18 decembrie 1975 - A fost dat in folosinta Restaurantul Panoramic de pe muntele Timpa

2024. Ansamblul compus din releu, restaurant si statia de telecabina, inainte de intrarea in renovare. Sursa foto: Primaria Brasov.

Timpa doar cu teleferic. Se observa statia
de telecabina de sus si culoarul prin padure.
Sursa foto: Transilvania Heritage
Desi statia de telecabina de pe Timpa si cladirea restaurantului si a releului de radio-televiziune fac parte dintr-un ansamblu care ar fi fost construit in acelasi timp, exista o diferenta de citiva ani intre construirea celor doua corpuri diferite. In vara lui 1970 a fost inaugurata statia de telecabina, insa abia in 1975 a fost finalizata constructia restaurantului si a releului.


Planurile despre construirea unui punct de atractie pe muntele Timpa, constituit dintr-un "complex comercial" si un teleferic, au inceput inca din 1968. Iata ce aflam din editia din 4 februarie 1968 a ziarului "Drum Nou":

Şi acum, cîteva amănunte despre complexul comercial. Acesta se va compune dintr-un restaurant modern cu circa 300 locuri, insă vara se va putea extinde prin amenajarea unei terase şi a unui bar de zi şi de noapte. Se preconizează, de asemenea, şi crearea unui spaţiu de cazare cu confort ridicat pentru eventualele grupuri de turişti sosiţi prin O.N.T. Specialişti in arta culinară vor servi turiştii din ţară şi de peste hotare cu meniuri specifice oraşului Braşov. Inginerii şi arhitecţii C.S.A.P.C. au intocmit deja studiile preliminare ale acestor obiective, urmînd ca in curlnd (se preconizează la 15 februarie) să demareze executarea proiectelor de execuţie. 

In 1970, aflăm dintr-o stire Agerpres, preluată de ziarul Drum Nou, in editia din 29 septembrie 1970, cam cum ar fi trebuit să arate resturantul si hotelul de pe Timpa:

Pe muntele Tîmpa, se va construi un hotel de formă sferică, dispunînd de un restaurant şi o braserie rotativă. De pe o terasă, care se va învîrti în jurul unui ax, turiştii vor admira întreaga panoramă a oraşului şi a împrejurimilor sale. Accesul pe Tîmpa va fi asigurat de telefericul cu cabine, de curînd pus în funcţiune.
Terasa restaurantului Panoramic. Anii 1970.
Daca telefericul a fost construit in termenul prevazut, restaurantul a fost mai dificil de realizat. Tot din ziarul local, aflam in octombrie 1972, ca autoritatile au avut obstacole birocratice in ce priveste demararea lucrarilor. Directorul tehnic al O.N.T. „Carpaţi" Braşov, Mihai Grigoras, spunea atunci:  "Am întîmpinat şi continuăm să întâmpinăm greutăţi cu unele instituţii de la care trebuie să obţinem avize. De pildă, Ocolul silvic Braşov, care de mai multă vreme tergiversează să ne dea acordul pentru construirea restaurantuluide pe Tîmpa".

Articol din Scinteia Tineretului, ed. 19 dec1975
Pina la urma, restaurantul si releul au fost realizate in anul 1975. Inițial, restaurantul s-a dorit să fie construit după modelul elvețian de restaurante rotative, dar având în vedere costurile ridicate de la acel moment, s-a renunțat la această idee și s-a construit un proiect clasic, un exemplu reprezentativ al arhitecturii specifice perioadei, unic din punct de vedere al poziției în România.

De la început, în atenţia întregului colectiv de proiectanţi s-au impus condiţii mai puţin obişnuite dar oarecum obligatorii, în primul rînd, posibilităţile tehnice de execuţie. Lipsa unui drum de acces, lipsa surselor de energie şi apă, restricţiile privind defrişările etc. reprezintă doar cîteva din rîndul celor ce ar putea fi enumerate. 

Salonul restaurantului. Sursa foto: TVR
Pe de altă parte, condiţiile climatice, cam aspre, terenul stîncos, lipsa unei platforme orizontale şi oarecum lipsa de experienţă a celor implicaţi în proiectare şi execuţie nu au justificat unele viabilităţi sau deficienţe. In primul rînd, a fost necesară limitarea la minimum posibil a materialelor grele, realizarea de suprafeţe utile maxime în perimetrul construit, încastrarea într-o suprafaţă minimă de teren, folosirea materialelor celor mai adecvate funcţiunilor, şi, în sfîrşit, realizarea de indicatori economici optimi. 

