1880 - Inceputul fabricii "Fratii Schiel", devenita "Strungul", apoi "Hidromecanica"

Atelierul de lăcătuşerie Samuel Schiel. Sursa foto: FB/Fabrica „Fraţii Schiel” Braşov

Fabrica „Frații Schiel” din Brașov a fost înființată în 1880 de către frații Carl și Samuel Schiel, care au instalat un strung, trei menghine și o forjă într-un local luat cu chirie în Strada Porții (azi Republicii). După un an, fratele mai mic al fondatorilor, Hans Schiel, a intrat și el în afacere. Fabrica a fost mutată cu chirie într-o veche moară de apă comunală, aflată pe Strada Sfântului Trup (azi Poarta Șchei) la numărul 120. După scurtă vreme, a fost închiriată și clădirea alăturată, care aparținea breslei țesătorilor de lână. În 1882, frații mai mari au plecat la Bușteni pentru a înființa fabrica de hârtie, lăsând întreprinderea de la Brașov exclusiv în mâinile lui Hans Schiel. În 1886, fabrica lucra cu șase strunguri, trei mașini de găurit, o mașină de rabotat, o mașină de îndoit, două forje și un furnal pentru topit metale.

Anii '20, aprox. Sursa foto: 
http://uzinahidromecanica.blogspot.com
De la început, Atelierul de reparații mașini a avut o foarte bună reputație, fiind cunoscut şi în Regatul României și chiar şi în Bulgaria. Încă din 1890 fabrica livra setul complet de turbină și transmisiile mecanice aferente. Cu echipamentele fabricate au fost modernizate zeci de mori de făină care erau antrenate cu roți de apă.

După 1900, în plus față echipamentele de tip moară și turbine, se livrau şi structuri metalice (exemplu, pentru Hala de carne din Braşov) şi chiar instalații electrice. După 1910, s-au fabricat motoarele în doi timpi de 40 CP de tip Güldner sub prestigiosul patent Corona. După anul 1920, ca urmare a boom-ului petrolului românesc, noi echipamente au fost introduce în fabricaţie: motoare diesel, utilaje rutiere, betoniere şi chiar şi autobuze. 

Intre anii 1922 și 1927 s-a construit un atelier pentru repararea locomotivelor cu abur și a altor vehicule feroviare. S-a construit o turnătorie de oţel pe lângă cea existentă de fontă şi metale neferoase. In anii 1930 s-au introdus în fabricaţie noi componente pentru transmisii mecanice şi utilaje pentru mine, cazane, maşini unelte. In aceeaşi perioadă, s-au fabricat primele caroserii pentru autobuzele fabricate în România, cu motoare de la Citroen.

Atelierul din Schei  Sursa foto: 
Fabrica „Fraţii Schiel” a fost implicată şi în construcţia a două aeronave, construite după planurile inginerului român Radu Onciu în 1924. Aeronava RA-BO-1 a fost finalizată în primăvara anului 1926 şi a fost prezentată în 1927 la Salonul International al Aerului din Praga. La licitaţia din anul 1930, organizată de statul român pentru portul Constanţa, Fabrica „Fraţii Schiel” a obţinut comanda pentru fabricarea a două pompe cu piston de mare putere pentru pentru navele maritime de transport produse albe (benzină și kerosen) şi produse negre (țiței și păcură), cu o capacitate de încărcare de 5000 m³ în 24 ore. Pompele au fost livrate la timp iar mai apoi, alte două pompe au fost comandate. Aceste pompe au fost apoi adaptate pentru pomparea apei. In 1934 s-a dotat cu astfel de pompe şi robineţi Uzina de apă din Cluj.

Uzina Hidromecanica in 2009. Imagine 360, in format Google Street View.

1880 – Este înființat de Hans Schiel un Atelier mecanic profilat pe turnarea și prelucrarea pieselor de fontă. Atelierul, destinat reparaţiilor de maşini, era amenajat în fosta moară de lângă Poarta Schei Braşov. Ca forţă motrice era folosită o roată de apă de 4 CP.

1883 - Carl Ganzert devene asociatul lui Hans Schiel, firma numindu-se: „Schiel und Ganzert, Maschinenfabrik und Mühlenbau“. În scurt timp se dezvoltă şi producţia de utilaje de morărit şi construcţia de turbine hidraulice. Produsele acestei fabrici sunt apreciate în Transilvania, în regatul României şi Bulgaria.

