19 decembrie 2025 - Este deschis Skatepark-ul de la pasajul Fartec din Brasov

Skateparkul in ziua deschiderii

Lucrarile la skatepark-ul de la pasajul Fartec au fost finalizate in luna decembrie 2025, iar pasionatii de skatebording au putut sa se bucure de noul parc incepind cu data de 19 decembrie.

,,Începând de astăzi, skatepark-ul se poate utiliza în cele mai bune condiții. Proiectul a avut un parcurs pe care l-am gestionat, au fost ceva probleme pe care le-am reglat din mers. De astăzi îi invit pe toți cei care iubesc aceste sporturi, amatori sau profesioniști, să-l utilizeze în fiecare zi. Acest parc vine ca o completare cu ce avem dincolo, în zona de Tudor Vladimirescu, de la breteaua de urcare de pe pod. Dacă este nevoie, mai completăm în zona adiacentă și cu alte terenuri de sport. Zona laterală este pentru parcări și acces. Putem spune că aici avem una dintre cele mai ofertante zone pentru petrecerea timpului liber”, a declarat primarul George Scripcaru.

Totodată, în urma discuțiilor pe care le-a avut cu reprezentanții comunității de skateri, primarul a precizat că în perioada următoare va încerca să identifice soluția optimă pentru încheierea unui parteneriat care să presupună atât administrarea parcului, cât și organizarea de evenimente.
,,Cu siguranță avem cel mai frumos skatepark din Europa de Est. Clar! Aici putem să organizăm cele mai mari evenimente din această zonă și putem atrage foarte mulți sportivi din afară. Skatepark-ul este genial! Ca propunere de viitor: se poate face o marchiză la acest pod care să acopere până în această zonă și pe o parte și pe alta, și să nu plouă deloc în parc. Marchiza poate fi făcută din panouri solare care să alimenteze aceste lumini”, a spus unul dintre inițiatorii proiectului, Theodor Moisachi.
Potrivit reprezentanților comunității de skateri din Brașov, la sfârșitul anului viitor, acest skatepark ar putea deja găzdui un eveniment de mare amploare dedicat acestui sport.  

Descriere investiție

Pump Track
Sub capătul de sud al pasajelor ce continuă Bulevardul Grivițeia fost amenajat un parc sportiv de tip Pump Track, pe o suprafață de aproximativ 2.500 de m.p. Acest traseu reprezintă un model de circuit des întâlnit printre practicanții sporturilor urbane, caracterizat de o serie de denivelări la nivelul suprafeței orizontale. 

La nivel de dotări, au fost construite gradene cu scopul de a oferi o imagine de la înălțime asupra circuitului, alei pietonale, grup sanitar cu autocurățare și cișmea. Spațiul a fost prevăzut cu un sistem integrat de supraveghere video și conexiune wi-fi la internet. Printre dotări se află parcări de biciclete, un dulap de reparații/service și un panou care oferă instrucțiuni de utilizare a zonelor sportive.

Jump Park
Sub capătul de nord al pasajelor ce continuă Bulevardul Griviței a fost amenajat un parc sportiv de tip Jump Park, pe o suprafață de aproximativ 5.000 de mp. Acest parc este compus din două elemente cu grade diferite de dificultate și caracteristici distincte, pe de o parte un circuit continuu de planuri înclinate, pe de altă parte un element de sărituri.

Și acest parc are aceleași dotări ca zona de Pump Track, la care se adaugă o fântână arteziană, amenajată la nivelul solului.

Street Park
Sub capătul de vest al pasajului Independenței a fost amenajat un parc sportiv de tip Street Park, pe o suprafață de aproximativ 2.700 de mp. Acest parc este realizat în lungul  pasajului, pe o lungime de aproape 80 metri liniari, și oferă o multitudine de elemente specifice zonelor urbane: scări, platforme cu rampe și țevi, pe care le găsim în mod curent și în oraș. 