Pentru exprimarea plastică şi funcţională, pentru compoziţia volumetrică sau intimitatea spaţiilor interioare, într-un cuvînt, pentru ceea ce s-a realizat din punct de vedere arhitectural şi-au asumat responsabilitatea arhitecţii Fleşeriu Virginia, Enăchescu Marius, Renel Marian, Popa Corneliu. 

Datele tehnice ale intregii constructii sînt următoarele:
■ structura: fundaţii din beton monolit; stîlpi grinzi planşee din beton armat monolit; 
■ finisaje: beton aparent, placaj cărămidă, materiale plastice, tîmplărie lemn şi metalică, mozaicuri, lambriuri lemn; 
■ instalaţii: încălzire centrală apă caldă, ventilaţii mecanice, instalaţii electrice iluminat, forţă, curenţi slabi, telefonie, canalizare menajeră, instalaţii apă combatere incendiu; 
■ capacităţi de transport:telecabină , 20 locuri capacitate — 600 pers/oră; cursa între staţia inferioară şi staţia superioară — 2 minute; diferenţă de nivel = 310 m; 
■ capacităţi alimentaţie publică :restaurant saloane = 162 locuri; restaurant autoservire = 100 locuri; terase = 100 locuri.
PLAN NIVEL RESTAURANT: 1. Salon restaurant — 2. Salon restaurant autoservire — 3. Hol intrare — 4. Grup sanitar—5. Garderobă — 6. Bucătărie — 7. Oficiu—8. Spălător veselă — 9. Preparări — 10. Bufet—11. Bar— 12. Depozite — 13. Terasă restaurant autoservire — 14. Peron telecabină — 15.Sala de aşteptare — 16. Casa de bilete—17. Puţ contragreutăţi — 18. Bloc ancorare cablu.

Anii 1970. Perspectiva catre centrul istoric al orasului, din interiorul salonului restaurantului.

COLECTIV DE PROIECTARE 

Transport pe cablu: inginerii PETRE POPA şi GHEORHE NEAGU 
Structuri: inginerii ION FIRTA, PETRU SIEGEL, ARIEŞ ADAM 
Arhitectură, arhitecţii VIRGINIA FLESERIU, MARIUS ENĂCHESCU, MARIAN RENEL, CORNELIU POPA 
Instalaţii: ing. VASILE DASCĂLU, tehn. MIHAI VEGH, ing. EDUARD KREUTZER 
Sistematizare verticală: inginerii BERND TEUTSCH şi SORIN LUDUOrganizare: ing. LUCIAN CONSTANTINESCU 
Consultant din partea Min. Turismului: ing. N. BECARIAN
Proiectant: Institutul « Proiect Braşov » 
Executant: Trustul de construcţii-montaje miniere — T.C.M.M. — Bucureşti şi Trustul de construcţii al căilor ferate filiala Braşov 
Furnizor telecabine şi asistenţa tehnică de montaj: Ceretti & Tanfani — Milano 

2012. Terasa restaurantului, pe partea catre cartierul Racadau. Sursa foto: To Do in Brasov

Dupa 1990, prin procesul de privatizare, restaurantul Panoramic a intrat in activele societatii pe actiuni Aro Palace SA, unde actionar principal este SIF Transilvania. Activele sale cele mai importante au devenit: Complexul hotelier "Aro Palace"; Complexul hotelier "Capitol"; Complexul "Coroana & Postavarul"; Crama „Cerbul Carpatin”.

Istoric Aro Palace SA:
1971 - conform H.C.M. nr. 330/1971, ia fiinta O.N.T. Carpati Brasov, care avea in subordine unitati de cazare si alimentatie publica din Brasov si Poiana Brasov;
1990 - reorganizare conform Legii nr. 15/1990 in S.C. O.N.T. Carpati S.A. Brasov;
1990 - conform H.G. nr. 1041/1990, O.N.T Carpati s-a divizat in S.C. POSTAVARUL S.A. si S.C. POIANA BRASOV S.A .;
2000 - S.C. POSTAVARUL S.A. si-a schimbat denumirea in S.C. ARO - PALACE S.A.