1888 – Se cumpără un teren în afara cetăţii Braşovului, pe Strada Castelului, în cartierul Blumenau, unde se construieşte pentru început o turnătorie şi o clădire pentru fabricarea instalaţiilor de morărit. La această dată lucrau deja aici peste 50 de muncitori şi ucenici. După anii 1910-1912, întreaga activitate a fabricii se concentrează în acest loc. Aici se construiau turbine hidraulice şi instalaţii pentru morărit, echipamente care au rămas până în 1948 o ramură de bază a acestei intreprinderi, alături de serviciul de întreţinere şi instalare a maşinilor.

1887 - Pentru noua Fabrică de postav de la Azuga, Fabrica Schiel din Braşov livreză o turbină hidraulică şi transmisiile mecanice necesare.

1888 - Pentru Moara prinţului Ghica din satul Dobreni, situat între Bucureşti şi Giurgiu, se livreză o turbină hidraulică şi o instalaţie completă de morărit. Montarea acestei mori a avut loc în timpul răscoalei ţăranilor şi s-a efectuat în condiţii foarte grele şi periculoase.

Strungaria. Sursa foto: 
1905 - 1913 - În satul Homorod, lânga Rupea, în moara comunală s-au păstrat până azi, piese originale livrate de Fabrica “Fraţii Schiel”. Pe utilaje sînt fixate plăcuţe din alamă cu inscripţia în limba germană, care în traducere menţionează: “Amenajat 1905 / Întrepridere de construit mori, Fabrică de maşini, Turnătorie de fontă / Brüder Schiel Kronstadt”, iar pe altă plăcuţă se poate citi: “Instalaţia cu turbină / Intreprinderea de construit mori, Fabrica de maşini, Turnătorie de fontă / Brüder Schiel Kronstadt Braşov, 1913”.

Sursa foto: 
1914 – Fabrica se reorganizează în regim de comandită.

1919 – Fabrica se transformă în societate anonimă pe acţiuni cu numele “Fraţii Schiel s.a.p.a.”. Se extind activitățile în domeniile reparații de locomotive și vagoane, echipamente și componente pentru industia minieră și utilaje de construcții, transmisii mecanice și strunguri paralele.

1927 - Se inaugurează o nouă turnătorie de oțel dotată cu un cuptor electric de 1,5 tone.

1930 - Se introduce o nouă forjă și un cazan cu aburi pentru reparaţii de vagoane, locomotive, utilaje din minierit și construcții. Începe fabricarea turbinelor hidraulice. Se fabrică aici primul autobuz și primul strung paralel din România. 

1930 – Este menţionată suprafaţa totală a fabricii de 60.000 mp, din care, suprafaţa construită ocupă 30.000 mp.

1948 – Fabrica “Fraţii Schiel S.A.P.A.” trece în proprietatea statului român prin naţionalizare, sub numele de “Uzina Strungul Braşov”. La naţionalizare, fabrica avea 1.800 de angajaţi şi 80-90 de stagiari/ ucenici. După 1948 producția se diversifică: utilaje pentru extracția țițeiului, frâne hidraulice, turboambreiaje, convertizoare hidraulice de cuplu, compresoare de aer, sisteme de comandă hidraulică la distanță. 

Hidromecanica, 1964.

1961 – După introducerea în fabricaţie a sistemelor hidraulice, se schimbă numele fabricii din “Strungul” în “Hidromecanica”. 

1990 – Producţia la Hidromecanica se diminuează treptat, iar în 2012 începe demolarea ei. Din primăvara anului 2014, a existat un plan de începere a construcției unui hipermarket CORA pe terenul fostei fabrici Schiel/Strungul/Hidromecania. In cele din urma, in 2020 este finalizata constructia unui mall - AFI Palace.

Uzina Hidromecanica, in 2008, inca in picioare. Sursa foto: Bing Maps

Sursa info: Buletinul AGIR nr. 2/2018FB/Fabrica „Fraţii Schiel” Braşov


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Inainte si Dupa. Intersectiile din Brasov, cu semaforizare si cu sensuri giratorii (Galerie foto)

14 iunie 1427 - Prima atestare documentara a Poienii Brasov

11 mai 2024 - Aurora boreala vizibila la Brasov (VIDEO)