Cronica drumului Brasov - Poiana Brasov (DN 1E)

Sursa: Drum Nou, 31 iulie 1964
Cine străbate în aceste zile distanţa Braşov-Warthe-Poiana pe potecile ce merg paralel cu autodrumul aflat în construcţie întîlneşte la tot pasul voioşia. De-a lungul celor aproape 12 km. se aud loviturile ritmice ale tîrnăcoapelor, scîrţîitul roabelor încărcate cu pămînt şi pietriş, glumele şi cîntecul care însoţesc munca patriotică. Din cînd in cînd, atunci cînd se scoate o buturugă rămasă înfiptă adine în marginea drumului, porneşte din cîteva piepturi tinereşti acel „hei-rup“ caracteristic muncii de pe şantier. Aici, începînd de la jumătatea lunii mai, îşi dau întîlnire în fiecare dimineaţă cîteva sute de tineri. Sînt muncitori din întreprinderile braşovene, elevi ai şcolilor medii şi profesionale, studenţi de la Institutul politehnic şi Institutul pedagogic, care la chemarea comitetului orăşenesc U.T.M. au răspuns cu multă însufleţire. Antrenaţi într-o vie întrecere, ii vedem mînuind cu iscusinţă în locul strungului sau condeiului, tîrnăcopul şi lopata. 

Efectuarea taluzului, transportul pămîntului, extragerea rădăcinilor şi nivelarea pietrişului sim „operaţii“ cu care cei ce lucrează pe această coordonată braşoveană s-au familiarizat de mult.. La kilometrul 7 plus 200 lucrează tinerii de la Fabrica de cauciuc şi Fabrica de şuruburi. Printre animatori se află Ilse şi Kurth Számon, Aurelia Niţă, Simon Ludovic şi Ion Marin care-şi îndeamnă în permanenţă tovarăşii la muncă sau îi înveselesc cu cîte o glumă care produce rafale entuziaste ce se aud pînă departe. ... 

Kilometrul 2 plus 500 este punctul în care i-am întîlnit lucrînd pe cei 80 de elevi din seria a II-a de la Şcoala medie nr. 1. Zgomotoşi, ca în recreaţii, dar pătrunşi de importanţa acţiunii la care participă, se străduiesc ca lucrările ce le efectuează să satisfacă exigenţele şefului de şantier. Conducătorul grupului, elevul Haralambie Vîlsan din clasa a XI-a, căra împreună cu colegii săi pămîntul rezultat din surparea unui mal. Toţi erau cuprinşi de veselie. — Trebuie să ştiţi — ne-a spus el — că organizaţia noastră U T.M. a hotărît ca elevii corigenţi să nu participe pe acest şantier întrucît deviza noastră este: „Primii la învăţătură, primii în muncă“ şi cu toţii depunem eforturi să ne-o respectăm. 

Cînd cei dintîi turişti din ţară sau de peste hotare vor străbate acest drum în care se află depusă şi o părticică din munca noastră, vom putea spune cu mîndrie: „Pe această coordonată braşoveană am lucrat şi noi“. ... Muncesc cu entuziasm, dar aici se înfiripă visuri. Se aprind dorinţe. Şi organizatoarea grupei U.T.M., Valeria Şuteu, ne-a împărtăşit cîteva: — Două din prietenele mele — Alexandra Şandru şi Elke Solsky — au îndrăgit aici meseria de constructor şi şi-au propus ca după absolvirea şcolii să urmeze Institutul de construcţii. Acum construim, iar miine, cînd vom fi „mari“, n-o să uităm niciodată că la această şosea care duce spre frumoasa noastră Poiană am lucrat împreună cu colegii. In serile de vară ne vom plimba împreună pe aici ca pe marile bulevarde. Va fi frumos si de aceea vrem s-o terminăm cît mai repede. în fiecare tînăr participant , construcţia acestei importante artere braşovene e prezentă dorinţa ca, împreună cu constructorii, să îndeplinească angajamentul luat în cinstea celei de-a XX-a aniversări a eliberării patriei să termine executarea fundaţiilor pe distanţa de 7 km. E un angajament care va fi îndeplinit.  (Drum Nou, 31 iulie 1964)

Sursa: Drum Nou, 16 octombrie 1964


Ieri, colectivul întreprinderii de construcţii-transporturi din Braşov, a înregistrat un nou succes : darea în folosinţă cu 12 zile înainte de termen a autodrumului Dealul Străjii—Poiana Braşov. Această nouă arteră de circulaţie cu caracter turistic are o lăţime carosabilă de 7 metri şi o lungime de peste 10 km. Autodromuloferă turiştilor o privelişte frumoasă asupra Braşovului şi împrejurimilor, putînd fi parcurs cu orice mijloc de transport auto. La construcţia acestui modern autodrum au fost folosite excavatoare, buldozere, tractoare, compresoare şi alte diferite utilaje, executîndu-se mecanizat cea mai mare parte a lucrărilor. S-a dislocat o cantitate de circa 150.000 metri cubi rocă şi pămînt, din care peste 80.000 metri cubi au fost folosiţi la umpluturi. O contribuţie însemnată la realizarea acestui, important obiectiv turistic a adus întreg colectivul şantierului de construcţii—transporturi nr. 35 şi în mod deosebit brigada complexă condusă de comunistul Faragó Kolomán, precum şi miile de tineri din oraş care au participat cu elan la muncile patriotice de pe acest şantier. (Drum Nou, 20 decembrie 1964)
Sursa: Drum Nou , 30 decembrie 1964

