1517 - Finalizarea construirii Canalului Timis, curs de apa care strabate 17 km pe suprafata Brasovului
Canalul Timis, care strabate azi circa 17 km pe suprafata Brasovului, este de fapt o deviere a riului Timiş. Cursul de apă porneşte din Dîmbul Morii, unde e „priza de apă“, adică acolo unde apele
Riul Timis, la Dirste. |
Timişul este râul care a determinat începuturile aşezării Dârste, generând meşteşugul de prelucrare a straielor din lână, şi anume dârstăritul. Primii locuitori din Dârste, conform documentelor păstrate, s-au aşezat în secolul al XVI-lea, odată cu săparea Canalului Timiş. Acesta a fost săpat între anii 1506 şi 1517 la intrarea în depresiune a râului, primind apoi şi denumirea de Valea Dârstei.
Geologul Erich Jekelius prezenta canalul apreciativ: „Canalul Timiş cu apa sa care îşi are obârşia de din sus de Dârste, se găseşte abătut din râul Timiş, îngăduind scurgerea apei pe la poalele culmilor dealurilor păduroase până la Braşov şi de aici curgând mai departe până la Stupini şi până la vărsarea sa în râul Ghimbăşel…”. Odată creat Canalul Timiş în anul 1517, zona a fost populată cu braşoveni care, utilizând mecanismele de dârstărit, au fost ulterior denumiţi dârstari. Acestora li s-au adăugat locuitori din cele Şapte Sate: Baciu, Turcheş, Cernatu, Satulung, care în prezent aparţin Municipiului Săcele. Totodată s-au stabilit lângă Canalul Timiş şi locuitori din satele învecinate, Tărlungeni, Zizin şi Purcăreni.
Dârste a devenit astfel o suburbie a Cetăţii Braşovului, alături de Braşovul-Vechi, Schei şi Blumăna, adăugâdu-i-se mai târziu Noua. Apa Canalului Timiş era folosită în gospodăriile dârstarilor pentru adăparea vitelor, pentru iazuri, dar mai ales ca sursă de energie pentru punerea în funcţiune a mecanismelor de dârstărit. Se găseau aici în vechime 13 dârste.
Dârstele uşurau munca de prelucrare a lânii şi îmbunătăţeau traiul acestor locuitori. Dârstarii s-au făcut cunoscuţi ca buni meşteri în meseria de dârstărit. Această meserie a generat aşadar toponimul acestei aşezări, Dârste, devenită astăzi cartier al municipiului Braşov. Activitatea de dârstărit s-a desfăşurat manufacturier în această comunitate aproximativ 300 de ani. După anul 1886 au apărut fabricile de postav. Au fost aduse maşini din străinătate mult mai eficiente. Dârstarii au fost nevoiţi să renunţe la această ocupaţie din cauza concurenţei. Apoi, mulţi dârstari s-au angajat la fabrica de bere a lui Czell. Fiindcă traseul canalului era înţesat de mori şi dîrste, la 15 noiembrie 1571, magistratul Braşovului a reglementat activitatea acestora prin „Statutul Breslei morarilor din Braşov“.
În Evul Mediu, canalul curăţa Braşovul, acumulînd toate apele reziduale. Străzile principale aveau şanţuri deschise care ajungeau în canalul colector. Dar, fiindcă era greu de trecut, canalul îndeplinea şi funcţia de apărare, frînînd năvălirea atacatorilor.
Dacă la început era căptuşit cu lemn de stejar fiert, de-a lungul vremii, Canalul Timiş a fost lărgit şi lungit şi reamenajat cu betoane. Devenind tot mai mare şi mai important în viaţa cetăţii, a fost inclus în legi speciale şi a trecut prin mai mulţi custozi. Astfel, la 1526, judele a angajat doi curăţitori de canale. Tot cu acel prilej, 39 de muncitori au săpat la extinderea Canalului Timiş pentru a-l lega de un lac de peşti. Mai tîrziu, între anii 1702-1749, administratori ai canalului erau senatorii oraşului. Ei aveau grijă ca acest curs de apă să fie curat şi aplicau amenzi celor ce îl murdăreau sau nu plăteau taxele pentru folosirea apei.
Legea XIII din 1881 prevedea înfiinţarea de asociaţiuni pentru utilizarea apelor (Genossenschaften fur Wasserbeniitzung), astfel că, pe canalul din Braşov s-a permis instalarea de forţe hidraulice, iar peste 3 ani, au apărut şi sindicatele hidraulice. Cu toate prevederile, asociaţiile şi societăţile care trebuiau să se ocupe de acest canal, în prima jumătate a secolului XX, Canalul Timişului era neglijat, cei ce trebuiau să-l administreze au uitat să investească în întreţinere. Abia în 1947, la 13 iunie, soarta lui a ajuns pe mîna unor gospodari care, fie ei şi comunişti, au trecut la fapte. S-a constituit Sindicatul Hidraulic al Canalului Timiş, societate care se autofinanţa din contribuţiile membrilor.
Canalul Timis, in zona strazii Mihai Viteazu. Anii 1940. Sursa foto: Orasul Memorabil |
Planul promenadei de pe malul canalului, de pe strada Castanilor. |
In luna iulie 2019, Comisia de Circulație și cea de Urbanism au avizat propunerea Primăriei Brașov pentru „Reamenajare maluri Canal Timiș, zonă verde și trotuare”, pe strada Castanilor. Potrivit planului Primăriei noua stradă a Castanilor ar putea deveni, după finalizarea lucrărilor de reamenajare, un spaţiu de promenadă. Pentru acest proiect parcarea existentă urma sa fie desfiinţată, canalul Timiş care trece pe dedesubt, ar fi fost descoperit, pe o lungime de 165 de metri, iar pe ambele părţi ar fi trebuit sa fie amenajate zone verzi.
Canalul Timis, descoperit, in zona strazii Castanilor. Anul 2019. Sursa foto: Brasov Metropolitan |
Comentarii
Trimiteți un comentariu