11 septembrie 1953 - Este data in functiune noua Fabrica de Paine din orasul Stalin

1959. Fabrica de Paine. Sursa foto: Drum Nou

Ziarul Scanteia, ed. 10 ianuarie 1953, anunta faptul ca in Orasul Stalin

Cele 18 secţii de fabricat pâine din Oraşul Stalin satisfac cu greu cerinţele populaţiei muncitoare în continuă creştere. De aceea încă de anul trecut a început construirea unei fabrici moderne de pâine, înzestrate cu cele mai noi tipuri de maşini, necesare procesului de fabricaţie, maşini venite din Uniunea Sovietică R. Cehoslovacă, precum şi de la uzinele Tehnofrig din Cluj. Silozul fabricii va fi prevăzut cu camere pentru răcirea pâinii, camere de depozitare, de expediţie, etc. Malaxoare noi şi cuptoare de mare capacitate au fost instalate. Elevatoare speciale vor transporta sacii cu făină, cărucioarele vor înlocui tărgile manuale şi coşurile de cărat pâine, iar maşinile automate vor diviza aluatul, il vor cântări şi-i vor da forma cuvenită. Aparatele moderne ale laboratorului vor asigura fabricarea unei pâini de bună calitate. Muncitorii brutari care vor lucra aici, pe lângă faptul că vor munci în condiţii incomparabil mai bune, vor avea la dispoziţie vestiare bine amenajate, băi cu instalaţii moderne şi multe altele. Capacitatea de producţie a noii fabrici de pâine va întrece necesarul consumului zilnic al populaţiei muncitoare din Oraşul Stalin, astfel încât vor putea fi aprovizionate de aci şi unele localităţi din împrejurimi. 

Ziarul Drum Nou, ed. 12 septembrie 1953:

In bătaia soarelui sclipitor de toamnă târzie impunătoarea clădire a fabriciide pâine recent construită în Oraşul Stalin atrage de departe privirile fiecărui trecător. Cu mult înainte de începerea lucrului, ieri după amiază directorul fabricii, al Trustului de panificaţie şi numeroşi muncitori se aflau în incinta întreprinderii mângâind cu privirile maşinile, zidurile incăperilor, cercetând cu atenţie fiecare colţişor. 

Sursa foto: Drum Nou, 1954
La rampă vagoanele continuă să fie descărcate de sacii care urcă câte 15 pe minut prin cele 3 elevatoare, la magaziile cu o capacitate de zeci de vagoane. De aici făina este trimisă în magazia de zi unde este ţinută mai multe zile pentru a primi temperatura necesară. Sacii se golesc în pâlnia elevatorului pe cupe de transport, făina intrând în burat care o încălzește la 20 grade, și o lasă în al doilea elevator de unde prin melcii transportori este trimisă in silozuri, la etajul de jos, în sala de frământat. Printr’o manetă instalată la jghiabul de deasupra malaxorului, este lăsată să cadă făina în cantitate necesară. După ce coca a fost preparată în mod mecanic, fiecare malaxor termină de frământat coca în 8 minute. Coca este trimisă apoi prin alte jghiaburi la etajul inferior unde maşini cu cântare automate o taie după cantităţile necesare câte 10 bucăţi pe minut şi printr’o altă maşină i se dă forma ovală, ieşind direct pe rastel. Se face apoi dospirea în dospitoare speciale cu vapori de apă şi pe fiecare din gurile cuptoarelor pâineaeste înghiţită de căldura dată prin ardere indirectă. 

Sub îndrumările şi privirile atente ale şefului de fabricaţie, Vasile Anciu, muncitorii îmbrăcaţi în halate albe lucrează fără a depune aproape niciun efort fizic. 
- Aseară, declară uscătorul tov. Ioan Băneasa, comunist, pentru a cerne făina unul din noi trebuia să stea cu sacul în spinare, altul să ţină gura sacului şi altul să cearnă, trecându-ne năduşelile pe toţi trei. Azi stând pe scaun, după ce ai apăsat pe un buton, priveşti cum se cern mii de kg. de făină într’o singură oră. 
- Productivitatea muncii creşte considerabil, declară directorul Trustului de panificaţie. Azi 15 oameni produc o cantitate dublă de pâine faţă de aceea pe care au dat-o ieri în brutării. (...) 

O singură brigadă, în primul schimb a dat peste 20.000 kg. de pâine care, vândută în centrele de distribuţie in cursul zilei de azi, vor arăta că noua fabrică nu numai că va produce pâine mai multă şi mai frumoasă, dar şi mult mai bună. 

Surse info: ziarul Scanteia, ziarul Drum Nou, Digiteca Arcanum

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

8 mai 1956 - S-a nascut Ioan Ghise, primar al Brasovului intre anii 1996-2004

Inainte si Dupa. Intersectiile din Brasov, cu semaforizare si cu sensuri giratorii (Galerie foto)

Brasov - Strada Iuliu Maniu, in timp