Și aici s-a amplasat o tribună, cu dublă orientare (atât spre parcul sportiv, cât si spre cealaltă parte), sub forma unei zone verzi generoase care în viitor poate fi dezvoltată cu funcție comunitară. Tribuna poate fi folosită atât în contextul unor viitoare competiții sportive, cât și în situații curente (de zi cu zi) pentru aparținători sau curioși. 

Dotările prevăzute sunt aceleași ca în cazul celorlalte două parcuri. 

Pe timp de noapte, întregul circuit sportiv va fi iluminat, pentru a putea extinde perioada de utilizare în condiții de maximă siguranță, fiind prevăzut cu un sistem cu 496 de corpuri de iluminat tip LED. De asemenea, este dotat cu un sistem integrat de supraveghere video și conexiune wi-fi la internet.

Construirea skate-park-ului a fost realizată de asocierea dintre S.C. Sport Play Systems SRL– lider, S.C. Electra Instal SRL, S.C. Ro-Verde Landscape S.RL și S.C. Buildingplan.ro SRL, valoare lucrărilor și dotărilor este de 11,3 milioane de lei + TVA



CRONICA SKATEPARKULUI

2021. Un grup de pasionați de skateboarding propune primarului Allen Coliban realizarea unui skatepark sub pasajul de la Fartec. In sedinta de Consiliu Local Brasov din 29 septembrie este prezentat acest proiect pentru a fi aprobat de consilieri. Consilierii PNL și PSD nu au găsit propunerea ca fiind una necesară și au votat împotrivă. Skaterii din Brasov initiaza o petitie online prin care cer Consiliului Local să aprobe proiectul prezentat de primarul Allen Coliban, în vederea construirii unor spații acoperite pentru skateboarding, BMX, role și trotinete în zona Podului Fartec.  In trei zile petitia a depășit 4.300 de semnături. În ședința din 29 octombrie a Consiliului Local, s-a aprobat în unanimitate bugetarea unui studiu de fezabilitate pentru skatepark, bikepark și roller park sub podurile Fartec și Independenței.

2022. In 14 septembrie, aproximativ 40 de braşoveni au participat la prezentarea proiectului zonei de skate-park de sub cele trei pasaje din zona Fartec din Braşov. Conform datelor prezentate în timpul dezbaterii, valoarea totală a investiţiei era estimată la 11,2 milioane de lei, din care costul pentru amenajările propriu-zise pentru skate-park (valuri, zone pentru sărituri etc) este estimat la 9,2 milioane de lei. Totodată, în timpul prezentării, primarul Braşovului, Allen Coliban, a declarat că, în minim 18 sau 24 de luni, investiţia ar putea fi gata. Avem acum un Studiu de fezabilitate, pe care îl vom supune aprobării Consiliului Local Braşov în şedinţa de plen din 20 septembrie. Apoi, vom putea lansa licitaţia pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor. Dacă nu apar probleme, cred că o jumătate de an ar dura procedura de atribuire şi un an şi jumătate lucrările”, a explicat reprezentantul Primăriei Braşov.

După ce în toamnă brașovenii și-au expus public părerea referitor la proiectul de amenajare a unui skate-park în zona Pasajului Fartec, in luna decembrie Serviciul de Amenajare Zone de Agrement din cadrul Primăriei Brașov a început demersurile pentru a aviza investiția. Pentru început, a fost emis certificatul de urbanism care stă la baza autorizării construcției și stabilește condițiile pentru derularea unor asemenea lucrări în zonă.

2023. Primăria Brașov a lansat procedura de achiziție pentru execuția lucrărilor de elaborare a proiectului tehnic şi a lucrărilor de execuție privind amenajarea complexului sportiv „Skatepark, Bmx Park, Roller Park“, în zona pasajului  Fartec. 

