Cronica iernii 2024-2025 la Brasov
30 septembrie 2024. Primul strat, subtire, de zapada pe muntele Postavaru. Sursa foto: Costi Hodas |
Primii fulgi de zapada din sezonul 2024-2025 au cazut, pe muntele Postavarul, la peste 1500 metri altitudine, in ziua de 30 septembrie. Iarna si-a anuntat venirea devreme, imediat dupa citeva zile de vara autentica.
In ziua de 27 septembrie 2024, temperatura maxima a fost de 28.8 grade Celsius, pentru ca a doua zi sa se inregistreze o maxima de 30.5 grade Celsius. In 29 septembrie, temperatura a scazut la jumatate, 15 grade Celsiu, si a continuat sa scada, astfel ca in 30 septembrie, mercul a urcat in termometre pina la cel mult 9 grade. In aceste conditii, ploaia, inceputa in 30 septembrie, s-a transformat in ninsoare pe Virful Postavaru.
28 septembrie 2024. Temperatura maxima la Brasov: 30.5 grade Sursa grafica: ANM |
In ziua de 1 octombrie a continuat sa ninga pe virful Postavaru, insa stratul de zapada a ramas subtire si s-a topit repede in zilele urmatoare.
10 noiembrie 2024 - Au cazut primii fulgi de nea in Brasov si in statiunea Poiana Brasov. Ninsoarea a debutat cu fulgi mari, aproape de ora 9.00 a diminetii. A durat cel mult o ora. In municipiu nu a apucat sa se astearna zapada, insa in Poiana s-au depus citiva centimetri, cit sa albeasca decorul natural.
Ninsoarea a revenit in statiune dupa masa si a dus la formarea, in ziua de 11 noiembrie, a unui strat de circa 5 cm.
21 noiembrie 2024 - Ninsoarea neintrerupta, inceputa in primele ore ale acestei zile si incetata in jurul prinzului, a dus la formarea unui strat de zapada de aproape 10 cm in Brasov si la peste 30 cm pe virful Postavaru.
22.11.2024. Utilaje de deszapezire, in zori, pe Calea Bucuresti. |
Primele utilaje au ieșit începând cu ora 22.00, cu rol de prevenție, iar începând de la ora 3.00 pe străzile Brașovului au acționat 47 de utilaje. Prioritare au fost străzile principale, cele în pantă, străzile pe care circulau mijloacele de transport în comun, cele din zonele în care funcționează unități medicale, unități de învățământ și instituții de intervenție și străzile principale din interiorul cartierelor.
În acea noapte s-au utilizat aproximativ 180 de tone de material antiderapant, stocul municipalității fiind de aproximativ 3.600 de tone. În Poiana Brașov au acționat 5 utilaje, iar alte trei au deszăpezit drumul spre Poiană, în perioadele de ninsoare abundentă.
In afara municipiului s-a circulat greu pe DN1, spre Predeal. Un accident in urma caruia un tir a blocat drumul in Busteni, pe ambele sensuri, chiar din zorii zilei. Astfel, s-a format o coloana de masini pina in Brasov, ingreunind si interventia utilajelor de deszapezire. La reluarea circulatiei, unele tiruri s-au defectat pe serpentinele de dupa Cotul Donului, iar traficul a fost incetinit.
Pompierii brașoveni au fost solicitați să intervină pe strada Hărmanului din municipiul Brașov pentru degajarea unui copac căzut în zona Autogării și pe DN 73, între localitățile Predeal si Pârâul Rece, pentru degajarea unui copac căzut pe carosabil.
Ca urmare a condițiilor meteo favorabile, cu ninsoare și temperaturi scăzute în masivul Postăvarul (-8,7 grade în Kanzel la ora 11.00), de la ora 4.00, a fost pornit sistemul de producere a zăpezii artificiale pe toate pârtiile din partea superioară a masivului Postăvaru (până la ICPAT).
Ninsoarea a fost urmata de temperaturi scazute si vint puternic la altitudine inalta. Meteorologii au emis cod portocaliu, din 22 noiembrie, ora 2.00, până la ora 20.00, viscol puternic și ninsori abundente în zona înaltă a Carpaților Meridionali și local în Carpații Occidentali și Orientali. Vântul va sufla tare, cu rafale de 80…120 km/h. Va ninge viscolit, se va depune strat de zăpadă consistent (local peste 30 cm), va fi vizibilitate foarte redusă și zăpada troienită.
Începând din 22 noiembrie ora 5.00 a intrat în vigoare un cod roșu, ce va ține până la ora 14.00. La altitudini de peste 1700 m în județele Caraș-Severin, Hunedoara, Alba, Sibiu, Brașov, Argeș și Dâmbovița va fi viscol foarte puternic, cu viteze de peste 120 km/h, care determină reducerea vizibilității spre zero și troienirea zăpezii.
Comentarii
Trimiteți un comentariu