CRONO STIRI - Despre automobilism la Brasov
![]() |
Anii 1960. Zona intersectiei, cu sens giratoriu, de la Hidromecanica |
- Zilnic, Braşovul e vizitat de aproximativ 400 de automobile turistice
- La 1 septembrie 1965 se aflau în regiunea Braşov cu 70% mai multe automobile personale decît la aceeaşi dată a anului trecut
- ... şi de trei ori mai multe decît la sfîrşitul anului 1963.
De-a lungul străzilor, la locuri mai mult sau mai puţin ascunse, pe aleile din cvartalele de locuit, pot fi văzute zi şi noapte sute de automobile staţionînd. Au numere „ de Braşov şi sunt „la ele acasă“, ori au alte numere şi se află „în călătorie". O statistică întocmită cu ajutorul tovarăşilor de la sfatul popular orăşenesc arată că în ultimii trei ani s-au construit în Braşov garaje pentru 8 la sută din maşinile cumpărate. Este firească întrebarea : ce se întîmplă cu celelalte 92 la sută? O mică parte au garaje improvizate în dependinţe. Majoritatea covîrşitoare a maşinilor sînt lăsate însă sub cerul liber, în stradă. Dacă posesorii lor se împacă de voie, de nevoie cu riscurile unei asemenea soluţii, trebuie să spunem din capul locului că soluţia nu corespunde deloc cu estetica oraşului şi cu necesităţile de circulaţie. Aceasta devine evidentă încă de pe acum. Dar ce va fi peste unul, doi sau chiar cinci ani? îşi pune cineva această întrebare ? ( Drum Nou, 1965-09-15 / nr. 6440 )
După cum se ştie, pentru a ajunge la Bucureşti, pe şoseaua asfaltată, deocamdată ai o singură posibilitate: pe Valea Prahovei, dar pe o şosea arhisolicitată din punct de vedere al circulaţiei. Pentru a ilustra aceasta, iată cîteva cifre: numărul vehiculelor care au ieşit şi intrat în Braşov (într-o zi de luni) între orele 12 şi 13 a fost de 361, din care au ieşit 203 şi intrat 158. Din totalul de vehicule, 188 au fost autocamioane. Desigur, aceste cifre variază de la oră la oră, şi de la o zi la alta. Dar oricum, ele ilustrează o circulaţie intensă, în exemplul dat, 6 maşini/minut, adică din 10 în 10 secunde o maşină.
Pentru a ajunge însă la Cluj, există două şosele asfaltate — una care trece prin Sibiu şi una prin Sighişoara. Prima este, de asemenea, foarte aglomerată, de fapt fiind continuarea şoselei nr. 1 Bucureşti — Braşov, cu 354 de vehicule numărate pentru aceeaşi perioadă, dintre care 180 autocamioane. Varianta prin Sighişoara — Tg. Mureş (şoseaua E 15) este cu mult mai puţin aglomerată, numărîndu-se pentru aceeaşi perioadă 140 vehicule(deci cu 200 mai puţin). Această şosea este cu aproximativ 30 km. şi mai scurtă, fără bariere (minus cea de la Bartolomeu care din păcate cîteodată compensează foarte multe bariere !). Deci, pentru a ajunge la Cluj este mai economic să alegi varianta a doua. Dar foarte puţini cunosc că din Sighişoara există o şosea asfaltată care trece prin Mediaş-Tîrnăveni-Iernut şi care este aproape „nepopulată“ de vehicule. Bineînţeles că în mod normal oricare conducător auto ar prefera varianta din urmă, dar aceasta ar trebui popularizată. Prima şi cea mai vizibilă formă ar fi menţionarea acestei posibilităţi pe indicatoarele de şosele. Dacă în ultima perioadă în oraşul Braşov au fost plantate o serie de indicatoare plasate la intersecţii importante, în alte părţi acestea lipsesc aproape cu desăvârşire. Spre exemplu, în Mediaş trebuie să faci investigaţii pentru a afla cum ajungi pe şoseaua naţională care duce spre Cluj. Aş sugera ca pe indicatoarele existente deja, să se treacă şi oraşele terminus, nu numai cele imediat următoare. Iar unde aceste indicatoare nu există, să se pună neîntîrziat.
Ţinînd seama că sîntem în plin an turistic internaţional, iar spre Braşov — Bucureşti se scurg zilnic un mare numărde autoturisme, creşte şi mai mult importanţa indicării posibilităţii utilizării celor două variante de a ajunge la Cluj, prin Braşov, la Bucureşti. Astfel s-ar descongestiona şoseaua suprasolicitată. Spre ilustrare este suficient următorul exemplu: venind de la Cluj, din cauza aglomerării am fost nevoiţi să mergem mult timp într-o caravană de maşini. La ieşirea din Turda, la indicatorul şoselei spre Bucureşti, aproape toate autoturismele au luat-o într-acolo. Aceia care s-au ghidat după indicatorul care purta inscripţia Cîmpia Turzii au fost foarte puţini. Or, pe această şosea puţin solicitată ajungi la Braşovîntr-un timp mai scurt.
Am sugera organelor în drept din regiunea Braşovca în colaborare cu cele ale regiunii Cluj să întreprindă măsurile ce se impun pentru popularizarea şoselelor mai puţin cunoscute şi foarte bune, în felul acesta s-ar descongestiona şoseaua mai mult cunoscută, ar creşte viteza de circulaţie şi ar scădea numărul de accidente. (articol "Drumul cel mai scurt..", rubrica "Opinii", Drum Nou, 1967-09-02 / nr. 7049 )
- Statia PECO nr.1, Calea Fagarasului
- Statia PECO nr.2, B-dul Lenin nr.92 (B-dul 15 Noiembrie)
- Statia PECO nr.3, str. Lacurilor nr.1
- Statia PECO nr.4, DN 1, km 164
- Statia PECO nr.11, CFR Triaj
Comentarii
Trimiteți un comentariu