Cronica traseelor de biciclete din orasul Brasov

In 9 martie 2020, primarul George Scripcaru și directorul general ADR Centru, Simion Crețu. au semnat 5 contracte de finanțare prin Programul Operațional Regional, Axa Prioritară 4 a Programului REGIO 2014-2020. Intre cele 5 contracte s-au numarat doua care au vizat crearea a doua trasee dedicate bicicletelor.

"Astăzi semnăm alte 5 contracte de finanțare de aproape 110 milioane de lei, care vizează două dintre principalele obiective de dezvoltare ale Municipalității pentru perioada următoare, cel al mobilității urbane, cu accent pe transportul alternativ, și educația. Sunt proiecte care își propun să asigure brașovenilor o mobilitate crescută, cu un transport ecologic, și, implicit, un aer mai curat, dar și creșterea calității serviciilor în educația preșcolară. Având în vedere că 98% din valoarea eligibilă a acestor proiecte o reprezintă fonduri nerambursabile de la Uniunea Europeană, putem spune că și în acest exercițiu financiar dezvoltarea orașului nostru se bazează, în principal, pe atragerea de fonduri nerambursabile. În acest fel, vom avea un oraș la standarde europene, fără a pune presiune pe brașoveni, la nivelul impozitelor și taxelor locale", a declarat George Scripcaru,  primarul municipiului Brașov.

Realizare infrastructură integrată pentru trafic pietonal și ciclism cu facilități complementare – Traseu 1

Descrierea investiției:

Traseul 1 pentru biciclete
Execuția lucrărilor de construcții aferente investiției propuse este activitatea principală a proiectului, care presupune amenajarea unei infrastructuri integrate pentru ciclism și trafic pietonal pe următorul traseu, cu o lungime de 6 km: – Terminal Poienelor -Str. Poienelor- Calea București – Bd. Saturn – Str. Minerva – Str. Zizinului – Str. Crinului – Str. Micșunelelor – Str. Lămâiței – Str. Brândușelor – Bd. Al. Vlahuță – Str. Hărmanului – Bd. Gării – Bd. Victoriei – Str. M. Kogălniceanu .

Amenajarea pistei de biciclete se va efectua pe partea carosabilă, delimitată față de traficul rutier prin marcaj longitudinal și profile prefabricate din cauciuc, peste care pot trece, la nevoie, mașinile de intervenție și salvare, fără a fi afectate. În zonele unde dimensiunea străzilor nu permite crearea de traseu dedicat bicicletelor, traficul se va desfășura în comun cu autovehiculele, pe partea carosabilă, unde se vor amenaja marcaje transversale vizibile, la distanță de maxim 25 m, dublate de indicatoare rutiere. De-a lungul străzilor Minerva și Crinului, zona de pe partea dreaptă, în sensul de mers către str. Hărmanului / Gara Brașov, oferă spațiu suficient pentru pista de biciclete, care se va realiza ca un sistem rutier nou.

Obiectivul general al proiectului este reducerea emisiilor GES în municipiul Braşov prin creşterea atractivităţii modurilor de transport nemotorizate și reducerea deplasărilor cu autoturismele personale.

Obiective specifice:

Modernizarea reţelei de piste de biciclete prin construirea unui traseu de piste de biciclete în lungime de 6 km şi reabilitarea a 1135 mp de trotuare;

Creşterea numărului de bicicliști cu 10,18% și a numărului de pietoni cu 11,19% în primul an de operare a investiţiei;

Reducerea utilizării transportului privat cu autoturisme în aria de studiu a proiectului cu 2,3% în primul an de operare a investiţiei;

Reducerea emisiilor de CO2 echivalent cu 1,04 tone CO2 în primul an de operare a investiţiei.