In primii 20 de ani dupa 1990, restaurantul Panoramic a functionat fara sa aduca imbunatatiri in dotări si servicii. Astfel, el nu a mai atras foarte multi clienti. S-a dat vina si pe faptul ca potentialii clienti puteau ajunge greu la restaurant. Restaurantul Panoramic de pe Tâmpa este nerentabil pentru că nu se poate ajunge acolo. Transportul pe cablu ţine de o altă societate - Telefericul S.A. Şi noi nu am reuşit cu ei de-a lungul anilor, în cei 20 de ani să găsim o modalitate ca să se asigure accesul clienţilor. Deci, dacă nu ai clienţi trebuie să închizi restaurantul pentru că nu avem ce face”, spunea, in 2016, președintele SIF Transilvania, Mihai Fercală.

In anul 2014, compania hotelieră Aro Palace SA a decis sa scoata la vinzare restaurantele Panoramic şi Casa Pădurarului (de linga statia de jos a telefericului). Şase caiete de sarcini au fost cumpărate, dar şedinţa de licitaţie s-a anulat din lipsă de ofertanţi. Restaurantul Panoramic a avut un preţ de pornire de 1,16 milioane de euro. Potrivit anunţului licitaţiei, odată cu vânzarea restaurantului cu o suprafaţă utilă de 1.640 de metri pătraţi se vindea şi terenul aferent acestui obiectiv, în suprafaţă de 879 de metri pătraţi.

Abia dupa 8 ani, Aro Palace SA a reusit sa vinda restaurantul. Omul de afaceri George Copos a facut achizitia, în urma negocierilor purtate cu conducerea companiei hoteliere brasovene. "Este un preț mai mare decât cel cu care fusese scos la licitație (1,16 milioane de euro – n. red.), dar credem că brașovenii merită repunerea în circulație a acestui restaurant, spunea , in decembrie 2022, George Copos, care preluase anterior, prin Holdingului ANA, si Telecabina Timpa.

In vara anului 2024, Ana Teleferic, parte a Holdingului ANA, a realizat pe propria cheltuială lucrările de reparare a drumului de acces pe Vârful Tâmpa, deschizând astfel calea pentru renovarea și modernizarea celor două obiective turistice emblematice ale orașului Brașov: Telecabina „Tâmpa” și Restaurantul „Panoramic”.

Cifa cu beton urcind la telecabina si restaurant.
Reparațiile drumului de acces, construit inițial în 1968 și consolidat în 1972 pentru transportul materialelor de construcție necesare stației superioare a telecabinei și restaurantului, au fost realizate în conformitate cu planurile originale, folosind exclusiv rocă bazaltică. Acest proces a fost atent monitorizat de autoritățile locale, care au confirmat printr-o expertiză tehnică că lucrările au respectat toate aprobările și cerințele impuse e autorități. Drumul va rămâne cu acces controlat, destinat doar intervențiilor ISU și altor situații speciale, contribuind astfel la protejarea mediului înconjurător al masivului Tâmpa.

ANA TELEFERIC a selectat societatea RCTI Company din Brașov în calitate de antreprenor general al lucrărilor de modernizare a Restaurantului „Panoramic”. Cu experiență bogată în construcții și proiecte de anvergură, RCTI Company va coordona toate etapele procesului de renovare, supervizând activitățile de construcție și asigurându-se că lucrările sunt realizate în termen, la cele mai înalte standarde de calitate și eficiență,.

Investiția totală în modernizarea Telecabinei „Tâmpa” și a Restaurantului „Panoramic” se ridica, potrivit estimărilor, la peste 11 milioane de euro.




Sursa info: revista Arhitectura, 1976, nr.6 / Digiteca Arcanum, Buna Ziua Brasov, Biz Brasov (1), (2), Digi 24




Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Inainte si Dupa. Intersectiile din Brasov, cu semaforizare si cu sensuri giratorii (Galerie foto)

14 iunie 1427 - Prima atestare documentara a Poienii Brasov

11 mai 2024 - Aurora boreala vizibila la Brasov (VIDEO)