In 7 noiembrie primarul Allen Coliban a semnat contractul de proiectare și construire. "Oficial, urmează maxim 4 luni pentru proiectare și alte maxim 14 luni pentru construirea efectivă. Mă bucur că am ajuns la aceast moment, că am depășit toate etapele de licitații, contestații, decizii în justiție. E important că acum poate începe realizarea unui proiect pe care mulți copii și tineri îl așteaptă cu mare interes. Proiectul presupune construirea a 3 zone tematice - Skatepark, BMX Park, Roller Park. Investiția va fi în zona pasajului Fartec pe o suprafață de aproximativ 10.000 de metri pătrați. Asta îl va face probabil cel mai mare skatepark din România", a spus Allen Coliban.

4 iunie 2024. Începe construcția skatepark-ului. ,,Am început șantierul pentru unul dintre cele mai mari parcuri pentru sporturi urbane din România. Este o amenajare sub podul de la Fartec, o amenajare amplă, cu trei zone diferite. Prima zonă, cea dedicată pumptrack-ului, va fi gata în acest an, estimăm luna septembrie. Va avea dotări astfel încât să poată fi utilizată și pe timp de noapte. Va fi cu iluminat nocturn, cu gradene, cu multe spații și pentru relaxare. Și cel mai important de spus este că acest proiect a fost cerut de comunitatea brașoveană. Tinerii din Brașov își doresc astfel de infrastructură și au strâns mii de semnături pe o petiție inițiată de ei. Proiectarea s-a făcut cu cei mai buni practicanți ai acestor sporturi și cu cei mai buni proiectanți din România. A durat un pic, dar la final avem, iată, șantierul demarat și, de aici încolo, mai e doar o chestiune de timp până când vom inaugura acest complex. Cred că va fi un loc atât pentru recreere, cât și pentru cei care se antrenează pentru competiții. Dar, foarte important, întreaga zonă, care e o zonă uitată, o zonă nefolosită, o zonă, cumva, evitată de tinerii brașoveni, este acum integrată într-un ansamblu de sport și recreere, lucru care nu face decât să adauge la ceea ce avem deja în zonă, respectiv terenurile de sport, terenul de baschet, astfel încât zona aceasta să fie o destinație pentru toți tinerii Brașovului, indiferent de pasiune sau de vârstă”, a declarat primarul Allen Coliban.

,,Este primul complex de skatepark, Jump Park, Street park construit sub un pod. Au mai fost astfel de concepte în țară, niciunul, din păcate, n-a ajuns la maturitate, respectiv să ajungă în partea de execuție. Acesta este primul care a avut succes și se pare că, în Brașov, comunitatea a avut destul de multă energie și forță să împingă proiectul până în această fază. Skatepark-ul este compus din trei amplasamente: zona A, unde suntem astăzi, de pumptrack, în care avem elemente specifice pumtrack-ului îmbrăcate în asfalt; zona B, zonă care conține un ball și un jump park, pentru bicicliștii profesioniști și o zonă pentru experimentați, care permite executarea unor acrobații de înaltă performanță, iar zona C – Steetpark sau Skatepark – este o zonă dedicată exclusiv skaterilor, cu elemente tipice din street skatepark, skatepark-ul tradițional, plus zonă de gradene pentru integrarea cu parcul care se va dezvolta ulterior în partea aceasta. Lucrările le vom începe în cascadă și o să începem prima dată cu zona unde ne aflăm și astăzi, este zona cu pump track-ul, aici începem cu lucrări de infrastructură. Ulterior venim cu zona de rampe, movile, după care, la final va veni finisajul, îmbrăcăminte din asfalt. Lucrări suplimentare vor fi executate și în zona gradenelor, plus o zonă pietonală amenajată în această parte, unde avem și o toaletă ecologică tip smart, cu autocurățare. Ca și tipologie de lucrări, acestea vor fi lucrări clasice de construcții, mai puțin partea pump track, care presupune lucrări specializate, realizate de oameni care au experiență în practicarea sportului, ca să facem rampele exact ca și cele profesioniste, să ai unghiurile și înălțimile necesare pentru efectuarea acrobațiilor”, a explicat Mihai Balas, manager Sport Play Systems.