Valoare totală proiect: 8.137.245,34 LEI

Valoare totală eligibilă: 7.127.377,90 LEI

din care finanţare nerambursabilă 98%: 6.984.830,34 lei , cofinanţare 2%: 142.547,56 lei, valoare cheltuieli totale neeligibile: 1.009.867,44 lei


Realizare infrastructură integrată pentru trafic pietonal și ciclism cu facilități complementare – Traseu 2

Descrierea investiției:

Traseul 2 pentru biciclete
Proiectul își propune reducerea emisiilor de CO2 prin construcția unui traseu pentru trafic pietonal și ciclism cu o lungime de 4,0 km. Ruta va permite bicicliștilor și pietonilor să se deplaseze între zona de agrement „La Iepure“ și terminalul Poienelor, de unde se leagă de Traseul 1 de biciclete, în condiții de siguranță rutieră și o expunere scăzută la factorii poluanți (noxe, fonici), astfel încât o parte din cei care folosesc mijloace de transport motorizate vor alege să se deplaseze cu bicicleta sau pe jos, generând o scădere considerabilă a emisiilor de CO2.

Amenajarea pistelor de biciclete pe carosabil, adiacent trotuarelor, cu o lățime de 1,00 m, pe fiecare sens de circulație, separate de traficul rutier prin marcaje rutiere și redimensionarea benzilor de circulație la 3m lățime. În zonele unde dimensiunea străzilor nu permite crearea de traseu dedicat bicicletelor, traficul se va desfășura în comun cu autovehiculele, pe partea carosabila, unde se vor amenaja marcaje transversale vizibile, la distanță de max 25 m, dublate de indicatoare rutiere care informează participanții la trafic despre existența traseului de biciclete pe partea carosabilă;

Pe lungimea traseului se vor reabilita trotuarele pe o suprafață de 8015 m2, în zonele afectate de fisuri, tasări, văluriri, prin frezarea stratului de uzură și așternerea unei suprafețe noi de uzură, care să ofere confort și siguranță în deplasare a pietonilor.

TRASEUL 2: Valea Cetăţii – Parc Răcădău – Tâmpei – Vasile Alecsandri – Carpaţilor – Poienelor-Terminal str. Poienelor.

Punctele de bike sharing se vor amenaja în zona străzii Molidului, lângă parcarea/terminalul RAT Brașov, pe Bulevardul Valea Cetății, în zona parcului Răcădău, pe strada Carpaților, în Zona Parcului Industrial Metrom.

Sistemul include:

Stații automate de închiriere și predare a bicicletelor conectate la rețeaua electrică existentă;

Terminale de închiriere a bicicletelor la care să aibă acces atât locuitorii Brașovului, cât și cei care vizitează orașul, prin utilizarea unor aplicații specializate;

Bicicletele (150 buc) vor avea o identitate vizuală specifică Brașovului și vor include elemente anti-furt și anti-vandalism. Design-ul bicicletelor va urmări ușurința în utilizare și asigurarea accesibilității pentru toate categoriile de utilizatori. Bicicletele vor dispune de sisteme de semnalizare adecvate pentru asigurarea siguranței utilizatorului;

Un info-chioșc se va monta în zona Terminalului Poienelor, în zona bike sharing-ului propus prin proiectul „INFRASTRUCTURĂ INTEGRATĂ PENTRU CICLISM ȘI TRAFIC PIETONAL CU FACILITĂȚI COMPLEMENTARE – TRASEU 1“;

Pe strada Molidului și pe strada Vasile Alecsandri amenajarea implică realizarea de marcaje rutiere pe carosabil, din 25 in 25 de metri, pentru a semnaliza participanților la trafic faptul că acest traseu este frecventat de utilizatorii de biciclete. Soluția a fost impusă de faptul ca lățimea mică a carosabilului nu permite amenajarea pistei de biciclete separat de circulația auto.

Obiectivul general al proiectului este reducerea emisiilor GES în municipiul Braşov prin creşterea atractivităţii modurilor de transport nemotorizate şi reducerea deplasărilor cu autoturismele personale.

Obiective specifice:

Modernizarea reţelei de piste de biciclete prin construirea unui traseu de piste de biciclete în lungime de 4 km şi reabilitarea a 8.015 mp de trotuare;

Creşterea numărului de biciclişti cu 11,01% și a numărului de pietoni cu 16,38%;

Reducerea utilizării transportului privat cu autoturisme în aria de studiu a proiectului cu 3,95 % în primul an de operare a investiţiei;

Reducerea emisiilor de CO2 echivalent cu 2,49 tone echivalent CO2/an (aproximativ 7.87% față de anul de bază) în primul an de operare a investiţiei.