In toamna anului trecut, autodrumul Warther-Poiana Braşov a fost dat în folosinţă în faza de fundaţie, în această perioadă sute şi mii de oameni ai muncii au urcat spre înălţimile ozonate ale Poienii cu autobuzele I.T.Bv. sau cu mijloacele auto proprii. Odată cu darea în exploatare a noii artere turistice, lucrările pentru construcţia autodrumului au intrat într-o etapă nouă — etapa finală. Pe întreaga perioadă de iarnă s-au continuat lucrările de terasamente. In acest scop s-a derocat prin explozie o cantitate de peste 6.000 metri cubi de piatră. După dezgheţ şi în mod deosebit în prima decadă a lunii martie, s-au început din plin lucrările din etapa finală. 

Pînă în prezent s-au şi executat lucrări de fundaţie cu piatră spartă pe o distanţă de 700 metri liniari, macadamizare pe o suprafaţă de 5.500 metri pătraţi, pavaj cu calupuri de bazalt pe 300 metri liniari şi s-au montat borduri din beton pe 1.500 metri liniari. De asemenea, s-au executat lucrări pentru construirea de parapeţi de tip greu (zidăriei ps. 400 metri liniari . Pentru terminarea şi darea în folosinţă în faza finală a acestui autodrum la termenul prevăzut, întreprinderea de construcţii-transportul din Braşov, în calitate de executant, a luat o serie de măsuri tehnico-organizatorice eficiente. Astfel, s-a asigurat prin concasare o cantitate de peste 3.200 tone piatră spartă care vă fi utilizată la lucrările de fundaţie şi macadam. S-a făcut aprovizionarea în proporţie de 60 la sută cu materialele necesare pentru confecţionarea betonului asfaltic. In cadrul depozitului de la Timiş-Triaj s-au terminat lucrările de reparaţii la staţia de malaxare unde se va pregăti betonul pentru asfaltarea autodrumului. Colectivul de muncitori, tehnicieni şi ingineri de la întreprinderea de construcţii-transporturi Braşov s-a angajat să intensifice munca pe şantier, astfel, ca pînă la 23 August să fie terminată în întregime îmbrăcămintea asfaltică. (Drum Nou, 2 aprilie 1965)

5 iunie 2022O porțiune de 15 metri din zidul de sprijin al drumului spre Poiana Brașov s-a surpat, pe sectorul km 6+500. 

Prăbușirea structurii și a fundației a antrenat lisa și parapetul, producând și fisurarea grinzii de parapet. În același timp, neetanșeitatea șanțului din amonte a favorizat infiltrațiile în corpul rambleului drumului. Totodată,  s-a constat și colmatarea camerei de cădere a podețului (aval) și subspălarea fundațiilor. 

După ce porțiunea de drum s-a prăbușit, pentru a reduce riscul producerii de accidente, Primăria a luat o serie de măsuri:
1. Restricționarea traficului la tonaj de max. 3.5 tone, pe tronsonul de drum afectat, cu excepția transportului public asigurat de RATBV. Vehiculele cu tonaj mai mare de 3,5 tone, inclusiv autocarele, pot urca până la Belvedere, iar din Poiană pot coborî până în Poiana de Jos (având în vedere că dincolo de acele zone nu se mai poate întoarce). Pentru acces în Poiană vor putea utiliza drumul Râșnov – Poiana Brașov;
2. Limitarea circulației la o singura bandă pe porțiunea afectată;
3. Semnalizarea, inclusiv pe timp de noapte, a zonei. Montarea de semne de circulație de presemnalizare în Livada Poștei și în Poiana Brașov.

Primăria Municipiului Brașov a lansat, in 22 iulie 2022, procedura de achiziție pentru executarea de servicii și lucrări de expertiză tehnică, studiu geotehnic, studiu topografic, servicii și lucrări de urgență de punere în siguranță și întocmire proiect tehnic, executare servicii și lucrări de consolidare și refacere a sistemului rutier, pe sectorul afectat. 

Lucrările de consolidare a drumului spre Poiana Brașov au fost finalizate abia in 2024. Din 19 iunie 2024 s-a circulat fara restrictii, pe două benzi, sistemul de semaforizare fiind eliminat.
Lucrările au fost destul de complexe și au presupus înlocuirea structurii de sprijin cu 25 de piloți forați, cu diametru de 1,5 metri și o lungime de 15.5 metri, potrivit Primăriei Brașov. La aceasta s-a adăugat consolidarea și refacerea sistemului rutier pe o lungime de 80 de metri, înlocuirea structurii existente și refacerea podețului existent, drenuri de adâncime, amenajarea în amonte a torentului și a camerei de cădere a podețului. Pentru realizarea acestor lucrări de consolidare, piloți și radier, s-au utilizat aproximativ 500 de metri cubi de beton și 50 de tone de fier beton.

