Cronica domeniului schiabil din Poiana Brasov
![]() |
Harta domeniului schiabil din Poiana Brasov, in anii 1970 |
![]() |
Lucrari de consolidare la pirtia Sulinar |
- Miscari masive de terasamente executate cu buldozerul în porţiunea "Zidului Mare" şi pe "Canal".
- Consolidarea de taluze, executate cu plase de sîrmă pe traseul "Expresului" şi cu sprijiniri de bile pe "Canal" (în 1977). Aceste consolidări au şi rolul de a proteja domeniul forestier împotriva surpărilor consecutive (6, 7).
- Rigole transversale s-au executat pe tot traseul, în scopul reglementării scurgerii apelor şi stăvilirii eroziunilor (8).
- Şant pereat de 250 m lungime s-a executat, în acelaşi scop, pe canal.
- Inierbarea prin însămînţare şi înierbarea prin glii, urmată după o nivelare foarte exigentă, a îmbrăcat într-un verde sănătos întregul traseu (9, 10) Insămînţarea s-a făcut pe baza unei reţete alcătuită de Staţiunea centrală de cercetări pentru cultura pajiştilor — Măgurele Braşov (ing. Maruşca Th.), în compoziţia acestei reţete, intră ca soi de bază Faestuca rubra, însoţit de trifoi alb şi Lolium perene. îngrăşămintele chimice sînt determinante în procesul de fertilizare.
![]() |
Pirtia "Sulinarul-Canal" la final de lucrari de amenajare |
Inierbarea a fost interpretată şi ca o problemă de arhitectură a naturii. Ea constituie o întregire armonioasă a peisajului. O pajişte omogen înierbată, presărată şi cu flori, formează un punct de atracţie pentru turismul de vară.
Un fapt negativ, de mare importanţă, l-a constituit avarierea Drumului Roşu, după ce a fost exigent amenajat la sfîrşitul toamnei 1976. Această avariere s-a produs prin circulaţia necontrolată a vehiculelor cu şenile, tractînd pe pămînt (!) sănii încărcate cu multe tone de materiale destinate reparaţiei capitale a telescaunului.
Astfel, sezonul 1977 — 1978 a găsit pîrtia Drumul Roşu impracticabilă pentru schi şi prin aceasta închiderea circuitului pentru schiori Poiana-Postăvarul- Poiana, total compromisă.
Chiar si in anii 1970 statiunea se confrunta cu lipsa zăpezii. Specialistii de la revista "Arhitectura" considerau ca se puteau aplica solutii pentru a intretine zăpada pe pirtii:
In raport cu tehnica modernă aplicată intens în state cu tradiţie pe linie de turism de iarnă, sîntem deocamdată deficitari. "N-a nins destul, şi ca atare, n-avem ce face"! Aceste este un mod de gîndire impus şi de o tendinţă de justificare comodă. Spre exemplu în S.U.A. sînt peste 1000 de instalaţii care produc zăpadă artificială, sute de staţiuni de iarnă trăind numai prin zăpada produsă de tunurile de zăpadă. Nu avem intenţia să ne gîndim, deocamdată, la asemenea instalaţii costisitoare şi cu mare consum de energie.
Considerăm, însă, că lipsa zăpezii de pe pîrtie ar fi putut să fie remediată în acest sezon, şi va putea fi remediată şi în viitor, prin "împrumuturi" făcute din afara pîrtiei, pe două căi :
• folosind judicios parazăpezi şi creînd astfel depozite rezerve de zăpadă ,
• transportînd, prin alunecare pe jgheaburi, zăpada acolo unde e necesară.
Am urmărit situaţia stratului de zăpadă din afara pîrtiilor şi am constatat că, în pădure, se constituie rezerve enorme. Deocamdată, aceste rezerve pot fi folosite prin transportul manual pe jgheaburi; ulterior, într-un stadiu evolutiv, acest transport manual va putea fi înlocuit cu instalaţii mecanice de aspiraţie şi împingere pe tuburi din plastic
Pentru înfrăţirea zăpezii noi cu cea existentă, este necesară apă. In acest scop, se pot face captări şi rezervoare din beton la nivelul Poienii Ruia, de unde să pornească spre şi pe pîrtii reţele de alimentare judicios dimensionate.
Toate aceste costuri care provin din acţiunea de amenajare a pîrtiilor şi de întreţinere a zăpezii sînt infime faţă de veniturile pe care le aduce ocuparea totală a staţiunii, în ideea existenţei unor domenii schiabile bune.
Comentarii
Trimiteți un comentariu