Valoare totală proiect: 3,828,799.94 LEI

Valoare totală eligibilă: 3.388.697,53 LEI, din care finanţare nerambursabilă 98%: 3.320.923,58  lei, cofinanţare 2%: 67.773,95 lei și valoare cheltuieli totale neeligibile: 440.102,41 LEI.

In 26 iunie 2020, a fost termenul limită în depunerea ofertelor pentru elaborarea proiectelor tehnice necesare amenajării celor două piste de biciclete care vor face legătura între mai multe cartiere ale Brașovului, inclusiv cu centrul orașului. Trei firme au depus oferte pentru realizarea celor două trasee de biciclete. 

"Sper ca procedura de evaluare a ofertelor să se finalizeze cât mai repede, astfel încât câștigătorii să se apuce de treabă, astfel încât să putem demara lucrările din acest an. Deși această pandemie ne afectează pe toți, direct sau indirect, totuși ea a adus și lucruri bune în comportamentul multora dintre brașoveni, i-a făcut să descopere sau să redescopere activitățile cu familia în aer liber. Am observat, atunci când merg prin cartiere, că, față de anul trecut, sunt mult mai mulți brașoveni, copii, tineri, vârstnici, care se plimbă cu bicicletele. Deocamdată majoritatea o fac pentru agrement, dar odată cu amenajarea acestor piste de biciclete sper ca brașovenii să descopere și avantajele de a merge cu bicicleta la muncă, la școală sau la cumpărături, și să aleagă acest mijloc de transport în defavoarea autoturismului propriu, mai ales că în Brașov distanțele de parcurs în mod obișnuit pentru drumurile zilnice nu sunt foarte mari. Cele două proiecte cu fonduri europene care vizează pistele de biciclete din municipiu nu se rezumă doar la amenajarea acestora, ci și la crearea mai multor stații pe traseu, în care utilizatorii își pot lăsa bicicleta în siguranță sau pot închiria una. Aceste două trasee sunt doar o etapă din ceea ce ne propunem să realizăm în municipiul Brașov în ceea ce înseamnă transportul cu bicicleta, o rețea care să lege toate cartierele între ele. Îmi doresc foarte mult ca în următorii ani să vedem în oraș cât mai mulți bicicliști, indiferent de vârstă", a declarat primarul George Scripcaru.

În ședința ordinară a Consiliului Local din data de 14 august 2020, a fost votat proiectul ,,Calea Verde a Municipiului Brașov – Conectarea ariilor majore de teren prin soluții de transport ecologic”, proiect care își propune să extindă și să îmbunătățească infrastructura dedicată transportului nepoluant din municipiul Brașov, prin amenajarea de piste de biciclete, zone pietonale și benzi dedicate pentru transportul electric, care să lege cartierele Brașovului cu zonele de interes din oraș, precum și localitățile din zona metropolitană.

"Am propus Consiliului Local spre aprobare un proiect de hotărâre, «Calea Verde a Brașovului», prin care dorim, prin accesarea unei finanțări nerambursabile, să creăm o  legătură între principalele puncte din interiorul orașului, dar și cu localitățile din jur, prin amenajarea unor piste de biciclete, cu stații de parcare sau închiriere a acestora, benzi dedicate pentru autobuze și autoturisme electrice și amenajarea unor zone pietonale. Astfel le dăm posibilitatea celor din interiorul sau din afara orașului să se deplaseze mai ușor cu aceste mijloace de transport sau pe jos. În acest fel mai facem un pas în ceea ce privește accesibilitatea și mobilitatea în Brașov și în jurul Brașovului, dar și în ceea ce privește calitatea aerului și reducerea poluării", a declarat primarul George Scripcaru.

