietoni, dotarea cu mobilier urban.

(2) Construirea de piste pentru biciclete, triciclete și trotinete electrice. Pistele pentru biciclete vor avea lățimi de minim 2,50 m. (3,00 m. optim) pentru circulația dublu sens, asigurându-se un spațiu de siguranță față de partea carosabilă de minim 1 m.

(3) Amenajarea de stații pentru închiriere biciclete:

OPȚIUNEA A: Stații de închiriere de biciclete cu andocare (21 de stații, cu câte 25 de biciclete fiecare), plus un vehicul pentru colectare/livrare biciclete.

OPȚIUNEA B: Chioșc pentru închirierea bicicletelor (cu asistent).

(4) Construirea unei benzi de circulație auto, dedicată transportului public de călători și circulației autoturismelor electrice.

Calea Verde își propunea să ofere un coridor de mobilitate integrat, cu rol strategic la nivelul autorității publice locale, care să sprijine transportul public de călători, circulația bicicliștilor, a pietonilor și a utilizatorilor de alte mijloace de transport, precum triciclete și trotinete electrice. Prin faptul că include gara și autogara, artera de circulație care face obiectul acestui proiect poate asigura legătura inclusiv cu localitățile limitrofe, pentru un transport ecologic, durabil, nepoluant.

Traseul principal propus în proiect cuprinde artere principale de circulație din municipiul Brașov care unesc strategic centrul orașului, Aula Universității Transilvania, gara, autogara, zone mari comerciale și de business și zonele din apropierea ariilor rezidențiale, respectiv: dezvoltarea imobiliară Avantgarden, Centrul de Afaceri Transfer Tehnologic și Incubator de Afaceri (CATTIA) Brașov, Institutul de Cercetare și Dezvoltare al Universității Transilvania Brașov.

Traseul urmărește să realizeze și joncțiunea cu traseele de piste de biciclete existente sau în implementare și cu localități din Zona Metropolitană: Stupini, Sânpetru, Hărman (dezvoltarea imobiliară Coresi) și Săcele.

17 septembrie 2020 - Agenția pentru Dezvoltare Regională Centru a informat Primăria Brașov cu privire la faptul că cele două proiecte ,,Calea Verde a Municipiului Brașov – Conectarea ariilor majore de teren prin soluții de transport ecologic” și ,,Reconversie zone abandonate în zone verzi – Zona industrială Rulmentul” au fost selectate pentru a primi finanțare prin Programul Operațional Asistență Tehnică 2014-2020, Obiectivul Prioritar 2 – O Europă mai verde, cu emisii scăzute de carbon.

,,Astăzi am luat decizia să convoc o ședință de consiliu de îndată, pentru că avem câteva proiecte care necesită aprobarea Consiliului Local. Unul dintre acestea are ca obiect aprobarea acordurilor de parteneriat pentru cele două proiecte care au fost selectate pentru finanțare, conform informării primite de la Agenția de Dezvoltare Regională Centru . Este vorba de ,,Calea verde” și ,,Parcul Rulmentul”. Mă bucur foarte mult, mai ales că, din discuțiile pe care le-am avut cu cei de la ADR, 

Aceasta este încă o dovadă că realizarea celor două proiecte au un impact semnificativ asupra a ceea ce înseamnă implementarea măsurilor de creștere a calității mediului, de reducere a poluării și, implicit, de creștere a calității vieții brașovenilor. Cel de al treilea proiect depus, care se referă la consolidarea și conservarea clădirilor din centrul istoric și amenajarea de zone pietonale este în faza de evaluare și sper, cât mai curând, și acest proiect să fie validat”, a declarat primarul George Scripcaru.

30 decembrie 2021 - Primăria a demarat procedura de obținere a documentațiilor urbanisitce necesare implementării.

11 februarie 2021 - A fost demarată procedura de întocmire a documentațiilor tehnico-economice. Doar costul acestora este estimat la 1,35 milioane de lei, cu TVA, însă pe lângă partea de proiectare ar urma să fie efectuată și o analiză cost-beneficiu, o expertiză tehnică, precum și o serie de studii (Studiu geotehnic, Studiu topografic, Studiu de trafic, Studiu de circulație, Studii energetice și Studiu peisagistic). Astfel contractul ar urma să se deruleze pe o perioadă de 12 de luni, până în data de 17 martie fiind așteptate ofertele proiectanților interesați de această licitație. Finanțarea pentru realizarea acestor documentații este asigurată tot din fonduri europene, iar apoi, proiectantul ar urma să asigure asistența tehnică și pe parcursul derulării lucrărilor.

Achiziția serviciilor de proiectare este necesară în vederea pregătirii proiectului «Calea verde a municipiului Brașov – conectarea arriilor majore de teren prin soluții de transport ecologic, selectat pentru a beneficia de suport tehnic în cadrul Programului Operațional Asistență Tehnică 2014-2020, , fiind necesară elaborarea următoarelor unor studii, Analiza cost – beneficiu, Proiect pentru obţinerea Autorizaţiei de Construire (DTAC), Proiect tehnic (PT) și Detalii de execuție (DDE), Asistență tehnică pe parcursul execuției lucrărilor – Întocmire «as built », actualizare deviz general la terminarea lucrărilor și documentația pentru obținerea autorizației de securitate la incendiu (PSI)”, se precizează în anunțul de licitație.

