1921 - Se infiinteaza fabrica ROMLOC, precursoarea uzinei de autocamioane din Brasov
Sursa foto: altmarius.ning.com |
La 17 iunie 1935 încep la Brasov ridicările de teren, măsurătorile şi trasarea fundaţiilor pentru noile clădiri, amplasate pe terenurile ROMLOC. Proiectarea construcţiilor s-a făcut de către specialişti români cu asistenţa unor experţi din străinătate. Uzina „Astra” Braşov era concepută ca o mare întreprindere industrială pentru fabricarea vagoanelor de toate tipurile. Proiectul general al uzinei cuprindea 14 clădiri principale, palatul administrativ, vopsitoria, montajul, sculăria, atelierul mecanic-şef, forja, arcuri, turnătoria, centrala termică, centrala electrică, magazia, tâmplăria, laminoarele, clădiri auxiliare etc. Executarea lucrărilor s-a făcut intr-un termen relativ scurt, apoi au urmat dotări corespunzătoare cu utilaje de mare tehnicitate şi productivitate. În anul 1936, ROMLOC fuzionează cu uzina ASTRA Arad. Practic, cea mai mare parte din activitatea uzinelor din Arad, socotite ca fiind prea aproape de frontieră şi, deci, vulnerabile, e mutata la Brasov.
Sursa foto: altmarius.ning.com |
In 1939, in Uzinele „ASTRA”- Braşov se puteau fabrica tunuri şi obuziere de la calibrul de 37 mm până la 150 mm, oricât de complexe (tunuri anti-aeriene, tunuri anti-tanc, tunuri de câmp, tun lung anti-tanc, obuziere, obuziere grele de 150 mm). Pentru toate aceste materiale Uzinele „ASTRA”-Braşov, primeau oţeluri în diferite stadii de fabricaţie de la Uzinele „REŞIŢA” din Banat.
Productiile erau următoarele:
— tunuri anti-aeriene de 75 mm. cca. 80—100 bucăţi anual
— tunuri anti-aeriene de 37 mm. cca. 150 bucăţi anual
— tunuri anti-tanc de 37 sau 47 mm. cca. 150 bucăţi anual
— obuziere şi tunuri de câmp cca. 120 bucăţi anual
— ţevi retubate amovibil pentru diferite calibre sau ţevi noi cca 500—600 bucăţi anual
Tunuri antiaeriene Vickers fabricate la Uzinele Astra |
Proiectilele artileriei de câmp cu focoasele lor puteau fi fabricate intr-o cantitate de cca. 6.000 buc. în 24 ore, ceea ce însemna 1.800.000-2.000.000 de proiectile anual, iar pentru calibre mai mari de 120—150, ASTRA-Braşov avea o producţie de 200.000—300.000 proiectile anual. ASTRA a realizat în 1939 o producţiune de 6—800.000 proiectile pentru tunurile anti-aeriene sau anti-tanc de calibru 37 sau 47 mm.
"Astra" Braşov este bombardată în două rânduri, la 16 aprilie si 6 iunie 1944. Uzina a fost refăcută si a început din nou sa funcţioneze, asumindu-si un rol important în refacerea ţării. Se cereau refăcute, în primul rând, transporturile, dar si alte industrii. În 1945 se începe la Astra Braşov fabricarea de vagoane, de scule penumatice, ciocane de nituit de diferite mărimi, de găurit etc. Se construiesc hale noi. Se extinde turnătoria. În 1947 se pune în funcţiune turnătoria de oţel şi, astfel, se pot turna în uzină piesele necesare atelierelor de vagonaj. S-au turnat, pentru prima dată în ţară, boghiuri si cupe pentru vagoane. În primii ani, uzina a realizat noi produse de care economia naţională avea nevoie şi care se fabricau pentru prima dată în ţară: sape cu role, transmisii intermediare, carotiere şi capete de carotiere, macarale, cutii de viteze pentru trolii, instalaţii complete de pompaj şi maşini unelte.
Sursa foto: altmarius.ning.com |
Autocamioane SR 101 la uzina 'Steagul Rosu'. Sursa foto: Agerpres |
După punerea în fabricaţie de serie a lui SR-131 urmează, în 1963, autocamionul SR-132 cu două diferenţiale, iar tot în anul 1963, de pe banda de montaj coboară primele „sereuri” de 5 tone „Bucegi”.
Camionul SR-113 Bucegi. Reclama din anii '70. |
Pentru întâia dată, în ţară au fost construite, în anul 1957, maşini unelte tip agregat. Prima linie automată construită din maşini unelte a fost executată şi a intrat în funcţiune în Uzina „Steagul Roşu” în anul 1958 şi a fost urmată de alte două linii de mari proporţii (prelucrarea completă a blocului şi prelucrarea chiulasei) date în funcţiune în anul 1962. Capacitatea acestor două linii era de 130 de blocuri şi 260 chiulase în două schimburi, iar lungimea totală a liniilor era de aproape 175 m. În anul 1964, s-au construit, tot de către Uzina „Steagul Roşu”, trei linii automate pentru Uzina de tractoare Braşov.
Reportaj TVR despre istoria uzinei de autocamioane din Brasov. Sursa video: Youtube/TVR |
Producţia de aici trebuia să ţină pasul cu piaţa europeană, aşa că în anul 1971 se produc la "Intreprinderea de autocamioane" din Braşov primele autocamioane cu motoare diesel în licenţă MAN Germania. În anul 1990, uzina îşi schimbă denumirea în SC Roman S.A. iar în 1994 se organizează pe divizii. În 1999 este fabricat primul autocamion cu motor Euro 2 românesc. Din anul 1990 a trecut prin multe încercări : zeci de proteste ale muncitorilor, tranşe de dizponibilizări şi câteva tentative nereuşite de privatizare. De-a lungul celor 12 ani până în momentul privatizării uzina nu a reuşit sa găsească o rentabilitate cât de mică.
În anul 2000, pe poarta fabricii iese camionul cu numărul 750.000. În luna noiembrie 2002, Roman SA producea autocamioane cu motor Euro 3. Din mai 2004, după realizarea privatizării au fost luate decizii strategice care au permis ca S.C. ROMAN S.A. Braşov să producă autovehicule civile cu un nou design şi complet modernizate, autovehicule militare cu multe echipamente performante, inclusiv blindaje conform STANAG, autobuze urbane cu podea complet coborâtă, autobuze interurbane şi turistice.
Sursa info: Roman SA,
Comentarii
Trimiteți un comentariu