19 august 2019 - Desfiintarea oficiala a bazei sportive Forex, fosta baza Tractorul


In 19 august 2019, a fost publicată în Monitorul Oficial Hotărârea de Guvern prin care a fost aprobată desfiinţarea bazei sportive Forex. Complexul Sportiv Tractorul Braşov, redenumit Forex Braşov în 2002 când a fost cumpărat de omul de afaceri Nicolae Ţucunel, şi-a dat obştescul sfârşit, odată cu publicarea în Monitorul Oficial a Hotărârii de Guvern prin care s-a aprobat desfiinţarea bazei sportive. În locul bătrânului stadion va apărea un hotel nou destinat oficial cazării sportivilor. Nicolae Ţucunel intenţionează să construiască pe terenul fostei baze sportive un hotel pentru sportivi, cu 99 de locuri şi o sală de sport multifuncţională. În martie 2018, Comisia de Circulaţie din cadrul Primăriei Braşov Braşov şi-a dat acordul pentru investiţie, iar proiectul a avansat pentru a obţine autorizaţia de construire. Cu o lună înainte însă, Primăria Braşov a primit, ca donaţie din partea SC FOREX SRL, o parcelă de teren, situată pe terenul fostei tribune cu sală de sport, pentru a fi utilizată în vederea lărgirii străzii 13 Decembrie, de la pasajul CFR până la intersecţia cu strada Henri Coandă, pe partea dreaptă pe sensul de mers spre Tractorul, lucrare finalizată deja.

VEZI - Baza sportiva FOREX/Tractorul, in timp (FOTO-SATELIT)

Nicolae Ţucunel, patronul firmei Forex, a cumpărat baza sportivă de la Tractorul în anul 2002, pentru a o pune la dispoziţia echipei de fotbal Forex, pe care a finanţat-o pentru o perioadă. În 2008, omul de afaceri a retras din campionat echipa de fotbal, după ce a ratat calificarea în prima ligă. Baza sportivă Forex se întindea pe iniţial pe 30.601 metri pătraţi, la momentul când a fost achiziţionată, iar apoi a rămas cu 22.700 de metri pătraţi, după ce, în 2013, o parte din teren – adică 7.860 mp unde a fost o tribună, cu sală de sport, demolată între timp, precum şi terenurile de tenis au fost vândute investitorului IMMO HOLDING, care a construit un magazin Lidl. În locul sălii de sport demolate şi a terenurilor de tenis desfiinţate, Ţucunel a construit la Ghimbav, „Campo Verde“ - o bază sportivă nouă, cu diverse facilităti de antrenament si cazare.

Stadionul Tractorul, in stinga sus.
Deşi anul 1940 e general acceptat ca fiind cel al inaugurării stadionului, mai multe ştiri din publicaţii locale şi naţionale ale vremii atestă existenţa arenei cu câţiva ani mai devreme. Initial, s-a numit stadionul IAR, deoarece fusese construit pentru echipa ce apartinea de Uzinele Industriei Aeronautice Române. Echipa de fotbal IAR (după război redenumită Tractorul) a fost înfiinţată în octombrie 1927 şi şi-a jucat până în vara lui 1933 meciurile de pe teren propriu pe alte arene din oraş. Cea mai veche menţiune localizată până acum apare în numărul 67/1933 al ziarului local Gazeta Transilvaniei, din care aflăm că „în ziua de 13 august a.c. s’au jucat pe terenul I.A.R. următoarele match-uri de fotbal: I.A.R. – Unirea Alba Iulia 4:1 şi Astra – Muncitorii 3:2.” .

Ziarul Adevărul, scriind despre echipa de rugby a IAR (înfiinţată în 1934), ne-a lăsat în numărul din 1 octombrie 1937 informaţia că întreprinderea „posedă un teren care poate fi considerat drept un stadion modern. Are o pistă de atletism de 750 metri lungime, cea mai mare din ţară, teren de basket şi volley-ball, terenuri de tennis şi un loc pentru o tribună modernă”.

Conform arhitectului Gruia Hilohi, tribuna originală care a existat pe latura actualei străzi 13 Decembrie (pe vremea aceea se numea Şoseaua Sf. Petru) a fost la început de mică înălţime şi realizată din lemn. Cel mai probabil că tribuna a căpătat emblematicul aspect deodată cu construirea Cazinoului IAR şi a Turnului în 1937, forma finală fiind dată de renovările care au urmat bombardamentelor americane din vara anului 1944. Tribuna avea sa fie demolata in 2017. Cum, in al Doilea Razboi Mondial, Uzinele IAR, producătoare de avioane de luptă pentru Armata Română, reprezentau unul din obiectivele forţelor Aliate, vecinătatea stadionului cu o ţintă militară a făcut ca şi acesta să fie afectat.

Stadionul Tractorul. 1960. Sursa foto: La Stegaru
Anul 1956 a însemnat extinderea stadionului „Tractorul”, decizie motivată şi de clasarea pe podiumul Diviziei B în sezonul precedent a echipei tractoriştilor, iar felul în care acest proces se desfăşura ar fi trebuit „să constituie un exemplu pentru tovarăşii de la Steagul Roşu, să le urmeze exemplul şi chiar să-l întreacă” (ziarul local Drum Nou din 5 august 1956). Noua tribună a doua şi cele două peluze au făcut din „Tractorul” cea mai mare arenă sportivă a Braşovului până în 1969, când a fost inaugurat stadionul „Municipal”.

„Complexul Sportiv Tractorul Braşov” a aparţinut iniţial „Uzinei Tractorul Braşov”, fiind situat în incinta acesteia şi înregistrat ca activ la Serviciul Administrativ al uzinei. Baza sportivă a avut în anii ‘50, ca proprietar Uzina Tractorul Braşov şi ca administrator şi beneficiar Clubul Sportiv Tractorul Braşov, al carui drept de proprietate apartine acum SC FOREX SRL Ghimbav.

2 martie 1966. Pe Stadionul Tractorul s-a desfasurat meciul dintre CS Steagul Rosu Brasov si RCD Espanyol Bracelona (0-1). Spectatori: 13.000. Sursa foto: Arhiva de Fotografie

De-a lungul timpului, Clubul Sportiv din Brașov a produs zeci de campioni, fiind de cele mai multe ori în Top 10 la nivel național, după numărul de medalii. 

Complexul Sportiv Tractorul a deservit de-a lungul timpului multe discipline, de la fotbal și alte jocuri sportive (volei, handbal, baschet), până la atletism, box, scrimă.

La recepția din toamna anului 2002, Baza sportivă CS Tractorul avea:

  • Stadion de fotbal cu aproximativ 8.000 de locuri (capacitatea nu a fost trecută la recepție, ci doar s-a specificat suprafața ocupată de tribune)
  • Pistă de atletism cu suprafață de aproximativ 7000 mp
  • Două terenuri de tenis
  • Teren de antrenament
  • Teren de volei
  • Sală de box
  • Sală de sport

Cel mai reprezentativ sportiv al zilelor noastre, plecat din „Tractorul”, a fost chiar Mihai Covaliu, campion olimpic la Sydney 2000, actualul președinte al Comitetului Olimpic și Sportiv Român. 


Surse info: Monitorul Expres, La Stegaru, ProSport

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

8 mai 1956 - S-a nascut Ioan Ghise, primar al Brasovului intre anii 1996-2004

Inainte si Dupa. Intersectiile din Brasov, cu semaforizare si cu sensuri giratorii (Galerie foto)

Brasov - Strada Iuliu Maniu, in timp