Valoarea contractului, care a inclus și lucrările de proiectare, a fost de 4.060.330 lei, la care s-a adăugat TVA.

13.03.2025 - O alta porțiune a zidului de sprijin, de 10 metri lungime, s-a surpat de la km 6 al drumului spre Poiana Brașov. 

,,Din păcate, la mai puțin de un an după ce s-au finalizat lucrările de consolidare la un zid de sprijin pe drumul spre Poiană, în apropiere a apărut o nouă surpare. Am izolat zona și vom monta toată semnalizarea necesară, care să fie funcțională și pe timp de noapte. Acum, pentru că avem și decizia CLSU, va trebui să intervenim de urgență. Nu vreau să repetăm experiența fostei administrații care timp de doi ani s-a chinuit să consolideze 14 metri de zid de sprijin al drumului Poienii. În zilele următoare vom avea o primă expertiză, pentru că pe lângă cei 10 metri de zid surpați, mai sunt alți 40 de metri unde au apărut fisuri. În funcție de această expertiză vom vedea dacă este cazul să introducem alte restricții, apoi, rapid, trebuie să începem lucrările de punere în siguranță”
, a precizat primarul George Scripcaru.

La sfârșitul lunii martie, municipalitatea a semnat contractul  pentru „Lucrări de punere în siguranță și documentații tehnice pentru sectorul de drum DN 1E - Km 6+000”, cu RS Activ.

8 aprilie 2025 - Contractantul RS Activ a finalizat o serie de studii, pentru ca, după Paști, deja să înceapă forajele pentru micropiloții care asigură structura de rezistență a drumului. 

,,Este o lucrare de maximă urgență, vorbim de principala legătură cu Poiana Brașov, de aceea avem obligația să o finalizăm cât mai repede, mai ales că avem la bază și o decizie a Comitetului Local pentru Situații de Urgență. Deja o parte din studii sunt efectuate, geo, topo și o expertiză, iar, conform discuțiilor pe care le-am avut cu executantul, zilele acestea vor primii și detaliile de execuție necesare pentru a începe forarea piloților, astfel că vor putea lansa și comenzile pentru armătura necesară. După Paști începe partea de forare. După cum am spus de la început, nu ne permitem să stăm cu drumul blocat ani de zile, așa cum a făcut fosta administrație. Executantul are la dispoziție 90 de zile să finalizeze acest proiect, cu tot ce presupune asta, de la micropiloți forați, grinzi, drenuri, zid de sprijin și turnare asfalt. Sunt sigur că au înțeles că au o obligație atât față de noi, ca și Municipalitate, cât și față de brașovenii și turiștii care vor să ajungă în Poiană în condiții optime și de siguranță”, a precizat primarul George Scripcaru.

2 mai 2025 - Lucrările de consolidarea a drumului spre Poiana Brașov, la Km 6+000, au ajuns în faza executării forajelor necesare turnării piloților care asigură rezistența zidului de sprijin pentru acest tronson de drum.

8 august 2025 - S-au finalizat lucrările de consolidarea a drumului spre Poiana Brașov, la Km 6+000, și s-a reluat circulația pe ambele sensuri, după ce în luna aprilie au început aceste lucrări de consolidare.  
 
,,Așa cum am promis în luna aprilie, am finalizat lucrările de consolidare a drumului spre Poiana Brașov și se circulă pe ambele sensuri. A fost un efort concentrat, dar am reușit în doar câteva luni să facem și toată documentația necesară și să executăm și lucrările, conform prevederilor legale. Mă bucur că toată lumea implicată a înțeles că această lucrare este de maximă urgență, pentru ca brașovenii și turiștii să ajungă în Poiana Brașov în condiții optime și de siguranță, și în doar 3 luni am finalizat toate lucrările.”, a precizat primarul George Scripcaru.

Au fost forați și turnați 51 de piloți cu diametrul de 880 mm, dintre care 41 de bucăți au lungimea de 17 m și 10 piloți cu lungimea de 15 m

Tot ca parte a structurii de rezistență a fost turnată și o grindă din beton armat pe o lungime de 50 m, cu o înălțime de 1.20 m și o lățime de 3,35 m. 

Ulterior s-a montat o rigolă de acostament, a fost reconstruit sistemul rutier, montat parapetul de siguranță și trasate premarcajele rutiere.

Valoarea contractului a fost de 3.790.985,10 lei fără TVA și a inclus studiul topografic, studiul geotehnic, expertiza tehnică, proiectul tehnic și lucrările de execuție de consolidare a zidului de sprijin. 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

8 mai 1956 - S-a nascut Ioan Ghise, primar al Brasovului intre anii 1996-2004

Inainte si Dupa. Intersectiile din Brasov, cu semaforizare si cu sensuri giratorii (Galerie foto)

Brasov - Strada Iuliu Maniu, in timp (Galerie foto)