Cronica Parcarii Park & Ride Bartolomeu

Proiectul parcarii. 2023.
30 august 2018 - A fost semnatul contractul privind realizarea studiilor de fezabilitate pentru proiectul "Construire Park & Ride Bartolomeu" pentru realizarea căruia se va solicita finanţare de la Uniunea Europeană, prin Programul Operaţional Regional. 

Detalii contract:
  
Construire Park & Ride Bartolomeu
Contract de lucrări:  250/30.08.2018,
Constructor: SC HENTZA BUSINESS SRL,
Valoare contract:  105.000 de lei, fără TVA,
Termenul de execuţie al lucrărilor:  45 de zile.
Studiul de fezabilitate va  cuprinde:
-Studiul de trafic; 
-Studiul topografic avizat de OCPI Brașov;
-Studiul geotehnic verificat pentru domeniul Af;
-Avize inclusiv documentația pentru obținerea Avizelor/Acordurilor conform Certificatului de Urbanism
-Analiza cost - beneficiu;
-Alte studii conform cap. 4.2.4 din Tema de proiectare, parte integrantă din prezentul contract;
-Studiul de fezabilitate și Devizul general cu listele de cantități și estimarea proiectului tehnic.

Detalii caiet de sarcini:

- Realizarea unei clădiri având destinaţia de parcare tip park & ride sub şi suprateran, care din punct de vedere arhitectural să se încadreze în reglementările urbanistice aprobate pentru zona respectivă. Sistemul de parcare va fi construit pe o suprafaţă de cca. 10.000 mp şi va fi compus dintr-o parcare la sol şi o parcare supraetajată sub şi suprateran pe mai multe niveluri optimizat pentru un număr maxim de locuri de parcare. 
- Parcarea va avea o capacitate cât mai mare de locuri de parcare (estimată 1000 de locuri )  lăsând la latitudinea proiectantului alegerea variantei optime prin studiul de fezabilitate, cu acordul beneficiarului.
- vor fi prevăzute locuri pentru persoanele cu dizabilităţi
- vor fi prevăzute spaţii tehnice , 2 căi de acces (intrare) auto, 2 căi de acces (ieșire) auto şi o cale de acces (intrare-ieşire) pietonal dinspre terminalul de transport, grupuri sanitare şi  10 spaţii funcţionale destinate utilizatorilor de prize pentru încărcarea bateriei aferente modelelor electrice sau hibride. Localizarea acceselor rutiere și pietonale vor fi definitivate în cadrul documentației tehnice.
- parcarea va fi dotată cu un sistem de acces automat, ce va asigura controlul accesului şi funcţionarea în siguranţă a circulaţiei, precum și un sistem de gestionare smart, cu afișaj electronic, pentru informarea rapidă a utilizatorilor.   Tabela electronică va afişa atât numărul de locuri de parcare libere existente cât şi numărul de locuri libere. 
- plata se va efectua prin intermediul casei automate, care va permite utilizatorului plata staţionării fără ajutorul unui operator, prin intermediul bancnotelor, monedelor şi a cardului de credit/debit. Totodată, va exista şi un sistem de supraveghere video, pentru evitarea eventualelor incidente. În funcție de posibilitățile tehnice, vor fi integrate și alte sisteme electronice care să faciliteze utilizarea structurii de tip ”park&ride” și integrarea cu serviciile de transport public.
- parcarea va avea şi locuri dotate cu stații de reîncărcare a automobilelor electrice şi electrice hibride
- intrarea se va face la nivelul străzii. Se vor prevedea locuri de parcare şi pentru maşini de capacitate mare (autocare, microbuze etc)
- parcarea construită va avea un efect pozitiv asupra mediului şi implicit asupra stării de sănătate a locuitorilor, va fi pavată cu dale ecologice, va utiliza energie din surse regenerabile în procent de minim 20% şi va fi utilată cu instalaţii electrice şi sanitare economice ce vor economisi energia primară cu 20% faţă de instalaţiile clasice.
- parcarea va fi împrejmuită printr-un gard “viu” format din arbori/arbuști din specii perene. 
- iluminatul se va realiza cu stâlpi de iluminat stradal alimentaţi atât de la reţeaua clasică de curent, cât şi de la panouri fotovoltaice. Se va implementa un sistem de iluminat tip LED controlat printr-un sistem de telegestiune.
- încălzirea apei calde menajere pentru grupul sanitar se va face cu ajutorul unei centrale termice și a unor panouri solare.
- întrucât sistemele GPL sunt omologate la nivel național, având dreptul de a circula liber pe drumurile publice, parcarea va fi dotată cu setul de senzori specifici pentru identificarea eventualelor scăpări de GPL.
- în cadrul parcării va fi disponibil un sistem de parcare biciclete personale pentru utilizatorii structurii de tip ”park&ride”.
- în proiectarea construcției tip park&ride care face obiectul investiţiei, în definirea soluţiilor constructive propuse precum şi în procesul de execuţie a lucrărilor necesare, se va acorda atenţia necesară protejării drepturilor persoanelor cu dizabilităţi şi adaptării infrastructurii nou create la necesitățile acestora. Locurile de parcare speciale vor fi dispuse astfel încât să asigure un acces cât mai ușor în parcare și la terminalul de transport în comun. 

