2021 - Situatia locurilor de parcare pentru autovehicule in municipiul Brasov
. |
Pe baza unui audit de parcare realizat în perioada noiembrie – decembrie 2021 au fost identificate 42.657 locuri de parcare rezidențiale. De asemenea, în intervalul 2017-2021 au fost autorizate prin autorizații de construire 22.389 de locuri de parcare în noile cartiere de locuințe colective / blocuri. Pe baza auditului au fost identificate 10.156 parcări publice, 3.294 parcări în instituții publice și 10.017 locuri de parcare în centre comerciale. Parcările de destinație se pot clasifica după mai multe criterii: dimensiune, proprietate, tip de acces etc.
![]() |
Parcometru. |
Stocul de parcări publice este localizat cu precădere în jurul celor două centre (Centrul istoric și Centrul civic) și în vecinătatea unor centre secundare, de regulă în lungul principalelor artere de transport (ex. Calea București, Bd. Gării, Bd. Victoriei, str. Lungă etc). Aceste parcări acoperă nevoia de parcare pentru vizitatori și angajați, dar sunt utilizate și de rezidenți, mai ales în Schei și Prund, pe bază de abonament.
Rețeaua de parcări este formată din 3 tipuri principale:
1. parcări publice cu tarifare orară,
2. parcări rezidențiale publice cu abonament anual și
3. parcări private accesibile publicului (preponderent în centrele comerciale).
La acestea se mai adaugă cele două parcări construite cu fonduri europene (Poiana Brașov și Regina Maria) care funcționează mixt, cu tarifare orară și cu o serie de abonamente rezidențiale.
![]() |
Parcari in zona unui centru comercial. Anul 2008. Sursa foto: Bing Maps |
Vechimea fondului construit este un aspect important în determinarea cererii de parcare pentru că o parte considerabilă din Brașov a fost construită înainte de anii 90’, când indicele de motorizare era foarte redus. Practic, toate aceste zone, de la Centrul vechi până la marile cartiere de locuințe colective au fost proiectate pentru un număr mult mai redus de autoturisme sau fără a avea în vedere autoturismul, cum ar fi cazul Centrului istoric.
Municipiul Brașov și zona sa metropolitană reprezintă una din principalele destinații turistice ale României, atrăgând anual peste 600.000 de turiști. Numărul ridicat de turiști care sosesc cu autoturismul personal pune presiune pe numărul deja redus de parcări în Centrul istoric, cartierul Schei dar și în Poiana Brașov pe timpul iernii.
![]() |
Parcari publice in zona centrului istoric al Brasovului. Sursa foto: Google Earth |
Aproximativ 28% din autoturismele parcate în zona centrală sunt înmatriculate în alt județ decât Brașov (sau țară) față de media de 15% la nivel de oraș , iar cele aproximativ 2.800 de locuri de parcare (inclusiv cele de la magazinul Universal / Star) trebuie să satisfacă nevoia de parcare pentru turiști, vizitatori, angajați și rezidenți care nu au suficient loc de parcare pe parcelă.
A doua zonă problematică este Poiana Brașov, unde afluxul ridicat de turiști și vizitatori care vin cu autoturismul personal suprasolicită rețeaua de parcări publice. Cele 618 locuri de parcare nu fac față cererii, motiv pentru care a fost construită recent o parcare multietajată, de 425 de locuri, în Poiana Mică. Parcarea este conectată direct printr-un autobuz la telecabina Kanzel.
![]() |
Locuri de parcare rezidentiale blocate de detinatorii de abonament |
![]() |
Sensul unei strazi blocat de masini parcate. |
La nivelul anului 2020 existau 10.200 locuri de parcare publice cu plată. 2.475 de locuri de parcare au fost concesionate către un operator privat P&P SRL pe baza unei redevențe de 35% + 2,5% din venituri pe an. La sfârșitul anului 2020 numărul de parcări concesionate către operatorul privat P&P a fost suplimentat ajungând la 10.200. Tariful de 3 lei pe oră în zona centrală este mult mai mic decât cel practicat de alte orașe cu profil similar (Timișoara, Cluj-Napoca, Oradea, Iași sau București – centru). În comparație cu alte orașe din lume, Brașovul se află în continuare printre destinațiile cu cea mai ieftină parcare la stradă, sub orașe precum Tbilisi, Sarajevo, Kiev, Skopje sau Tirana.
În perioada 2010-2010, municipiul Brașov a investit treptat în creșterea stocului de parcări rezidențiale, mai ales în cartierele de locuințe colective. Din păcate acest proces a fost realizat în defavoarea spațiilor dedicate activităților comunitare (spații verzi, locuri de joacă pentru copii etc.) și în favoarea autoturismului. Pentru că s-a investit doar în parcări la sol spațiul ocupat de parcările rezidențiale este foarte mare (57 ha), incinte întregi s-au transformat în parcări, spațiile de tip condominium au fost treptat reduse pentru a face loc pentru parcări iar trotuarele îngustate pentru a acomoda parcări în spic.
|
Comentarii
Trimiteți un comentariu