Proiectul prevede realizarea unei artere verzi a orașului Brașov, cu lungimea de aprox. 25 km. care să unească centrul orașului, Universitatea, gara, autogara, zonele mari comerciale și industriale/de business și zonele din apropierea ariilor rezidențiale, care va consta în:

1) Amenajarea de suprafețe pietonale. Activitatea constă în reabilitarea trotuarelor și a indicatoarelor, amenajarea de spații comune pentru pietoni, dotarea cu mobilier urban.

(2) Construirea de piste pentru biciclete, triciclete și trotinete electrice. Pistele pentru biciclete vor avea lățimi de minim 2,50 m. (3,00 m. optim) pentru circulația dublu sens, asigurându-se un spațiu de siguranță față de partea carosabilă de minim 1 m.

(3) Amenajarea de stații pentru închiriere biciclete:

OPȚIUNEA A: Stații de închiriere de biciclete cu andocare (21 de stații, cu câte 25 de biciclete fiecare), plus un vehicul pentru colectare/livrare biciclete.

OPȚIUNEA B: Chioșc pentru închirierea bicicletelor (cu asistent).

(4) Construirea unei benzi de circulație auto, dedicată transportului public de călători și circulației autoturismelor electrice.

Traseul principal pentru „Calea verde“ prevede mai multe tronsoane:

– tronsonul 1: Calea București, din Cartier Noua, până la stația capăt de linie Saturn (joncțiune cu Traseul 1, Traseul 2 și traseul Benzi dedicate pentru transportul public);

– tronsonul 2: B-dul Saturn, de la stația capăt de linie, până la intersecția Gemenii;

– tronsonul 3: B-dul Alexandru Vlahuță, intersecția ITC (joncțiunea cu Traseul 1);

– tronsonul 4: B-dul 15 Noiembrie (joncțiune cu Traseul 1 ) – b-dul Eroilor;

– tronsonul 5: str. Lungă (până la intersecția cu str. De Mjloc) – str. De Mijloc;

– tronsonul 6: Calea Făgărașului – str. Institutului;

– str. Cristianului (tronson str. Mică – str. Cărămidăriei);

– str. Cărămidăriei (tronson str. Cristianului – Calea Făgărașului);

– Calea Făgărașului, str. Cărămidăriei – corelare cu proiect str. Institutului.

La acestea se adaugă extinderi către Zona Metropolitană și legături cu alte trasee sau puncte de interes:

str. Hărmanului – extindere în ZM spre Hărman;

str. 13 Decembrie, de la intersecția cu Bd. Griviței – extindere spre Cartierul Coresi și în ZM spre Sânpetru;

str. Dimitrie Anghel, Str. Plugarilor, Str. Stupinei , Str. Bârsei – extindere spre Cartierul Stupini.

str. Zizinului, de la intersecția Gemenii spre centrul civic;

b-dul Gării, de la gara Brașov la Făget;

str. Lacurilor, de la intersecția cu Calea București.

17 septembrie 2020 - Calea verde și Parcul Rulmentul au fost selectate pentru a primi finanțare nerambursabilă de la UE pentru realizarea documentațiilor

In data de 30 septembrie 2021, a avut loc consultarea publică în cadrul căreia proiectanții și reprezentanții primăriei au prezentat comunității brașovene proiectele pentru piste pentru biciclete, atât traseul 1 și 2, pentru care există contracte de finanțare - și problemele pe care le întâmpină Municipalitatea în implementarea lor, în special în ceea ce privește traseul 2.

Printre problemele identificate în realizarea tronsonului 2 se numără: interferența pistelor de biciclete cu parcările aflate pe traseu, care cresc riscul producerii de accidente. Astfel, în cazul parcărilor în spic, cum sunt cele de pe str. Tâmpei, ieșirea mașinilor din parcare, cu spatele, se face intersectând pistele pentru biciclete. În cazul celor longitudinale, cum sunt cele de pe b-dul Valea Cetății, cel mai mare risc este cel de deschidere a portierei peste pista de biciclete. Pe anumite tronsoane, cum este str. Vasile Alecsandri, lățimea carosabilului nu permite amenajarea unei piste de biciclete, astfel că soluția este ca traficul rutier și cel al bicicletelor să se facă în comun.