9 martie 2020 - Primarul George Scripcaru și directorul general ADR Centru, Simion Crețu. au semnat 5 contracte de finanțare prin Programul Operațional Regional, Axa Prioritară 4 a Programului REGIO 2014-2020.

Patru dintre acestea se încadrează în Obiectivul Specific 4.1 – Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă. Este vorba despre: Construire park & ride – Bartolomeu; Realizare infrastructură integrată pentru trafic pietonal și ciclism cu facilități complementare – Traseu 1; Realizare infrastructură integrată pentru trafic pietonal și ciclism cu facilități complementare – Traseu 2 și  Sistem centralizat de monitorizare și control al traficului în Municipiul Brașov.  Cel de al cincilea proiect semnat este Construire grădinițe în zona Tractorul Coresi. Acesta se încadrează în Obiectivul Specific 4.4 – Creșterea calității infrastructurii în vederea asigurării accesului sporit la educație timpurie şi sprijinirea participării părinților pe piața forței de muncă și presupune construirea unei grădinițe pe str. Ioan Popasu nr. 15 și mansardarea Grădiniței nr. 11, de pe str. Tudor Vladimirescu nr. 33.

,,Astăzi semnăm alte 5 contracte de finanțare de aproape 110 milioane de lei, care vizează două dintre principalele obiective de dezvoltare ale Municipalității pentru perioada următoare, cel al mobilității urbane, cu accent pe transportul alternativ, și educația. Sunt proiecte care își propun să asigure brașovenilor o mobilitate crescută, cu un transport ecologic, și, implicit, un aer mai curat, dar și creșterea calității serviciilor în educația preșcolară. Având în vedere că 98% din valoarea eligibilă a acestor proiecte o reprezintă fonduri nerambursabile de la Uniunea Europeană, putem spune că și în acest exercițiu financiar dezvoltarea orașului nostru se bazează, în principal, pe atragerea de fonduri nerambursabile. În acest fel, vom avea un oraș la standarde europene, fără a pune presiune pe brașoveni, la nivelul impozitelor și taxelor locale”, a declarat George Scripcaru,  primarul municipiului Brașov.

Prezent la evenimentul de semnare a acestui contract, directorul general al ADR Centru,  Simion Crețu, a precizat: „Pentru municipiul Brașov avem deja semnate opt proiecte, a căror valoare totală depășește 48 milioane euro. Acestea se concentrează pe dezvoltarea sistemului de transport și pe investiții edilitare în domeniul învățământului. Acestea vor fi completate cu încă șase noi proiecte, care vor întregi investițiile în structuri dedicate transportului urban, dar și pe cele pentru învățământ, prin construirea unei noi creșe și eficientizare energetică a Colegiului Tehnic Transilvania. Cert este că valoarea totală a tuturor proiectelor care vor fi implementate până în anul 2023 în acest important municipiu al Regiunii Centru va depăși 76 milioane euro, respectiv aproape de două ori mai mult decât în perioada 2004-2013”.

24 noiembrie 2022Primăria Brașov a lansat procedura de achiziție pentru execuția lucrărilor de construcție aferente proiectului „Park&ride Bartolomeu”

17 iulie 2023 -  În urma unei proceduri de achiziție, primăria a desemnat câștigătorul licitației de execuție a lucrărilor. Acesta este Eren Cons împreună cu: Capabil, Metal Hammer BAU, Termoprot, Logosol Rent, Hardinstal Consulting – subcontractanți și terți, Studio Art Construct, subcontractant.

După perioada de depunere a contestațiilor, se va putea semna contractul și vor începe lucrările de construire.

Parcarea multietajată va fi construită în partea dreaptă a terminalului RAT din Bartolomeu, în apropierea viitoarei Săli Polivalente, va avea 4 niveluri și peste 700 de locuri de parcare. Valoarea ofertei este de peste 85 de milioane de lei, fără TVA.

„Unul dintre obiectivele noastre este de a face Brașovul un oraș mai prietenos cu cetățenii săi. De aceea, proiectele noastre de transformare a Brașovului în capitala verde a României sunt gândite în această direcție. (...) Parte din această strategie sunt construirea, la fiecare intrare importantă din oraș, a parcărilor de tip park&ride, care oferă posibilitatea de a-ți lăsa mașina personală la intrarea în oraș și a continua călătoria, de exemplu, cu mijloacele de transport în comun sau cu bicicleta. Prima va fi cea din Bartolomeu, pentru care, deja, am ajuns în faza de atribuire, dar vor urma și cele de la intrarea dinspre București, dinspre Târgu Mureș și dinspre Bacău. Cetățenii din zona metropolitană și turiștii vor descoperi că este mai simplu, mai ieftin și mai eficient să își lase mașinile în aceste parcări, iar în interiorul orașului să folosească surse alternative de transport”, a declarat primarul Allen Coliban.

