5 iulie 2007 - Uzina Tractorul Brasov este vinduta de stat si, practic, se desfiinteaza
Platforma Tractorul. Intrarea principala. Anii (19)70. |
Tractor IAR 22. Sursa foto: FB/IAR Brasov |
Partidul Comunist face prima comandă la Brașov - 5.000 de tractoare IAR 22, 5.000 de pluguri și 2.000 de semănători. La inceputul lui 1949 este fabricat tractorul cu numarul 1000. După numai cinci ani de la intrarea in productie, mașinile agricole de la UTB ajung si la export în China, India şi Egipt, dar și în Zambia, Rusia, Congo ori Brazilia. În 1948 fabrica devine Uzina Tractorul Brasov.
Tractor UTB U-650. Sursa foto: Automobile Romanesti |
În 1970, uzina se extinde: casele de pe 10 hectare de teren sunt dărâmate iar, în locul lor, conducerea de partid înalță hale pentru turnarea de aliaje și montează linii pentru macarale imense.
Atât de mare este cererea, încât la fiecare 9 minute pe poarta uzinei de la poalele Tâmpei iese un tractor. Din cei 190.000 de locuitori ai oraşului, 23.000 muncesc acolo. Pentru ei, comuniștii construiesc cartiere de blocuri, policlinică, spital, stație de salvare, cantină și sală de spectacole.
În țările străine produsele uzinei brasovene au fost vândute sub numele de Universal, UTB, Universal Farmliner (pentru Australia) și Titan. Au fost produse sub licența tractoare în Pakistan sub numele de GM Universal al Agripak. De asemenea a fost produs sub licență în Turcia de către Hattat Universal Tractors.
La inceputul anilor 90, uzina producea anual 50.000 de tractoare. Mai mult de jumătate dintre ele le exporta in 120 de tari. La un moment dat, UTB deținea 50% din distribuitorul autorizat Universal UTB Hungaria, 40% din Universal Traktorji UTS din Slovenia, 50% UTB-Sepa din Italia, 50% din Universal Traktor Sonay din Turcia.
Reportaj TVR despre istoria uzinei Tractorul. Sursa video: Youtube/arhivaTVR |
Democratizarea Romaniei si trecerea la economia de piata afecteaza activitatea fostelor intreprinderi socialiste din Romania, evident, si pe cea a uzinei Tractorul.
Fără a mai avea suportul statului pentru negocierea contractelor, în doar șase ani producția uzinei brasovene scade de la 50.000 la 6.000 de tractoare. Guvernul finanțează găurile fabricii și promit găsirea unui investitor. In 1996 are loc prima tentativă de privatizare a uzinei, catre compania americana New Holland. Vinzarea nu reuseste, insa.
Platforma industriala Tractorul si Rulmentul. Aprox anul 2008. Sursa imagine: Bing Maps |
În 1997, Guvernul acordă fabricii un credit de 3,8 milioane de dolari, cu o dobândă de un procent. Condiția este ca banii să fie folosiți pentru retehnologizarea liniilor de productie și cumpărarea de materii prime. Planul arăta că, în total, uzina va fabrica 6.000 de tractoare destinate piețelor din Egipt, Turcia și SUA. De pe liniile de producție ies însă numai 1.000 de tractoare. în 1998, uzina rămâne fără curent și gaze, din cauza datoriilor. Muncitorii ies în stradă în speranța că vor declanșa o reacție salvatoare.
Tractorul primeste încă un credit, de 3,5 milioane de dolari fără dobândă, pentru plata restanțelor la gaz și curent.
În anul 1999, 80% din cei 10.500 de angajați care reușiseră să supraviețuiască celor 10 ani de tranziție sunt trimiși în șomaj tehnic. Oamenii ies în stradă, iar guvernul acordă un alt credit, de 3,2 milioane de dolari. De data aceasta dobânda este de 30 la sută, iar banii trebuie folosiți pentru relansarea producției și plata datoriilor.
Platforma Tractorul in anul 2021. Halele fostei uzine au fost inlocuite, cam pe jumatate din suprafata platformei, de magazine si locuinte. Sursa foto: Google Earth. |
In 2000 - an electoral - oamenii ies din nou în stradă. Protestele încetează abia când Guvernul șterge 1,7 milioane de dolari din datoriile Tractorul Brașov. Dar muncitorii brașoveni nu se mulțumesc cu atât și ies din nou în stradă. Datoriile UTB ajung să crească în fiecare zi cu câte 12.000 de dolari, doar din dobânzi și penalități. Datoriile totale ajung la peste 52 milioane de dolari.
In 2003, se vorbeste de vinzarea societatii catre concernul Landini - parte a grupului Fiat. Statul român trebuia să îndeplinească niște condiții trecute în contractul de privatizare, intre care subvenționarea utilajelor agricole pe o perioadă de cinci ani. În schimbul datoriilor, statul se angaja să îi subvenționeze pe producătorii agricoli care vor cumpăra tractoare de la Brașov. Privatizarea cu Landini nu se concretizeaza, asa ca se incearca o alta varianta cu compania coreeana Daewoo. Din nou, fara succes.
Iulie 2005. Premierul C.P. Tariceanu in vizita la Tractorul. Sursa foto: Agerpres |
Statul găsește un alt investitor, compania indiana Mahindra, cu care s-a ajuns până aproape de finalizarea intelegerii, insa privatizarea esueaza iar, in cele din urma.
Februarie 2007. Muncitorii de la Tractorul blocind o intersectie in semn de protest. Sursa foto: Agerpres |
Pe data de 5 iulie 2007, în schimbul a 82 de milioane de euro, cele 125 de hectare cu hale pline de tractoare și piese de schimb sunt scoase la vânzare, în cadrul unei licitații. Noul proprietardevine SC Flavus Invest SRL București. Compania e deținută de fondul britanic de investiții Centerra Capital Partners.
Demolarea halelor uzinei Tractorul |
Immochan a investit în următorul an circa 12 milioane euro în dezvoltarea celei de-a doua faze a zonei comerciale din proiectul Coresi din Braşov şi în lucrări de demolare, urbanizare şi dotare cu utilităţi a terenului.
În 2016 a început construcţia zonei rezidenţiale de 2.000 de apartamente, pe o suprafaţă de 22 de hectare, terenul urmând să fie pregătit pentru dezvoltarea blocurilor în etape succesive, corespunzătoare fazelor de construcţie.
Surse info: Digi24, Wikipedia, Mediafax
Comentarii
Trimiteți un comentariu