Practic, lucrările de construire au început cu o „pauză”- in care s-a lucrat în afara șantierului la pregătirea elementelor prefabricate ce vor fi instalate, precum și la alte instalații - iar la 3 luni de la deschiderea șantierului a fost solicitată și  suplimentare a bugetului cu 7 milioane de lei, care nu a fost aprobată.  

2025In luna august, Primăria a început demersurile în vederea accesării unei finanțări europene prin Programul Regiunea Centru pentru a acoperi investiția, finanțată inițial integral de la bugetul local. În acest sens, urma să fie actualizat studiul de fezabilitate, precum și analiza economică aferentă investiției. 

Pe parcurs, proiectul a necesitat unele modificări. După cum a declarat pentru BizBrașov purtătorul de cuvânt al Primăriei Brașov, Sorin Toarcea, ca urmare a acestor modificări, a fost necesară emiterea unei noi autorizații de construire. „Reproiectarea lucrărilor a fost făcută din două motive. În primul rând, în contextul în care dorim să accesăm o finanțare nerambursabilă pentru investiție, au fost necesare unele modificări pentru îndeplinirea condițiilor solicitare. În al doilea rând, la momentul edificării pe teren, s-a constatat necesitatea unor modificări. Astfel, a fost emisă o nouă autorizație de construire, a explicat Sorin Toarcea.

In luna septembrie, primarul George Scripcaru explica de ce executia skatepark-ului are intirzieri. La acel moment stadiul lucrărilor era de 78%, iar potrivit estimării constructorului, lucrările ar putea fi gata până la sfârșitul lunii noiembrie, în funcție și de condițiile meteo. ,,Cei dinaintea mea nu au fost preocupați, au fost delăsători, iar când s-a emis autorizația de construcție, s-a emis greșit, în lipsa unor extrase de carte funciară. Adică suprafața proiectului în planuri era una, iar din punct de vedere cadastral era alta, mai mică, adică suprafața nu exista juridic. A trebuit să reiau toată această documentație, cu echipa din primărie, să o refacem și să punem lucrurile în ordine. Ca să nu mai vorbim că proiectul conținea erori, sesizate de constructor în momentul realizării lucrărilor, deși cei doi, proiectantul și constructorul, erau asociați în contract. Este încă un exemplu de proiect care înseamnă «așa NU!». Păcat, pentru că acest proiect trebuia să fie utilizat începând cu 1 octombrie și nu se va întâmpla acest lucru, pentru că am avut parte de un constructor și de un proiectant care nu au respectat termenele pe care și le-au asumat, dar și de o fostă administrație care nu a avut capacitatea să aprobe un proiect bine structurat, care să îndeplinească toate condițiile și care să poată fi realizat”, a declarat primarul George Scripcaru.

Pe lângă problemele legate de situația juridică a unei părți a terenului pe care se amenajează acest parc sportiv, problemele majore în implementarea proiectului au fost lipsa unor elemente de siguranță la rampele pentru sărituri, existând riscul căderii de la înălțime; o parte din gradene aveau o înclinație foarte mare și nu puteau fi utilizate; sistemul de iluminat nu era integrat în sistemul public.

Deoarece nu s-a mai înțeles cu proiectantul, asociatul său din contract, constructorul a refăcut proiectul în regie proprie, iar în luna iunie 2025 a obținut o nouă autorizație de construire. In luna august a obținut și autorizația de branșare pentru rețeaua electrică, lucrare ce presupune și o subtraversare a căii ferate. 


Surse info: Primaria Brasov, BizBrasov (1), (2), (3)
Sursa foto: Primaria Brasov


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

8 mai 1956 - S-a nascut Ioan Ghise, primar al Brasovului intre anii 1996-2004

Brasov - Strada Iuliu Maniu, in timp (Galerie foto)

1968 - Este dat in folosinta Bulevardul Gării, actualul Bulevard al Victoriei