16 octombrie 1929 - Zborul dirijabilului Zeppelin deasupra Brasovului
![]() |
Fotografie realizata linga fostul monument de pe Virful Timpa. |
Originea cuvântului “zeppelin” provine de la numele contelui Ferdinand Graf von Zeppelin (1838-1917). Acesta a fost general în cavaleria germană, diplomat și pionier al aviației. Din 1890, principala sa pasiune a fost dezvoltarea aeronavelor rigide. Contele a construit și brevetat zeppelinul în anul 1900. Primul aparat de zbor de acest tip s-a ridicat de la sol pentru teste pe data de 2 iulie 1900.
Atunci când diferitele restricții impuse Germaniei prin tratatul de la Versailles au fost ridicate, Germania a putut să construiască aparate de zbor. Între 1900 și 1938 au fost construite 119 aeronave rigide, printre care trei giganți aerieni: LZ – 127 Graf Zeppelin, LZ – 129 Hindenburg și LZ – 130 Graf Zeppelin II.
![]() |
Nacela dirijabilului era destul de spatioasa. In fotografie, un dirijabil la Budapesta in 1931. Sursa foto: Wikimedia Commons/Fortepan |
Călătoria realizată de LZ – 127 în perioada august–septembrie 1929, a fost cea mai rapidă călătorie în jurul lumii de la acea dată. Graf Zeppelin a avut nevoie de numai 12 zile pentru a înconjura Pământul. Călătoria în jurul lumii și voiajul polar realizat în 1931 au făcut din Graf Zeppelin cel mai faimos aparat de zbor al timpurilor sale. În iunie 1937, LZ – 127 a fost retras din serviciu și depus la muzeul din Frankfurt.
Intre 15-18 octombrie 1929, dirijabilul a facut un tur balcanic. Graf Zeppelin a traversat și România ajungând deasupra mai multor orașe, printre care și Brașov, în data de 16 octombrie 1929. Cursa s-a încheiat acolo unde începuse, la Friedrichshafen.
Deși Hindenburg și Graf Zeppelin II erau mai avansați din punct de vedere tehnologic față de LZ–127, nici un alt zeppelin nu a mai fost îndrăgit atât de mult. Graf Zeppelin a fost considerat unul din cele mai frumoase aparate de zbor construite vreodată.
Timp de 10 ani cât a zburat, Graf Zeppelin a realizat 590 de zboruri, inclusiv 144 de traversări oceanice. A zburat mai mult de un milion de kilometri și a traversat aproape toate continentele, transportând mai mult de 10.000 de pasageri. Nici un alt aparat de zbor din istorie nu a atras atât de mult atenția și admirația unui număr atât de mare de oameni.
Iata cum relata ziarul "Gazeta Transilvaniei" survolul dirijabilului deasupra Brasovului, in editia din 18 octombrie 1929:
![]() |
Sursa foto: Povesti Sasesti |
Apariţia deasupra Capitalei şi-a făcut-o la ora 2 şi un sfert. Timp de o jumătate de oră, urmărit şi admirat de o lume imensă din Bucureşti, a sburat deasupra Capitalei însoţit fiind de o escadrilă aeriană a aviaţiei noastre, compusă din 4 avioane româneşti care i-au dat salutul In acest timp, dirijabilul a lansat deasupra câmpului de aviaţie de la Cotroceni, cu 2 paraşute, doi saci cu corespondenţă, cuprinzând 50 chilograme.
Peste Ploeşti şi-a luat apoi drumul spre Braşov, unde după orele 4 clopotul mare al bisericei negre îi vestea sosirea. Apariţia dinspre Tâmpa pe la 4 şi 10 minute a făcut mulţimea, care il aştepta pe străzi, să isbucnească în urale. Urmărit de un avion al fabricei de aeroplane din loc, uriaşa aeronavă înainta, destul de încet, lin şi majestos, deasupra oraşului, sburând la înălţimea de apr. 450 m., aşa că din oraş se puteau ceti pe laturea ei inscripţiile : „D - ZL 127“ şi „Graf Zeppelin“. In îmbrăcămintea de aluminiu, care sclipea în razele soarelui, a făcut două virajuri deasupra oraşului, îndreptinduse apoi spre Sibiu în continuarea drumului.
Dirijabilul „Graf Zeppelin" are structura în întregime metalică — din aluminiu — numai acoperișul e de pânză cauciucată. Are 236.6 m lungime și în partea cea mai înaltă 33 m. și jumătate. Capacitatea e de 105.000 mc. Are 5 motoare Maybah de 480 cai putere fiecare, dispuse patru lateral si unul la mijloc spre coada. Nacelele motoarelor se vedeau cu ochii liberi. In construcţia Zeppelinuluiau intrat 30.000 kg de duraluminiu, un material foarte uşor şi rezistent in aceleş timp la toate eforturile mecanice. Zeppelinul nu e dar tocmai uşor de vreme ce numai scheletul lui cântăreşte 30 de tone, iar în plus mai are 120 km de sârmă metalică în ţesutul său, plus cinci motoare destul de grele, uleiuri, benzină sau gaze, saci de poştă, echipaj de 31 oameni şi 20 pasageri cu bagaje. Iuţeala cu care dirijabilul îşi face sborul este în medie de 100 kilometri pe ora.
Comentarii
Trimiteți un comentariu