23 august 2021 - La licitatia pentru atribuirea contractului de întocmire a documentațiilor tehnico-economice s-au depus cinci oferte, iar câștigătoare a fost desemnată firma Bomaco din București.

13 februarie 2023 - Proiectul a suferit unele modificari si a fost extins la 42 km. „Calea verde“ intră în faza de avizare a documentaţiei pentru Studiu de fezabilitate, proiectul urmând să fie depus spre finanţare pe noul Program Operaţional Regional, 2021 – 2027. Potrivit calculelor făcute de către proiectanţii bucureşteni de la firma Bomaco, investiţia se va cifra la suma de 116.899.463,31 lei fără TVA, respectiv 139.110.361,33 lei cu TVA. Documentaţia este depusă la Agenţia pentru Protecţia Mediului Braşov pentru obţinerea avizului de specialitate.

Traseele principale

Traseul principal pentru „Calea verde“ se va derula pe mai multe tronsoane, potrivit datelor Primăriei Braşov:

- tronsonul 1: Calea Bucureşti, din Cartier Noua, până la staţia capăt de linie Saturn (joncţiune cu Traseul 1, Traseul 2 şi traseul Benzi dedicate pentru transportul public);

- tronsonul 2: B-dul Saturn, de la staţia capăt de linie, până la intersecţia Gemenii;

- tronsonul 3: B-dul Alexandru Vlahuţă, intersecţia ITC (joncţiunea cu Traseul 1);

- tronsonul 4: B-dul 15 Noiembrie (joncţiune cu Traseul 1 ) – b-dul Eroilor;

- tronsonul 5: str. Lungă (până la intersecţia cu str. De Mjloc) – str. De Mijloc;

- tronsonul 6: Calea Făgăraşului – str. Institutului;

- str. Cristianului (tronson str. Mică – str. Cărămidăriei);

- str. Cărămidăriei (tronson str. Cristianului – Calea Făgăraşului);

- Calea Făgăraşului, str. Cărămidăriei – corelare cu proiect str. Institutului.

Traseele limitrofe

La acestea se adaugă extinderi către Zona Metropolitană şi legături cu alte trasee sau puncte de interes:

- str. Hărmanului – extindere în ZM spre Hărman;

- str. 13 Decembrie, de la intersecţia cu Bd. Griviţei – extindere spre Cartierul Coresi şi în ZM spre Sânpetru;

- str. Dimitrie Anghel, Str. Plugarilor, Str. Stupinei , Str. Bârsei – extindere spre Cartierul Stupini.

- str. Zizinului, de la intersecţia Gemenii spre centrul civic;

- b-dul Gării, de la gara Braşov la Făget;

- str. Lacurilor, de la intersecţia cu Calea Bucureşti.

21 februarie 2023 - Apar lucrări suplimentare, rezultate ca urmare a situației din teren, astfel că valoarea contractului s-a majorat cu 25,72%, în conformitate cu un anunț postat pe platforma de licitații publice. Astfel, costul total pentru lucrările de proiectare preliminară și celelalte documentații tehnice a ajuns la suma de 1.154.826,32 lei cu TVA (970.442,29 fără TVA), față de prețul inițial de 918.537,2 lei, cu TVA.

26 aprilie 2023 - Proiectul se mai scumpeste cu alte peste 20 milioane de lei. Potrivit indicatorilor tehnico-economici supuși dezbaterii Consiliului Local, valoarea totală a proiectului este 135.246.898,99 lei fără TVA, respectiv 160.453.358,16 lei cu TVA. Potrivit calculelor făcute inițial de către proiectanți, investiția se va cifra la suma de 116.899.463,31 lei fără TVA, respectiv 139.110.361,33 lei cu TVA. Proiectul va fi depus spre finanțare pe noul Program Operațional Regional, 2021 – 2027.

1 aprilie 2024 - Proiectul a ajuns în faza obținerii documentațiilor urbanistice preliminare. Acest lucru după ce proiectul a fost corelat de către administrație Coliban cu noile proiecte de amenajare a unor trasee pentru ciclism la poalele Tâmpei, în conformitate cu masterplanul velo realizat la inițiativa primarului. Astfel, a fost emis un certificat de urbanism care stabilește condițiile derulării unei astfel de investiții și care are o valabilitate de 24 de luni.


Surse info: Primaria Brasov, Biz Brasov 1, (2)(3), (4)

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Inainte si Dupa. Intersectiile din Brasov, cu semaforizare si cu sensuri giratorii (Galerie foto)

14 iunie 1427 - Prima atestare documentara a Poienii Brasov

11 mai 2024 - Aurora boreala vizibila la Brasov (VIDEO)