2021 - Situatia locurilor de parcare pentru autovehicule in municipiul Brasov

.

Pe baza unui audit de parcare realizat în perioada noiembrie – decembrie 2021 au fost identificate 42.657 locuri de parcare rezidențiale. De asemenea, în intervalul 2017-2021 au fost autorizate prin autorizații de construire 22.389 de locuri de parcare în noile cartiere de locuințe colective / blocuri. Pe baza auditului au fost identificate 10.156 parcări publice, 3.294 parcări în instituții publice și 10.017 locuri de parcare în centre comerciale. Parcările de destinație se pot clasifica după mai multe criterii: dimensiune, proprietate, tip de acces etc.

Parcometru.

Stocul de parcări publice este localizat cu precădere în jurul celor două centre (Centrul istoric și Centrul civic) și în vecinătatea unor centre secundare, de regulă în lungul principalelor artere de transport (ex. Calea București, Bd. Gării, Bd. Victoriei, str. Lungă etc). Aceste parcări acoperă nevoia de parcare pentru vizitatori și angajați, dar sunt utilizate și de rezidenți, mai ales în Schei și Prund, pe bază de abonament.

 

Rețeaua de parcări este formată din 3 tipuri principale:
1. parcări publice cu tarifare orară,
2. parcări rezidențiale publice cu abonament anual și
3. parcări private accesibile publicului (preponderent în centrele comerciale).
La acestea se mai adaugă cele două parcări construite cu fonduri europene (Poiana Brașov și Regina Maria) care funcționează mixt, cu tarifare orară și cu o serie de abonamente rezidențiale.

Parcari in zona unui centru comercial. Anul 2008. Sursa foto: Bing Maps
Parcările publice, tarifate de regulă la oră
, sunt localizate cu precădere în lungul principalelor artere, în vecinătatea unor obiective de interes cotidian și în câteva cartiere de locuințe individuale cu o mixitate funcțională mai mare (ex. str. Lungă, str. De Mijloc sau str. Traian). Parcările rezidențiale sunt localizate cu precădere în cartierele de locuințe colective construite înainte de anii 90’ (ex. Astra, Răcădău, Kreiter, Triaj și parțial Gării sau Griviței). Există un număr foarte redus de locuri de parcare rezidențială în zonele de locuințe individuală. De regulă, rezidenții acestor zone folosesc parcările publice pe bază de abonament.

Vechimea fondului construit este un aspect important în determinarea cererii de parcare pentru că o parte considerabilă din Brașov a fost construită înainte de anii 90’, când indicele de motorizare era foarte redus. Practic, toate aceste zone, de la Centrul vechi până la marile cartiere de locuințe colective au fost proiectate pentru un număr mult mai redus de autoturisme sau fără a avea în vedere autoturismul, cum ar fi cazul Centrului istoric.

Municipiul Brașov și zona sa metropolitană reprezintă una din principalele destinații turistice ale României, atrăgând anual peste 600.000 de turiști. Numărul ridicat de turiști care sosesc cu autoturismul personal pune presiune pe numărul deja redus de parcări în Centrul istoric, cartierul Schei dar și în Poiana Brașov pe timpul iernii.

Parcari publice in zona centrului istoric al Brasovului.
Sursa foto: Google Earth
Specificul turistic al Brașovului face ca comportamentul de mobilitate a turiștilor să aibă un impact major asupra sistemului de parcări public și private. Pe baza unei hotărâri de Consiliu Local 30 de unități de cazare localizate preponderent în zona centrală sau în apropierea ei și în Poiana Brașov au închiriat un total de 550 de locuri de parcare de la Primăria Municipiului Brașov. Celelalte unități de cazare fie oferă parcările pe propria parcelă sau mizând pe parcările publice.

Aproximativ 28% din autoturismele parcate în zona centrală sunt înmatriculate în alt județ decât Brașov (sau țară) față de media de 15% la nivel de oraș , iar cele aproximativ 2.800 de locuri de parcare (inclusiv cele de la magazinul Universal / Star) trebuie să satisfacă nevoia de parcare pentru turiști, vizitatori, angajați și rezidenți care nu au suficient loc de parcare pe parcelă.

A doua zonă problematică este Poiana Brașov, unde afluxul ridicat de turiști și vizitatori care vin cu autoturismul personal suprasolicită rețeaua de parcări publice. Cele 618 locuri de parcare nu fac față cererii, motiv pentru care a fost construită recent o parcare multietajată, de 425 de locuri, în Poiana Mică. Parcarea este conectată direct printr-un autobuz la telecabina Kanzel.

Locuri de parcare rezidentiale blocate de
detinatorii de abonament
Accesul la locurile de parcare rezidențiale se face pe baza unui abonament pe 5 ani, care implică plata unei taxe anuale, de minim 120 de lei (pret de la care incepe licitatia, daca exista mai multi doritori ai unui loc de parcare). Conform datelor furnizate de Direcția Tehnică în anul 2021, cel mai scump abonament rezidențial ajungea la o valoare de 1.942 lei în zona Fundătura Roșiorilor. Zonele care cumulează cele mai scumpe parcări rezidențiale sunt: Berzei, Bartolomeu, Griviței, Scriitorilor și Carpaților.

Sensul unei strazi blocat de masini parcate.
Din auditul parcărilor realizat în luna decembrie 2021 dar și din analize suplimentare au fost identificate aproximativ 6.000 de locuri de parcare neregulamentare. Cauzele pentru acest parcări neregulamentare variază în funcție de morfologia zonei și desigur stocul existent de parcări. Deși este mare nevoie de locuri de parcare în timpul zilei, șoferii parchează pe banda întâi de pe străzile principale, blocând frecvent circulația autobuzelor, a bicicliștilor și a traficului general. Chiar si pe străzile secundare cu o singură bandă pe sens se parchează autovehicule, inclusiv in zone cu indicatoare de oprire interzisă.

La nivelul anului 2020 existau 10.200 locuri de parcare publice cu plată. 2.475 de locuri de parcare au fost concesionate către un operator privat P&P SRL pe baza unei redevențe de 35% + 2,5% din venituri pe an. La sfârșitul anului 2020 numărul de parcări concesionate către operatorul privat P&P a fost suplimentat ajungând la 10.200. Tariful de 3 lei pe oră în zona centrală este mult mai mic decât cel practicat de alte orașe cu profil similar (Timișoara, Cluj-Napoca, Oradea, Iași sau București – centru). În comparație cu alte orașe din lume, Brașovul se află în continuare printre destinațiile cu cea mai ieftină parcare la stradă, sub orașe precum Tbilisi, Sarajevo, Kiev, Skopje sau Tirana.

În perioada 2010-2010, municipiul Brașov a investit treptat în creșterea stocului de parcări rezidențiale, mai ales în cartierele de locuințe colective. Din păcate acest proces a fost realizat în defavoarea spațiilor dedicate activităților comunitare (spații verzi, locuri de joacă pentru copii etc.) și în favoarea autoturismului. Pentru că s-a investit doar în parcări la sol spațiul ocupat de parcările rezidențiale este foarte mare (57 ha), incinte întregi s-au transformat în parcări, spațiile de tip condominium au fost treptat reduse pentru a face loc pentru parcări iar trotuarele îngustate pentru a acomoda parcări în spic.

Sursa info: Primaria Brasov
 




Comentarii

Postări populare de pe acest blog

8 mai 1956 - S-a nascut Ioan Ghise, primar al Brasovului intre anii 1996-2004

Inainte si Dupa. Intersectiile din Brasov, cu semaforizare si cu sensuri giratorii (Galerie foto)

Brasov - Strada Iuliu Maniu, in timp