Parcarea este situată în dreapta terminalului RAT de la fostul Stadion Municipal și va avea un regim de înălțime de 4 niveluri, din care două subterane și două supraterane. Suprafața viitoarei parcări este de peste 20.000 de m.p., din care 9.905,28 m.p. pe cele două niveluri subterane și 10.112,19 m.p. pe nivelurile supraterane.

Cele peste 700 de locuri de parcare sunt împărțite astfel: 697 de locuri pentru autoturisme, 10 locuri pentru motociclete, 12 locuri pentru autocare/microbuze și 54 locuri pentru biciclete. Parcările pentru autocare și biciclete se vor amenaja la nivelul solului.

Parcarea va fi dotată cu 13 stații de încărcare a autoturismelor electrice. Puterea electrică a unei stații de încărcare va fi de 11-22-55kW/400V.

Construcția va fi dotată cu un sistem de control acces auto automat, cu bariere, ce va facilita organizarea achitării tarifelor de parcare și funcționarea în siguranță a circulației, precum și un sistem de gestionare smart, cu afișaj electronic, pentru informarea rapidă a utilizatorilor referitor la locurile de parcare disponibile. Totodată, va exista și un sistem de supraveghere video pentru evitarea eventualelor incidente.

Peste parcare este propusă o terasă circulabilă parțial înierbată, amenajată ca spațiu verde, cu plante decorative, arbuști, bănci din lemn și alei.

Durata maximă de execuție este de 16 luni de la data ordinului de începere a lucrărilor.

Asa arata locul inainte de a se deschide santierul
parcarii park&ride. In fundal santierul Salii Polivalente.
Conform raportului procedurii, câștigătorul a avut cea mai bună ofertă, din punctul de vedere al celui mai bun raport calitate-preț, dintre cele 4 depuse (două au fost declarate neconforme pe durata procedurii de evaluare). Valoarea lucrărilor este 85.660.124,22 lei + TVA, cofinanțarea fiind asigurată în principal din fonduri europene nerambursabile, prin Programul Operațional Regional, Axa Prioritară 4 a Programului REGIO 2014-2020, Obiectivul Specific 4.1 – Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă.

22 septembrie 2023 - Primarul Allen Coliban a dat Ordinul de începere a lucrărilor pentru construirea parcării multietajate de tip park&ride.

31 decembrie 2023 - Acesta a fost unul dintre proiectele pentru care în 2019 s-au accesat bani europeni prin Programul Operațional Regional 2014 – 2020, dar cum nu a fost finalizat până la data de 31 decembrie 2023, s-au putut deconta doar 10% din lucrări din fondurile nerambursabile. Restul proiectului a trebuit continuat cu fonduri de la bugetul local.

16 aprilie 2024 - In primăvara lui 2024, lucrările s-au poticnit, după ce au apărut unele probleme în ceea ce privește structura terenului de fundare. Inspectoratul de Stat în Construcții (ISC) a fost în control și a constatat câteva neconformități, la data verificărilor pe teren, respectiv pe 16 aprilie, lucrările de săpătură fiind sistate.  Potrivit procesului verbal de control, firma care a realizat studiul geotehnic în aprilie 2021 a constatat că terenul este inadecvat pentru fundare (strat de praf nisipos) și a făcut recomandări pentru foraje și alte lucrări suplimentare, dar cu ocazia controlului, constructorii nu au putut prezenta modificările soluției de fundare ca urmare a situației întâlnite la atingerea cotei de fundare (-6,1 m, – 7,8 m) și nici procesul verbal de atestare a naturii de fundare. Astfel, ISC a solicitat elaborarea unui studiu geotehnic de detaliu și adaptarea proiectului de monitorizare a excavației, epuismentelor și a programelor de măsurători la condițiile întâlnite pe amplasament. În plus, întreaga situație a trebuit evaluată de către un expert tehnic atestat MDLPA care să emită un raport de expertiză geotehnică , prin care se va stabili măsura în care condițiile de teren întâlnite sunt în concordanță cu cele recunoscute prin investigarea terenului de fundare, precum și necesitatea adaptării proiectului sau tehnologiei de execuție la aceste condiții în vederea reducerii riscurilor la un nivel acceptabil.

În acest sens, in luna mai 2024, Primăria Brașov a semnat un contract în valoare de 24.500 de lei fără TVA, cu firma Geosond care să întocmească expertiza geotehnică solicitată de ISC. Aceasta a trebuit finalizată în cel mult 30 de zile. Apoi, proiectul a fost adaptat, astfel încât să poată fi implementat. Acest lucru însemnind și cheltuieli suplimentare.



Sursa info si foto: Primaria Brasov, Biz Brasov


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

8 mai 1956 - S-a nascut Ioan Ghise, primar al Brasovului intre anii 1996-2004

Inainte si Dupa. Intersectiile din Brasov, cu semaforizare si cu sensuri giratorii (Galerie foto)

Brasov - Strada Iuliu Maniu, in timp