In luna octombrie 2022, municipalitatea, în parteneriat cu Asociația Metropolitană pentru Dezvoltarea Durabilă a Transportului Public Brașov, a depus 4 solicitări de finanțare nerambursabilă prin PNRR în valoare totală de 16 milioane de lei, fără TVA, pentru amenajarea a 16,4 kilometri de piste pentru biciclete, care să completeze proiectul primăriei ,,Calea verde a municipiului Brașov – Conectarea ariilor majore de teren prin soluții de transport ecologic”.

Cele 4 proiecte depuse pentru finanțare prin PNRR în sesiunea de apeluri deschisă vineri vizează amenajarea de piste pentru biciclete pe următoarele trasee:

  • Valea Cetății – centrul civic, inclusiv ramificații, pe următorul traseu: str. Padina, str. Crișului, str. Someșului, str. Mureșului, canalul Timiș, str. Karl Lehman, str. Dimineții, str. Dorobanților. Lungimea traseului, cu tot cu ramificații este de 5,7 km. Valoarea proiectului este de 5.611.878 de lei, fără TVA.
  • Prefectură – Pietrele lui Solomon, pe următorul traseu: str. Postăvarului, str. Diaconu Coresi, str. Alecu Russo, str. Cerbului, str. George Coșbuc, str. Castelului, str. Constantin Lacea, str. Bâlea, Piața Unirii/Prund, str. Doctor Vasile Saftu, str. Învățătorilor, str. Podul Crețului (cu segment amenajat), parcare Pietrele lui Solomon. Lungimea traseului este de 8 km. Valoarea proiectului este de 7.876.320 de lei, fără TVA;
  • Făget – Ceasu’ Rău, pe  str. 13 Decembrie (între Ceasu’ Rău și Onix se analizează și varianta str. Petru Maior). Lungimea traseului este de 1,2 km. Valoarea proiectului este de 1.181.448 de lei, fără TVA;
  • Făget – Griviței – Mihai Viteazul (cu cele două variante, pe str. Codrii Cosminului sau pe str. Vulcan).Lungimea traseului este de 1,5 km. Valoarea proiectului este de 1.476810 de lei, fără TVA;

Aceste trasee pot suferi modificări ca urmare a elaborării studiilor de fezabilitate, în cadrul cărora vor fi definitivate soluțiile optime pentru toate categoriile de trafic, cu bicicleta, pietonal și rutier.

In 4 noiembrie 2022, primăria a depus un nou proiect de finanțare nerambursabilă pentru amenajarea a 20 de kilometri de piste pentru biciclete. Finanțarea este asigurată de Administrația Fondului pentru Mediu, iar valoarea proiectului este de peste 10 milioane de lei. Solicitarea vine în completarea celorlalte proiecte ale primăriei pentru amenajarea de trasee: ,,Calea verde a municipiului Brașov – Conectarea ariilor majore de teren prin soluții de transport ecologic”, cele două trasee finanțate prin Programul Operațional Regional și pistele pentru care s-a solicitat finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență. Lungimea lor totală depășește 80 de kilometri.   

"Astăzi, am depus un nou proiect de finanțare pentru noi piste pentru biciclete, care să le completeze pe cele aflate în implementare sau depuse pentru finanțare, astfel încât să ne atingem obiectivul ca până în 2026 brașovenii să aibă la mai puțin 250 de metri de locuință o pistă pentru biciclete. Și de data aceasta a fost tot un sprint, mai ales că după primele două minute s-au terminat fondurile alocate. Brașovul a reușit să depună solicitarea de finanțare în acest interval, printr-un efort comun al primăriei, Consiliului local și mai ales al ADI-ului de transport. Deplasarea cu bicicleta este una dintre soluțiile optime pentru un oraș de dimensiunile Brașovului, și avem atâtea exemple de orașe din Europa care au devenit mult mai prietenoase pentru locuitori odată cu dezvoltarea acestui sistem de transport. Ca să ajungem și noi la același nivel, trebuie să creăm o infrastructură care să asigure legături directe între cartiere și zonele de interes, în condiții de siguranță", a declarat primarul Allen Coliban.

