26 octombrie 1930 - Are loc primul concurs de coasta pentru motociclete de la Brasov, pe drumul vechi al Poienii
![]() |
Captura din ziarul "Gazeta Transilvaniei", ed. 1930-11-02 / nr. 115 |
Cele două cluburi motocicliste din Brașov "Moto-Club Român" şi "Moto-Club Cronensis", au organizat în ziua de 26 octombrie 1930 pentru prima oară un concurs de coastă pe drumul Poiana lângă Brașov, pentru motociclete solo şi cu ataş. Startul s-a dat la Restaurantul "Solomon", iar sosirea a fost la Restaurantul „Hohenhaim" din Poiană. Gazeta Transilvaniei ne spune care a fost regulamentul si probele de concurs:
Cursa se va ține în conformitate cu regulamentele sportive internationale F. I. C. M. Alergarea va avea loc pe o distantă de 3 km., parcursul având o diferinţă de nivel cca 328 metri si 13 viraje cu pantă până la 30°. Poate lua parte la acest concurs oricare motociclist posesor de carnet de conducere. Se admit înscrieri de motociclete solo şi cu ataş în categoriile următoare:
Categ.A) până la 250 cm3 solo.
Categ. B) până la 350 cm3 solo sau 500 cm3 cu ataş.
Categ. C) până la 500 cm3 sau 750 cm3 cu ales.
Categ. D) până la 750 cm3 solo sau mașini mei m°ri de 750 cm3.
Categ. E) până la 1200 cm3 solo.
Cererile de înscriere vor trebui făcute individual pe un formular special care se va completa în toate rubricile. In cazul când 3 mașini cel puțin sunt înscrise într-o categorie, acestea vor forma o categorie specială. Un concurent poate alerga în mai multe categorii cu motociclete diferita. O motocicletă poate alerga odată solo şi odată cu ataş, una şi aceiaş motocicletă nu va putea fi înscrisă decât la o singură categorie. Echipamentul motocicletelor şi concurenţilor, precum şi combustibilul este liber, căşti protectoare sunt obligatorii.
Taxele de înscriere sunt : Lei 100 pentru membrii cluburilor organizatoare şi militari activi. Lei 200 pentru alţi concurenţi. Inscrieri se primesc cu taxe simple până la 24 I. c. ora 18 la Kugler & Co., Str. Portii, Leonida & Co. S. A. Bul. Regele Ferdinand, Teindi & Co. Str. Portii. Cereri de înscriere pot fi respinse de comitetul concursului fără arătarea motivului de refuz. In acest caz taxa de înscriere va fi restituită.
Marcarea concurenţilor şi cursa:
1. La 24 Oct. 1930 ora 19 şi jum. se va proceda la tragerea la sorti a ordinei plecărei dîn fiecare categorie la "Gewerbeverein".
2. Concurenţii vor purta un număr de ordine, pentru care vor depune o garanţie de 60 lei. Concurenţii vor trebui să fie prezenţi la start (Restaurantul Solomon) la ora 8 şi jumătate, când se va face apelul.
In editia din 2 noiembrie 1930 a Gazetei Transilvaniei aflam cum s-a desfasurat concursul si care au fost cistigatorii probelor:
Primii, cari au luat plecarea au fost cei cu motociclete mici 250 cm3 și s'a terminat cu motocicletele 750-1200 cm3
Primul plecat este Ulrich pe un N.S.U. și termină cursa in condifiuni bune urmat de Banschenberger într-un timp foarte slab. Al treilea care pleacă este Buzoi Dumitru pe N.S.U , speranţa tuturor Românilor care au asistat la concurs. In plecarea foarte repede acopere viraj după viraj în condifiuni bune terminând într-un timp bun 5 min 50 sec. Toti credeau că va fi clasat primul dar Raday, tot pe un NSU, îl forţează să plece steagul pentru prima oră în faţa lui, terminând în 5 min 45 sec.
Categoria 350 cm3.
Toţi credeau întro victorie a lui Emil Ştefan un concurent vechi şi serios, când la virajul 10 suferă un accident serios, răsturnându-se în prăpastie 15 metri. Scoate masina pe pistă şi termină cursa în 7min 22 sec. ocupând locul trei.
Categoria 500 cm3.
La ora 1:30 se da plecarea celei mai interesante curse cu cei mai serioşi concurenţi : Martini Ion, Avrigean I., Turmus şi Patschando. Plecarea o ia Elsner pe un OKW dar neputând conduce maşina, care era foarte puternică, termină cursa în 5 min si 10 sec. Imediat este urmat de Martini şi Avrigeanu, intre care se dă o luptă grea pentru ocuparea locului prim. In cel mai bun timp al zilei, Martini fiind mai sigur pe ghidon ia un avantaj de 6 secunde faţă de Avrigeanu. Restul concurenţilor termină în timp slab.
Categoria nelimitată cu ataş.
La această probă lupta se dă şi mai serios pentru locul prim între Turmus pe un "Storle Dawidson" de 1200 cm. şi Patschan de pe un BMW, de 750 cm. Primul ia plecarea Turmus, având în ataş pe dna Turmus. Concurent vechi conduce maşina foarte bine şi sigur, terminând într-un timp de record cu o zecime de secundă în urma lui Martini. Patschando ia o plecare foarte rapidă având în ataș pe Tontsch. Virajurile le-a luat mai repede decât Turmus dar nenorocirea a fost că la virajul 8 se răstoarnă venind mașina de două ori peste ei. După 40 secunde mașina este pornită din nou când la 200 metri se răstoarnă din nou; cu toate acestea nu a putut scăpa locul 4 din clasament, terminând cursa în frumosul timp de 5min 50 sec. La categoria 250 cm. a concurat afară de concurs d-1 Gratham Appel din București pe un DKW, și a terminat în 5 min 50 sec.
Clasamentul general.
1. Martini Ion - Moto Club Rom.
2. Turmus Ion - Moto Club Cor.
3. Avrgeanu - M C R.
4. Elsner - M C C.
5. Emil Stefan - M C R.
6. Scheeser - M C C.
7. Meidermaier - M C C.
8. Rodoy - M R.
9. Rossman - M C C
Sursa info: Gazeta Transilvaniei, 1930-10-26 / nr. 112, 1930-11-02 / nr. 115 / Digiteca Arcanum
Comentarii
Trimiteți un comentariu