Reteaua totala de piste pentru biciclete, prevazuta la nivelul anului 2022

Proiectul ,,Dezvoltare rețea de mobilitate urbană, integrată și conectată prin soluții de transport ecologic în Zona Metropolitană Brașov Axa Nord Vest – Sud Est cu ramificații”  depus pentru finanțare în cadrul Programului de realizare a pistelor pentru biciclete gestionat de Administrația Fondului pentru Mediu vizează amenajarea de piste pe următoarele trasee:

  • Legătura cartier Stupini cu cartierul Bartolomeu nord-Avantgarden (legătură propusă a fi realizată de-a lungul canalului Timiș) (lungime 3,22 km);
  • Tronson de legătură între zona Bartolomeu Nord – Avantgarden și zona centrală a Municipiului Brașov (Ceasu-Rău/Patria)- Tronsonul are o lungime de 5,23 km și este propus a fi localizat pe Str Egretei, Str Molnar Janos, Str Agricultorilor, legătura cu strada Cosmești respectiv Buzești, Str Mihai Viteazul;
  • Conexiune zona Fartec – cartier Tractorul – Avantgarden (lungime 1,94 km) (conexiunea este propusa a fi realizată pe str Calugareni, Str Vulcan, Str 1 Decembrie 1918;
  • Inel Centrul Civic (interior, complementar cu segment traseu 1) și ramificație Str Griviței in zona Onix (lungime 2.09 km);
  • Tronson Inel centrul Civic – Str Hărmanului (0,93 km);
  • Tronson Inel Centrul Civic  – str. Zizinului (zona Gemenii) – (0,91 km);
  • Tronsonul Răcădău – Centrul Civic (inclusiv ramificații) – 5,6 km. Traseul are două ramificații, una care pornește din Răcădău (pietonala) – și una care pornește din str. Carpaților ca o continuare a proiectului Traseul 2 – POR – 4.1a. Această ramificație este esențială, pentru că altfel Traseul 1 va rămâne redundant, nebeneficiind cu adevărat de o legătura relevantă cu zona centrală sau altă zonă de interes din oraș.

Aceste trasee mai pot suferi modificări ca urmare a elaborării studiilor de fezabilitate, în cadrul cărora vor fi definitivate soluțiile optime pentru toate categoriile de trafic, cu bicicleta, pietonal și rutier.

26 aprilie 2024 - Primăria Brașov a semnat contractul pentru amenajarea unei piste pentru biciclete (Traseul 1) care să facă legătura între terminalul RAT de la Poienelor, b-dul Victoriei și pista din centrul civic, ajungând astfel să unească Cartierul Astra cu puncte importante din oraș: gara, centrul civic și centrul istoric. Traseul va avea o lungime de 6 km și 3 puncte de închiriere/parcare pentru biciclete. Lucrările vor fi realizate de către firma Valdek Impex SRL, valoarea contractului fiind de aproape 10 milioane de lei. 

"Aceasta este prima pistă din Brașov care va fi amenajată conform standardelor și care are continuitate, unind mai multe cartiere cu zonele de interes ale orașului. Zilele următoare vom da și ordinul de începere a lucrărilor, astfel că, în toamnă, brașovenii vor putea pedala pe această pistă", a declarat primarul Allen Coliban.

Vor fi amenajate 3 puncte de închiriere/parcare pentru biciclete, fiecare dotat cu 50 de biciclete și cu rastele pentru parcarea acestora. Se vor monta 520 de semne de circulație de atenționare și de informare despre existența pe traseu a pistelor de biciclete. Valoarea totală a lucrărilor este de 9.806.628,01 lei, fără TVA, termenul de execuție a lucrărilor fiind de 4 luni.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Inainte si Dupa. Intersectiile din Brasov, cu semaforizare si cu sensuri giratorii (Galerie foto)

14 iunie 1427 - Prima atestare documentara a Poienii Brasov

11 mai 2024 - Aurora boreala vizibila la Brasov (VIDEO)